Terminologie Heukels' Flora: '1-veelbloemig' & '2-meerbloemig'

Gestart door mlschipper, juni 09, 2023, 17:57:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

mlschipper

Geachte lezer

Ik loop soms aan tegen terminologie in de Heukels' Flora van Nederland (24ste druk, 2020). Bij de determinatie van een pluimgras kom ik op pagina 209 twee termen tegen die ik lastig vind de interpreteren.

Bij punt 53 lees ik het volgende: 'Aartjes 1-veelbloemig' en bij punt 54: 'Aartjes 2-meerbloemig'.

a) Wat betekent 1-veelbloemig, en wat 2-meerbloemig; hoe ziet beide beschrijvingen eruit?
b) Kennelijk onderscheidt de flora veelbloemig van meerbloemig. Wat is het verschil, en hoe zien beide eruit?

Bij voorbaat dank!

RutgerB

Het zijn daar geen tegenstellingen. Meerbloemig en Veelbloemig betekenen daar hetzelfde en bij punt 53 en 54 zijn ze ook niet tegen elkaar weggestreept. Ik zou wel aanbevelen aan de schrijver daar dezelfde term te blijven gebruiken, want ik begrijp wel de verwarring.


mlschipper

Veel dank, RutgerB!

Overigens begrijp ik mijn eerste kwestie inmiddels ook beter: ik las het verbindingsstreepje in zoals je ook '2-huizig' (tweehuizig) leest, dus als 'tweemeerbloemig':rolleye:


Willemien Troelstra

Ik heb een erratum in dit bericht met errata in de Heukels toegevoegd: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464953.0.html
Ik hoop dat bij de volgende editie van de flora al die punten worden nagelopen en verbeterd.
groet, Willemien Troelstra