Waarnemingen worden niet gevalideerd!?

Gestart door WielG, augustus 13, 2023, 11:54:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

WielG

Uitgezonderd automatisch gevalideerde waarnemingen worden deze niet meer gevalideerd. Hoe komt dit?
Mijn waarnemingen vanaf 15 januari 2023 nog niet goedgekeurd.
Groeten,
Wiel Geraedts

lukasverboom

Waarnemingen worden gevalideerd door vrijwilligers. Door de populariteit van Obsidentify is bij sommige soortgroepen een enorme achterstand ontstaan. Welke soortgroepen voer je in? Vooral bij de planten kunnen ze het in België volgens mij nauwelijks bijbenen.

Lees ook:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,488233.0.html
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html


WielG

@Lukas: Omdat ik in Nederland in de grenstreek met België woon "verdwaal" ik nog wel eens en voer dan Belgische waarnemingen in. Voornamelijk vogels.

@marcel234: Mooi dat je zo handig bent met zoekopdrachten voor de database. Beter lijkt me om de zoekwaarde voor 'validated' om te keren zodat de niet gevalideerde waarnemingen getoond worden. Daar gaat het uiteindelijk om.
Groeten,
Wiel Geraedts

Arne Beck

Blijkbaar kan ik geen afbeeldingen meer toevoegen hier? Dus even een onorthoxe manier:

Enkele statistieken van de validatieachterstand in België, zoals Lukas reeds zei is er bij de planten héél wat achterstand, ondanks de uitbreding eerder dit kalenderjaar van het team.

Met 244.138 waarnemingen (met foto) in Mei dit jaar alleen is het bijna hopeloos werk. Zelf zit ik aan 263.000 validaties sinds September maar de berg lijkt maar niet kleiner te worden  :o



Hij / Hem / Zijn

RutgerB

Om de activiteit van de validatoren in beeld te brengen kun je het best het vinkje 'Based on mutation data' selecteren. Dan blijken we bij de planten redelijk constant te valideren, maar inderdaad ook stelselmatig meer achterstand op te lopen. Volgens mij een direct gevolg van overkill van minder nuttige waarnemingen uit Obsidentify. Persoonlijk heb ik nog maar weinig inspiratie daar veel aan te verbeteren. Obsidentify is ook gewoonweg niet geschikt om volwaardige waarnemingen mee door te geven.

Validatie Planten
Only with foto
Based on timestamp
Maand   hand   auto   NIA   niet gevalideerd
Januari   46.001   0   83   2.233
Februa   30.073   0   12   5.562
Maart   75.041   0   7.659   11.346
April   42.236   0   69.482   48.220
Mei   47.234   0   96.889   108.107
Juni   22.394   0   63.707   88.798
Juli   32.003   0   61.012   69.155
August   28.010   0   28.567   31.547

Totals 2023
handmatig   322.992
automatisch   0
Totaal NIA   327.411
Totaal gevalideerd   650.403
Totaal niet gevalideerd   364.968
Validated 64 %
Restant vorige jaren 278.612 niet gevalideerd

Arne Beck

#6
Ze zouden ons 4 eens een prachtige t-shirt mogen opsturen zou ik zo zeggen 😉
Overigens: Waar kan je zien hoeveel iedereen heeft gevalideerd? Dacht dat je dat enkel van jezelf kon zien?
Hij / Hem / Zijn

hiskodevries

in Belgie zijn 73, ja 73 planten validatoren
daarvan hebben in 2023:
30 validatoren hebben tussen de 0 - 100 waarnemingen gevalideerd
24 validatoren tussen de 101 en duizend
18 validatoren hebben echt wat gedaan.
kortom daar is nog wel wat te halen in plaats van te mopperen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: hiskodevries op augustus 16, 2023, 14:15:55 PMin Belgie zijn 73, ja 73 planten validatoren
daarvan hebben in 2023:
30 validatoren hebben tussen de 0 - 100 waarnemingen gevalideerd
24 validatoren tussen de 101 en duizend
18 validatoren hebben echt wat gedaan.
kortom daar is nog wel wat te halen in plaats van te mopperen

Hey Hisko,

30+24+18= 72! Wat heeft die ene validator in B dan gedaan  ;D  ;)

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Mudde

Citaat van: hiskodevries op augustus 16, 2023, 15:34:07 PMdie zit constant in dit topic.

Hahaha, dat vermoeden had ik al!! Mag je zuinig op zijn Hisko!! Net als op alle validatoren overigens!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

RutgerB

#11
Citaat van: Arne Beck op augustus 16, 2023, 14:14:07 PMZe zouden ons 4 eens een prachtige t-shirt mogen opsturen zou ik zo zeggen 😉
Overigens: Waar kan je zien hoeveel iedereen heeft gevalideerd? Dacht dat je dat enkel van jezelf kon zien?
Je kunt standaard dat van jezelf en van iedereen voor 1 soortgroep zien. Hisko kan meer zien.

Ook mensen die weinig valideren kunnen zeer waardevol zijn. We hebben nogal wat validatoren met grote expertise die aanspreekbaar zijn en dan mee kunnen kijken, zonder dat ze veel op vinkjes drukken. Om te blijven mopperen: Het zou me niet verbazen dat die mensen zich niet meer willen associëren met een site waar zoveel fouten op verschijnen. Zeker niet als ze worden weggezet als nietsnutten.

Ik zou me dus ook in dit opzicht als verantwoordelijke toch nog eens hard achter de oren krabben of Obsidentify-waarnemingen op deze schaal en met deze kwaliteit nu zo'n goed idee is / was.

pol meert

"Het zou me niet verbazen dat die mensen zich niet meer willen associëren met een site waar zoveel fouten op verschijnen."
Dat klopt!

robbe p

Citaat van: RutgerB op augustus 16, 2023, 15:50:01 PMHet zou me niet verbazen dat die mensen zich niet meer willen associëren met een site waar zoveel fouten op verschijnen.

Kan ik eveneens bevestigen.

Daarnaast zijn er ook verschillende validatoren gestopt (of geminderd) omdat ze het nut niet zin van een eindeloze stroom ondermaatse obsidentify-waarnemingen te valideren. Voor de grote Obsidentify-vloed raakten alle Belgische plantenwaarnemingen mooi gekeurd geloof ik...

frkvh

#14
Ik mis het niet...

Alhoewel mijn beslissing om te stoppen niet louter door obsidentify komt maar omdat ik gefocust ben op een andere soortengroep, nl. korstmossen en daar is pas sinds kort maar één actieve validator.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring