Aangeklaagd wegens Vangst door de kat

Gestart door T. Buren, juni 10, 2023, 11:53:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

T. Buren

Vandaag ontving ik een brief van de Provincie waarin werd gemeld dat de Stichting Huiskat Thuiskat een verzoek bij hen had ingediend ter handhaving van de Natuurbeschermingswet. Via 'Waarneming.nl/Wat vangt de kat' is deze stichting er achter gekomen dat onze kat muizen vangt en was ons adres gemakkelijk te herleiden. De waarnemingen betreffen verschillende soorten muizen , waaronder spitsmuizen, die genoemd worden in de Natuurbeschermingswet. De stichting verzoekt de Provincie ons te verplichten de kat niet meer uit huis te zetten en ons te sanctioneren voor een economisch delict.
Wees je dus bewust van eventuele consequenties als je een waarneming plaatst van een dier dat door de kat is gevangen! Ik wil hierbij iedereen waarschuwen.
Overigens wil de Provincie het verzoek tot handhaving niet in behandeling nemen. Zij vinden de stichting geen belanghebbende en sturen de zaak door naar het Ministerie van LNV.

lukasverboom

Oei, het zou jammer zijn als deze acties ervoor zorgen dat de documentatie van beesten die door katten gevangen zijn wordt tegengewerkt. Dat is een mailtje naar de stichting waard.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

tekenaar

#2
En toch ... Ik ben het met al het bovenstaande eens, maar we moeten niet vergeten dat katten juist populair zijn geworden omdat ze muizen en ratten vangen. En nu het gebruik van gifstoffen steeds meer beperkt wordt, zouden katten best weer nuttig kunnen zijn, precies om deze reden.

Overigens vindt ik het een waarzinnig geval van het recht in eigen hand nemen dat een stichting particuliere katteneigenaren online opzoekt om ze aan de schandpaal te hangen. Echt ver over the top. Als je zoiets wilt, dan  never nooit niet als actie tegen individuele katteneigenaren maar centraal, bijvoorbeeld door gemeentelijke verordeningen. Je kan er rustig van uit gaan dat iedere loslopende kat jaagt, en echt niet alleen die enkele kat waarvan de eigenaar iets op waarneming.nl heeft ingevoert. Je reinste heksenjacht. Oef wat ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.

Heel heel heel fout dat de provincie op zoiets reageert. Een rechtzaak meer dan waard.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Mudde

Nog even los van de manier waarop de club dit aanpakt; er is niets wettig en overtuigend bewezen. Tenzij het echte moment van vangst op video is vastgelegd en die beelden door de eigenaar van deze kat bij de waarneming geplaatst zijn. Een kat raakt ook wel eens een reeds dode prooi van straat.Dus idd verfoeilijke en domme heksenjacht waar niemand iets aan heeft.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

#4
Citaat van: T. Buren op juni 10, 2023, 11:53:28 AMVandaag ontving ik een brief van de Provincie waarin werd gemeld dat de Stichting Huiskat Thuiskat een verzoek bij hen had ingediend ter handhaving van de Natuurbeschermingswet. Via 'Waarneming.nl/Wat vangt de kat' is deze stichting er achter gekomen dat onze kat muizen vangt en was ons adres gemakkelijk te herleiden. De waarnemingen betreffen verschillende soorten muizen , waaronder spitsmuizen, die genoemd worden in de Natuurbeschermingswet. De stichting verzoekt de Provincie ons te verplichten de kat niet meer uit huis te zetten en ons te sanctioneren voor een economisch delict.
Wees je dus bewust van eventuele consequenties als je een waarneming plaatst van een dier dat door de kat is gevangen! Ik wil hierbij iedereen waarschuwen.
Overigens wil de Provincie het verzoek tot handhaving niet in behandeling nemen. Zij vinden de stichting geen belanghebbende en sturen de zaak door naar het Ministerie van LNV.

Overigens is het al sinds jaar en dag ingevolge diverse wetten een verplichting dat eigenaren van huisdieren voorkomen dat deze dieren jagen op in het wild voorkomende organismen. Specifieke uitzonderingen zij de niet bij wet beschermde zoogdieren waaronder Veldmuizen, Huismuizen en beiden rattensoorten. Dat daar nimmer iets aan handhaving op gezet is laat die verplichting niet onverlet. Echter deze wordt bv. ten aanzien van honden wel met regelmaat gehandhaafd en ten aanzien van katten nimmer. Het verzoek van e club "Huiskat,Thuiskat" is dan ook niet meer dan een normaal verzoek tot wetshandhaving. Echter elke vorm van vervolging in dit ene specifieke geval zou in tegenspraak zijn met het algemeen geldend gelijkheidsbeginsel dus in de rechtbank sneuvelen. Dat het hoog tijd is dat er paal en perk gesteld orde aan de "roof" uit de vrije natuur van wilde organismen is zonder meer waar. Echter dan wel voor alle huisdieren gelijk. Dus algemene verplichting tot binnenhouden of aanlijnen van alle katten en louter toestaan dat op volledig dichte terreinen deze dieren ingezet mogen worden voor bestrijding ratten en muizen.
Dat zal een pittige discussie worden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

lukasverboom

Van: Lukas Verboom
Onderwerp: Via waarneming.nl katteneigenaren vinden

Berichtinhoud:
Beste ,
Onlangs hoorde ik dat via waarneming.nl een melding binnen is gekomen van een dier dat door een kat was gevangen, en dat via jullie een verzoek tot handhaving bij dat adres is ingediend. Waarneming.nl is een website die bedoeld is om waarnemingen te verzamelen, ook van dieren die door katten zijn gevangen. Dit soort acties zullen er mogelijk voor zorgen dat mensen niet meer gestimuleerd worden om hun waarnemingen van vangsten door katten hier worden doorgegeven, of dat de website (die zich altijd onpartijdig opstelt) deze invoeroptie zal weghalen.
Ik ben als vrijwillig waarneming-validator bij waarneming.nl betrokken, maar spreek namens mezelf. Ik ben zeker geen fan van loslopende katten en sta volledig achter jullie missie.
Het is in het belang van iedereen dat dit soort waarnemingen wel goed gedocumenteerd worden, ook voor jullie als stichting. Ik raad jullie dus af om via deze weg de eigenaren van katten op te sporen.
Vriendelijke groet,
Lukas Verboom (ecoloog)

-----

Bedankt voor je email Lucas.

Inderdaad leveren de waarnemingen van kattenbaasjes een bijdrage aan de wetenschap. Het zou kunnen dat kattenbaasjes stoppen met melden als er handhaving tegen loslopende huiskatten op gang komt. Echter, gezien het feit dat er miljoenen wilde dieren per jaar door de loslopende huiskatten worden gedood, valt onze afweging in het voordeel van het gebruiken van de gegevens uit. De gegevens zijn namelijk een essentiële bijdrage aan het handhavingsverzoek en we kunnen niet gemakkelijk zonder.

Onze eis is dat al deze onverantwoordelijke huisdiereigenaren een dikke boete krijgen. Juist omdat ons verzoek zo goed gedocumenteerd is zullen provincies het moeilijk naast zich neer kunnen leggen. Het zal enige tijd duren maar er zullen in de toekomst veel minder huiskatten loslopen. Daar ben ik zeker van!

Met vriendelijke groet,

Roel van Dijk
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Jan Mudde

#6
Hey Lukas,

Goeie actie! Het antwoord maakt voor mij duidelijk dat die stichting zijn doel niet zal behalen. Boetes hebben nog nooit tot gedragsverandering geleidt en dat zal in deze gevallen niet anders zijn. Wel kan door voorlichting en goede gesprekken wat bereikt worden naar mijn mening. Echter dat gaat een kwestie van decennia zijn is mijn inschatting. Wat op zich geen reden is om niet het gesprek nu aan te gaan.

Gtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

tekenaar

#7
Ze snijden in hun eigen vingers. De gegevens op waarneming.nl zijn immers een sterk argument wat ze in hun voordeel zouden kunnen gebruiken. Nu vervolgen ze individuele katten eigenaren waardoor deze waarnemingen niet langer verzameld kunnen gaan worden.

