Hoofdmenu

vlinderpop

Gestart door wassenaarmark, juni 03, 2023, 19:48:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

wassenaarmark


Iemand die weet welk beest/vlinder zo'n spinsel om een pop heen maakt? (sorry voor de slechte kwaliteit foto).
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/273652772/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. rups, gezien
datum: 2023-05-27
locatie: Oirschot - Mortelen - Woekens (NB)

foto's:

Rayan Majoor

Hoi Mark,

de cocon lijkt nog niet afgebouwd - dit ziet er uit alsof voornamelijk de verankeringspunten (buitencocon) zijn gemaakt en de binnencocon nog gemaakt moet worden. Maar zelfs met de complete cocon was het lastig geweest, er zijn maar weinig soorten die een echt karakteristieke cocon maken. Wel vind ik vaak gamma-uilen zo hoog in de vegetatie in een losse cocon, maar ik durf echt niet te zeggen of dit ook een gamma-uil is.
 
Zoals ik altijd blijft aanraden: maak meerdere foto's. In het spinsel kan je namelijk de rups zien, die nog bezig is met de cocon. Als ik het goed zie, kijken we tegen de onderkant aan en heeft de rups d'r kop hier naar achteren gebogen. Oftewel: een lastige aanzicht is er bijna niet mogelijk om een rups te determineren. Als je nog foto's van andere aanzichten zou hebben, zou ik hier wellicht nog wel wat meer over kunnen zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl