Hoofdmenu

Viltzegge-bastaard?

Gestart door Geum rivale, mei 30, 2023, 17:54:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Naast de groeiplaats van Viltzegge groeide een gelijkvormige haard van een soort met langere aren en onbehaarde urntjes die echter dezelfde bolle vorm hadden als van genoemde soort. Kan het een kruising van deze en een andere zegge zijn?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/274108085/.
1 Zegge spec. - Carex spec. vruchtdragend
datum: 2023-05-12
locatie: Kampereiland (algemeen) (OV)

foto's:


Kees van Reenen

nielseimers

De aartjes lijken kaal te zijn. Dat duidt op een zuivere Zeegroene zegge. Wel erg bleek.

e.kneepkens

#2
Vlg. Carex Europaea 3e ed. van J.Koopman kan C.tomentosa hybridiseren met C.distans en C.flacca. Het zou best een hybride kunnen zijn ook afgaande op de tamelijk lange stelen van de vrouwelijke aartjes. Bij C.tomentosa zijn de vr.aartjes nauwelijks gesteeld. Bij beide eventuele kruisingkandidaten zijn de vr.aartjes gesteeld, dus daar hebben we helaas geen houvast aan.
Om de hybride daadwerkelijk vast te stellen zijn er waarschijnlijk meer kenmerken/gegevens nodig om e.e.a. te onderbouwen, zoals lengte van de mnl. en vr. aar, grootte urntje, beharing urntje, vorm ligula, vorm van de stengel.
Dat laatste is ook niet te zien (stengel bij C.toment.is scherp driekantig)
met vriendelijke groet, Emanuel

Geum rivale

De planten waren niet opvallend blauwgroen zoals ik van Zeegroene zegge gewend ben.
- lengte mnl. aar 2-2,5 cm
- lengte vrl. aar 2,5 cm
- urntje onbehaard, ±1,5 mm lang
- ligula 2 mm met afgeronde top
- stengel glad
Helpt dit?
Kees van Reenen

e.kneepkens

Heb je ook naar de VORM (doorsnede) vd stengel gekeken: scherp 3-kantig, afgerond 3-kantig ?
Eventueel kan deze wnm nog doorgestuurd worden naar J.Koopman, als je dat goed vind.
met vriendelijke groet, Emanuel

Geum rivale

Daar heb ik in het veld niet op gelet en het gedroogde exemplaar is te plat om daar nog iets van te laten zien.
Van mij mag je de waarneming doorsturen.
Kees van Reenen

e.kneepkens

Vandaag antwoord gekregen van Jacob Koopman:
Yes, the discussion about this material started already in May 2022, when it was first found. I just wonder if anybody has checked whether the nuts in the utricles of the glabrous population (C. flacca like material) are normally developed. A hybrid of C. tomentosa looks logic, but then I would expect to get at least hairy utricles on the hybrid. After all, C. tomentosa has the most hairy utricles of all European carices. Moreover, as far as I know, all hybrids where at least one species with hairy utricles is involved, always results in a hybrid with more or less hairy utricles. So, if it is indeed the hybrid of C. flacca x C. tomentosa, then the hybrid should be hairy, I would assume. Interesting case.

Ik denk dat het verstandig is om meer kenmerken vast te leggen en materiaal te verzamelen
met vriendelijke groet, Emanuel

Geum rivale

#7
Dat zal dan een ander moeten doen, ik kom voorlopig niet meer in de buurt. Mijn exemplaar is nog niet ver genoeg ontwikkeld om ontwikkeling van nootjes te laten zien.
Ben trouwens benieuwd waarom een man met een Nederlandse naam in het Engels schrijft over een Nederlandse vindplaats. En of hij (of jij) weet hoe Viltzegge daar terecht kan komen, lang na en ver van de laatst bekende groeiplaats.
Kees van Reenen

e.kneepkens

Jacob Koopman is een autoriteit op het gebied van Carex in Europa. Heeft dan ook een standaardwerk over Carex geschreven. Communicatie binnen en buiten Europa geschiedt in het Engels.
Jammer dat je niet in de gelegenheid bent om de plaats weer te bezoeken. Het zou waarschijnlijk een primeur in Nederland zijn als je op het goede tijdstip kan verzamelen om dekenmerken vd populatie vast te leggen.
Ik weet niet hoe de soort daar terecht gekomen is.
met vriendelijke groet, Emanuel

Henri van Dodeweerd

Wat is het goede moment om dat te verzamelen? En staat de pijl exact? En welke kenmerken moeten precies worden vastgelegd?

Ik woon hier in de buurt kan mogelijk dit wel doen...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Hinko

volgens mij ligt er al het nodige materiaal in Leiden
mvgr, Hinko

e.kneepkens

Citaat van: Hinko op juni 10, 2023, 19:29:59 PMvolgens mij ligt er al het nodige materiaal in Leiden
Hinko, weet je of dat materiaal van deze locatie afkomstig is ?
met vriendelijke groet, Emanuel

Henri van Dodeweerd

Citaat van: e.kneepkens op juni 10, 2023, 21:35:35 PM
Citaat van: Hinko op juni 10, 2023, 19:29:59 PMvolgens mij ligt er al het nodige materiaal in Leiden
Hinko, weet je of dat materiaal van deze locatie afkomstig is ?

Ah, ik herinner me het nu ook ja. Als het goed is, is er vorig jaar iets opgestuurd.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

e.kneepkens

Het is wellicht raadzaam om nog een keer te verzamelen. Dan kunnen de echte experts het materiaal zelfbekijken en bemeten. Vanaf foto blijft het altijd een beetje tricky.
met vriendelijke groet, Emanuel