Het enige mogelijke antwoord van waarneming.nl is om alle waarnemingen met "wat vangt de kat" te vervagen.

Ik geef Hisko een seintje om naar dit topic te kijken.


p.s. het blijft idioot dat de provincie hierin meegaat. Komt die brief echt wel van de provincie of is het mooi in elkaar gezette spam van Huiskat Thuiskat?

p.s. 2 als je als provincie actie wilt ondernemen mag dit nooit beginnen met brieven sturen naar individuele burgers. Het gaat hier immers om een wijd verspreide gewoonte. De eerste stap is een grote voorlichtingscampanje. Vervolgens vastleggen wie katten heeft (onder het gelijkheidssbeginsel) bijvoorbeeld door een kattenbelasting in te stellen (net als de hondenbelasting). Verplichten om loslopende katten herkenbaar te maken (penning aan een halsband: voor iedere kat met penning is belasting betaald). Dan katten zonder penning wegvangen. Een overgangsperiode instellen waarin katten-met-penning nog los mogen lopen. Pas daarna is het redelijk om individuele eigenaren te benaderen. Niet als een losse flodder omdat een of andere stichting een scheet laat.

Je zou maar naast iemand wonen die systematisch iedereen zit te bespioneren of hij een stap verkeerd zet. Vreselijk!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Bijzonder zoals dat werkt. TS pleegt een overtreding, maar we gaan het erover hebben dat de stichting iets fout doet. De wereld op zijn kop.

Maar ach, 'natuurliefhebbers' vliegen de hele wereld over om natuur te 'beschermen'. Weidevogelaars prediken de dood van alles met klauwen en hoektanden, en het volstrekt normaal om de nodige stukken kadaver op de BBQ te gooien tijdens een uitje van 'natuurliefhebbers' die tijdens de excursies graag mopperen over hectaren grasfalt.

En de bestrijding van muizen en ratten komt uit een tijd dat er nog geen kliko's en fatsoenlijke afvalverwerking was. Voor muizen en ratten zijn er roofvogels, steenmarters, en andere natuurlijke predatoren, maar die zijn ook al ongewenst, ook onder natuurliefhebbers.

Eigenlijk is het heel simpel. Als TS zijn verantwoordelijkheid had genomen en zorgt voor zijn huisdier dan was het huisdier niet op strooptocht gegaan in de natuur, had hij deze overtredingen WnB, ook niet ingevoerd op waarneming.nl en was de stichting ook niet bij hem aangeklopt. 

En het zou al helemaal de omgekeerde wereld zijn als waarneming.nl de stichting gaat hinderen de gegevens te bekijken, terwijl ze niet anders vragen dan de wet te handhaven. Dan kun je nog wel veel meer waarnemingen onzichtbaar maken, zoals alle zeldzaamheden, waar kuddes natuurliefhebbers op afkomen om de omgeving te verstoren, vertrappen, etc., on lijstje te plus éénen.

Overigens zal het niet gaan om de boete, dat werkt namelijk niet bij eigengereide Nederlanders, die, zoals ook blijkt uit dit topic, 'we' bepalen zelf wel, welk deel van de wet ons uitkomt. Uiteindelijk i het een middel om handhaving, de provincie in dit geval, te gaan dwingen om iets te doen aan dit gebagatelliseerde probleem.

De reactie op deze reactie zal ook wel weer over de inhoud van mijn bericht gaan en hoezeer mensen hierdoor gekrenkt zijn, in plaats van de oorspronkelijke probleem te benoemen. Waarschijnlijk is het ook allemaal niet waar.

lukasverboom

Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 14:40:16 PMDe reactie op deze reactie zal ook wel weer over de inhoud van mijn bericht gaan en hoezeer mensen hierdoor gekrenkt zijn, in plaats van de oorspronkelijke probleem te benoemen. Waarschijnlijk is het ook allemaal niet waar.

Zie de mailwisseling die ik stuurde. Ik ben ook niet blij met katten die buiten lopen, maar waarneming.nl wordt gebruikt om natuurgegevens te verzamelen. Als ik bij een kennis met een kat aan de deur kom en ik zie dat die iets gevangen heeft voer ik dat ook in. Dat doe ik niet als daar sancties tegenover staan voor de eigenaar. Als dit dus meer gebeurt en bij het publiek bekend wordt komen er geen waarnemingen van vangsten door katten meer binnen.

Er is een probleem, maar via waarneming.nl katteneigenaren opsporen en benaderen zal alleen maar averrechts werken, vermoed ik.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Norman

Citaat van: lukasverboom op juni 11, 2023, 14:52:26 PM
Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 14:40:16 PMDe reactie op deze reactie zal ook wel weer over de inhoud van mijn bericht gaan en hoezeer mensen hierdoor gekrenkt zijn, in plaats van de oorspronkelijke probleem te benoemen. Waarschijnlijk is het ook allemaal niet waar.

Zie de mailwisseling die ik stuurde. Ik ben ook niet blij met katten die buiten lopen, maar waarneming.nl wordt gebruikt om natuurgegevens te verzamelen. Als ik bij een kennis met een kat aan de deur kom en ik zie dat die iets gevangen heeft voer ik dat ook in. Dat doe ik niet als daar sancties tegenover staan voor de eigenaar. Als dit dus meer gebeurt en bij het publiek bekend wordt komen er geen waarnemingen van vangsten door katten meer binnen.

Er is een probleem, maar via waarneming.nl katteneigenaren opsporen en benaderen zal alleen maar averrechts werken, vermoed ik.

Waarneming.nl maakt het makkelijker voor de stichting om daders op te sporen, niet meer, niet minder. Net zoals het voor twitchers makkelijker gemaakt wordt om zeldzaamheden te bezoeken, fotografen hun doelsoort te vinden, etc.

Maar, als je deze stichting 'dwars' gaat zitten, en de waarnemingen te verbergen, dan schiet je behoorlijk met een kanon op een mug. Daarnaast denk/hoop ik dat de gemiddelde katteneigenaar niet de vangsten van hun eigen gedomesticeerde surplus predator invoert, anders vraag ik mij sterk af waarom je met zoveel overweldigend bewijs nog steeds niet tot het besef komt om van je huiskat een thuiskat te maken?

Julian

#11
CiteerHet gebruik van data en content verzameld op of via Waarneming.nl staat vrij voor niet-zakelijk gebruik door particulieren. Voor overig gebruik is toestemming vereist*. Neem daarvoor contact op met info@waarneming.nl.

CiteerMisbruik van Waarneming.nl is niet toegestaan. Onder misbruik verstaan we onrechtmatig gebruik, het bewust aanleveren van onjuiste gegevens, toegang zoeken tot afgeschermde data, reverse engineering van de techniek, het lastigvallen van andere gebruikers, en overige activiteiten die een negatieve impact hebben op Waarneming.nl, de achterliggende organisaties en de gebruikersgroep, en/of de natuur.

Bij constatering of vermoeden van misbruik kan een gebruiker of diens organisatie de toegang tot Waarneming.nl worden ontzegd.

* Een stichting had toestemming moeten vragen om deze data voor haar doelstellingen te mogen gebruiken (anders is het onrechtmatig gebruik).
Citaten uit: https://waarneming.nl/tos/

Julian

Citaat van: Jan Mudde op juni 10, 2023, 21:54:13 PMSpecifieke uitzonderingen zij de niet bij wet beschermde zoogdieren waaronder Veldmuizen, Huismussen en beiden rattensoorten.
Je zult hier Huismuizen bedoelen in plaats van Huismussen;)

Julian

Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 15:10:11 PMMaar, als je deze stichting 'dwars' gaat zitten, en de waarnemingen te verbergen, dan schiet je behoorlijk met een kanon op een mug.

Ik vraag me af of een partij die onrechtmatig gebruik maakt van gegevens zich niet zelf schuldig maakt aan een strafbaar feit (zoals gegevensdiefstal). Dan mag men nog blij zijn met eventueel zo'n passieve reactie.  :police:

lukasverboom

Ik ben zo vrij geweest om nog even te mailen. Te lezen van boven naar beneden.

Citaat van: lukasverboom op juni 10, 2023, 22:54:33 PMVan: Lukas Verboom
Onderwerp: Via waarneming.nl katteneigenaren vinden

Berichtinhoud:
Beste ,
Onlangs hoorde ik dat via waarneming.nl een melding binnen is gekomen van een dier dat door een kat was gevangen, en dat via jullie een verzoek tot handhaving bij dat adres is ingediend. Waarneming.nl is een website die bedoeld is om waarnemingen te verzamelen, ook van dieren die door katten zijn gevangen. Dit soort acties zullen er mogelijk voor zorgen dat mensen niet meer gestimuleerd worden om hun waarnemingen van vangsten door katten hier worden doorgegeven, of dat de website (die zich altijd onpartijdig opstelt) deze invoeroptie zal weghalen.
Ik ben als vrijwillig waarneming-validator bij waarneming.nl betrokken, maar spreek namens mezelf. Ik ben zeker geen fan van loslopende katten en sta volledig achter jullie missie.
Het is in het belang van iedereen dat dit soort waarnemingen wel goed gedocumenteerd worden, ook voor jullie als stichting. Ik raad jullie dus af om via deze weg de eigenaren van katten op te sporen.
Vriendelijke groet,
Lukas Verboom (ecoloog)

-----

Bedankt voor je email Lucas.

Inderdaad leveren de waarnemingen van kattenbaasjes een bijdrage aan de wetenschap. Het zou kunnen dat kattenbaasjes stoppen met melden als er handhaving tegen loslopende huiskatten op gang komt. Echter, gezien het feit dat er miljoenen wilde dieren per jaar door de loslopende huiskatten worden gedood, valt onze afweging in het voordeel van het gebruiken van de gegevens uit. De gegevens zijn namelijk een essentiële bijdrage aan het handhavingsverzoek en we kunnen niet gemakkelijk zonder.

Onze eis is dat al deze onverantwoordelijke huisdiereigenaren een dikke boete krijgen. Juist omdat ons verzoek zo goed gedocumenteerd is zullen provincies het moeilijk naast zich neer kunnen leggen. Het zal enige tijd duren maar er zullen in de toekomst veel minder huiskatten loslopen. Daar ben ik zeker van!

Met vriendelijke groet,

Roel van Dijk


Beste Roel,
 
Bedankt voor je reactie. Uiteraard goed dat jullie je inzetten tegen katten die buiten rondlopen. Ik doe veel vleermuisonderzoek, en het is ongelooflijk hoeveel katten je dan overzal ziet. Zeker tien keer meer dan wilde roofdieren als steenmarters.
 
Wat me dus tegenstaat is dat een bron die gebruikt wordt om gegevens te verzamelen in dit geval gebruikt wordt om katteneigenaren op te sporen. Dit soort databases zijn zeer waardevol om een beeld te krijgen van wat er door katten wordt gevangen, en op deze manier wordt dit proces mogelijk beïnvloedt. De enkele katteneigenaar die hiermee wordt aangepakt weegt in mijn optiek niet op tegen de waarde van het verzamelen van deze data. Daarom de vraag of de afweging om op deze manier katteneigenaren op te sporen goed te overwegen.
 
Overigens staat in de terms of service van Waarneming.nl (https://waarneming.nl/tos/ ) het volgende:
Het gebruik van data en content verzameld op of via Waarneming.nl staat vrij voor niet-zakelijk gebruik door particulieren. Voor overig gebruik is toestemming vereist. Neem daarvoor contact op met info@waarneming.nl.
Is dat in dit geval gebeurd?
 
Vriendelijke groet, en fijne zondag nog,
Lukas Verboom

----

Beste Lucas,

Het gaat niet om het pakken van een enkele katteneigenaar, maar om een principekwestie. We hebben in alle 12 provincies handhavingsverzoeken ingediend. Als er maar één kattenbaasje een boete krijgt dan is dat een eerste stap naar een kattenvrij landschap. We gaan tot en met het EU HV Justitie, er is nog een lange weg te gaan waarschijnlijk. Maar zeer de moeite waard.

Ik heb geen toestemming gevraagd voor het gebruik van de gegevens en die heb ik ook niet nodig. Als mensen zelf bewijzen van mogelijke misdrijven online zetten dan staat het mij vrij om deze gegevens over te dragen aan de bevoegde autoriteiten. Zoals je weet is het doden van een beschermd dier een strafbaar feit. Stel je eens voor dat een website mij zou kunnen verbieden om bewijs van misdrijven door te spelen naar de wettelijke toezichthouder, hahaha.

Groetjes Roel van Dijk
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Norman

Wat Roel zegt! Op naar een (huis)kattenvrij landschap! Daar kan toch geen natuurliefhebber tegen zijn!

Jan Mudde

Citaat van: Julian op juni 11, 2023, 17:44:34 PM
Citaat van: Jan Mudde op juni 10, 2023, 21:54:13 PMSpecifieke uitzonderingen zij de niet bij wet beschermde zoogdieren waaronder Veldmuizen, Huismussen en beiden rattensoorten.
Je zult hier Huismuizen bedoelen in plaats van Huismussen;)

klopt, zal het even wijzigen. Bedankt!!!

Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

tekenaar

Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 20:17:21 PMWat Roel zegt! Op naar een (huis)kattenvrij landschap! Daar kan toch geen natuurliefhebber tegen zijn!


Op zich niet, maar ik denk dat dit een totaal verkeerde manier is om dit doel te proberen te bereiken. Dat heb ik in een eerder bericht al duidelijk gemaakt. Ik ben geen voorstander van een politiestaat waarbij buren elkaar gaan bespioneren om overtredingen aan te klagen die echt niet alleen door enkele personen worden gemaakt, maar die landelijk door miljoenen mensen worden begaan en tot nu toe gedoogd zijn.

Het enige wat hiermee berijkt gaat worden is een heleboel ergernis waarna mensen stoppen met invoeren van waarnemingen. Van alle waarnemingen - echt niet alleen van "wat vangt de kat", want waarvoor gaat de volgende waarneming wel niet gebruikt worden? Willen we dit wantrouwen echt?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Norman

Citaat van: tekenaar op juni 11, 2023, 22:25:17 PM
Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 20:17:21 PMWat Roel zegt! Op naar een (huis)kattenvrij landschap! Daar kan toch geen natuurliefhebber tegen zijn!


Op zich niet, maar ik denk dat dit een totaal verkeerde manier is om dit doel te proberen te bereiken. Dat heb ik in een eerder bericht al duidelijk gemaakt. Ik ben geen voorstander van een politiestaat waarbij buren elkaar gaan bespioneren om overtredingen aan te klagen die echt niet alleen door enkele personen worden gemaakt, maar die landelijk door miljoenen mensen worden begaan en tot nu toe gedoogd zijn.

Het enige wat hiermee berijkt gaat worden is een heleboel ergernis waarna mensen stoppen met invoeren van waarnemingen. Van alle waarnemingen - echt niet alleen van "wat vangt de kat", want waarvoor gaat de volgende waarneming wel niet gebruikt worden? Willen we dit wantrouwen echt?

Ik stel voor dat je eens naar een politiestaat gaat, voordat je Nederland vergelijkt met een politiestaat.
Daarnaast vraagt niemand je buren te bespioneren en aan te geven. Slecht 1 stichting met duidelijke doelstellingen gebruikt de mogelijkheden die er zijn. Die initieel ook een andere weg bewandelde, maar van het kastje (rijksoverheid = beleid) naar de muur (provinciale overheid = handhaven) gestuurd werden.

De ergernis die je stelt begrijp ik niet. Als ik mijn muziek te hard heb staan, dan kan ik er op wachten dat iemand de politie belt. En terecht. In plaats van geërgerd zijn, kunnen mensen ook in de spiegel kijken en enigszins verantwoordelijkheid tonen.

Ik denk dat veel waarnemers te weinig wantrouwen hebben en het volstrekt normaal vinden om kwetsbare situaties te publiceren en waarneming moet daar dan weer uitzonderingen voor produceren.

Julian

Citaat van: Norman op juni 11, 2023, 20:17:21 PMWat Roel zegt! Op naar een (huis)kattenvrij landschap! Daar kan toch geen natuurliefhebber tegen zijn!
Dat is niet het discussiepunt hier (als het aan mij persoonlijk ligt komt er zelfs een Europees verbod op het houden van alle uitheemse dieren en planten - dus incl. goudvissen, Russische dwerghamsters, gehandicapte wolven aan een touwtje, cactussen en tulpen). Het gaat hier om de manier waarop dit uitgespeeld wordt: niet echt chic. Tenzij je van mening bent dat een doel de middelen altijd heiligt.

tekenaar

Ik zeg niet dat Nederland een politiestaat is, maar dat dit soort initiatieven van Nederland een politiestaat kunnen maken waarin je je buren gaat wantrouwen.

Ik denk niet dat het de juiste weg is om aangifte te gaan doen van individuele mensen die een overtreding begaan, wanneer diezelfde overtreding door miljoenen mensen begaan wordt en traditioneel gedoogd is. De grens met katten gaan vergiftigen is heel heel vaag. Het is een wanhoopsdaad van iemand die het recht in eigen handen neemt, maar uiteindelijk niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat berijkt - en een paar mensen heel erg ongelukkig aan het maken is. Terwijl het gros van de overtreders er helemaal niets van horen en gewoon doorgaan. 

Nou ja, mischien is dit dan eindelijk de aanleiding voor mij om waarneming.nl helemaal te verlaten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

lukasverboom

Ik denk dat de meeste mensen het met je eens zijn, Paul (ik in ieder geval wel).
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

tekenaar

#22
Citaat van: Julian op juni 11, 2023, 23:01:07 PM(als het aan mij persoonlijk ligt komt er zelfs een Europees verbod op het houden van alle uitheemse dieren en planten

Wat volkomen voorbij gaat aan het simpele feit dat niet bekend is wat het houden van exotische dieren en planten betekend voor het geestelijk welzijn van de eigenaren. M.a.w. dat niet is onderzocht wat een dergelijk verbod betekend voor de samenleving. En ik ben zeer gedegen bekend met de invasieve exotenproblematiek en ook met dierenwelzijnsvraagstukken (het gaat hier al lang niet meer over wegvangen van dieren uit de natuur; onder andere vogelkwekers bewijzen al tientallen jaren dat de exotenhobby prima kan bestaan zonder wildvang). 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Julian

Citaat van: tekenaar op juni 11, 2023, 23:12:01 PM
Citaat van: Julian op juni 11, 2023, 23:01:07 PM(als het aan mij persoonlijk ligt komt er zelfs een Europees verbod op het houden van alle uitheemse dieren en planten

Wat volkomen voorbij gaat aan het simpele feit dat niet bekend is wat het houden van exotische dieren en planten betekend voor het geestelijk welzijn van de eigenaren. M.a.w. dat niet is onderzocht wat een dergelijk verbod betekend voor de samenleving. En ik ben zeer gedegen bekend met de invasieve exotenproblematiek en ook met dierenwelzijnsvraagstukken. 

Daarom "als het aan mij persoonlijk ligt". Gelukkig zijn er mensen met andere ervaringen, invalshoeken en ideeën - zodat er uiteindelijk iets democratisch uitkomt (ik heb niet de illusie dat mijn mening belangrijker zou zijn dan die van anderen; we moeten het met z'n allen doen op deze planeet). Dat het houden van uitheemse soorten voor anderen heel waardevol kan zijn en een uitkomst kan bieden zal ik niet ontkennen. Het was maar even om aan te geven dat als je achter een doel staat het niet automatisch betekent dat je ook achter een daarvoor gebruikt middel hoort te staan en dat je best een minderheidsmening kan hebben zonder die te willen doordrukken ten koste van anderen.

Julian

Citaat van: lukasverboom op juni 11, 2023, 23:11:54 PMIk denk dat de meeste mensen het met je eens zijn, Paul (ik in ieder geval wel).
Absoluut! Voor dergelijke acties is Waarneming.nl simpelweg niet bedoeld.

hiskodevries

even procedureel: Waarneming.nl zal de stichting een bericht sturen dat hier sprake is van oneigenlijk gebruik van data, zie ook https://waarneming.nl/tos/
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0