Van welke soort zijn deze blaadjes?

Gestart door Matthijs Molenaar, mei 27, 2023, 21:16:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Matthijs Molenaar

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/273658602/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2023-05-24
locatie: Giessendam - Polder Het Broek (ZH)

foto's:




Ik ben benieuwd wat jullie er van maken, er waren geen vruchten/bloemen aanwezig. Ik ben ook niet in de gelegenheid om binnenkort weer te gaan kijken
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Martijn van Sluijs

Lijkt mij een zaailing van Spaanse aak - Acer campestre
Vriendelijke groeten,
Martijn

Matthijs Molenaar

Dank, Martijn! Daar had ik geen rekening mee gehouden  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

e.kneepkens

Ben meteen mijn tuin ingedoken omdat daar heel veel kiemplanten van Spaanse aak staan.
Ook als de blaadjes jong zijn, zijn er duidelijk minimaal 5 lobben te zien die min of meer van gelijke grootte zijn.
Op foto is dat anders.
Duidelijk is ook de beharing vd bladrand te zien en tot mijn verbazing heeft Spaanse aak ook bladeren met een behaarde bladrand hoewel wat minder uitgesproken dan op de foto vd wnm.
De duidelijke beharing op de hoofdas en de 2 bladstelen: die ontbreekt bij 'mijn' zaailingen.
Tenslotte de aanhechting vd bladstelen op de hoofdas: dat ziet er halfstengelomvattend uit. Bij 'mijn' zaailingen is dat absoluut niet het geval.
Conclusie: ik kan me heel goed voorstellen dat de 1e gedachte A.campestre is maar ik denk dat het heel wat anders is.
Alleen heb ik (nu) geen enkel alternatief.
Ik zou toch maar weer gaan kijken....
met vriendelijke groet, Emanuel

Matthijs Molenaar

Dank, Emanuel! Ik heb helaas echt niet de gelegenheid om weer het gebiedje op te gaan, ik was er met de beheerder en die is nu een hele poos in het buitenland..
Verder is het logisch dat het hier lastig is, vind het prima om het op Plant onbekend te houden!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

e.kneepkens

Jammer, Matthijs, ben heel benieuwd wat het zou kunnen zijn.
met vriendelijke groet, Emanuel

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn

e.kneepkens

 De vorm van de bladeren vd kiemplanten lijken idd veel meer op de bladeren van de gevonden plant en lijken A.campestre te bevestigen. Maar ik zie geen uitgesproken beharing; en wat betekent het feit dat de bladstelen halfstengelomvattend zijn?
met vriendelijke groet, Emanuel

Martijn van Sluijs

Deze is ook wel interessant: https://eudicots.wordpress.com/2012/04/30/acer-first-leaves/.

Wat je 'bladstelen halfstengelomvattend' noemt lijkt niet ongewoon voor de eerste bladparen van Acer zaailingen. De beharing verbaast mij in het algemeen ook niet echt voor een zaailing. Fijne beharing is op basis van de link hierboven iig niet ongewoon bij Acer en zal vast bovendien variabel zijn op basis van groeiplaats.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Matthijs Molenaar

Citaat van: Martijn van Sluijs op juni 07, 2023, 22:24:01 PMDeze is ook wel interessant: https://eudicots.wordpress.com/2012/04/30/acer-first-leaves/.

Wat je 'bladstelen halfstengelomvattend' noemt lijkt niet ongewoon voor de eerste bladparen van Acer zaailingen. De beharing verbaast mij in het algemeen ook niet echt voor een zaailing. Fijne beharing is op basis van de link hierboven iig niet ongewoon bij Acer en zal vast bovendien variabel zijn op basis van groeiplaats.

Dank, Martijn! Kan het wat jou betreft dus op een zekere Spaanse aak?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

e.kneepkens

#10
Fijn dat je er zo in duikt Martijn. Zo komen we verder op basis van feiten en argumenten.
We waren het al eens dat de bladvorm bij de eerste echte bladeren van Acer variabel is, dus op grond daarvan kan het idd Acer campestre zijn. Uit het artikel https://eudicots.wordpress.com/2012/04/30/acer-first-leaves/ blijkt dat beharing ook bij zaailingen niet ongewoon is. Blijft over: de aanhechting van de bladsteeltjes op de hoofdas/stengel. Wellicht moeten we dit niet 'halfstengelomvattend' noemen maar eerder vergroeid. Maar dan blijft mijn bezwaar om deze wnm A.campestre te noemen,
bladvorm en beharing blijken tamelijk 'zachte' kenmerken te zijn want erg variabel maar de aanhechting van bladstelen lijkt me een 'hard' kenmerk.
met vriendelijke groet, Emanuel

Martijn van Sluijs

Citaat van: e.kneepkens op juni 08, 2023, 09:00:14 AMMaar dan blijft mijn bezwaar om deze wnm A.campestre te noemen, bladvorm en beharing blijken tamelijk 'zachte' kenmerken te zijn want erg variabel
Maar deze waarneming valt duidelijk binnen de variatie toch? Toch iig binnen de variatie van de bladvorm. Of denk je aan een andere Acer? De andere inheemse opties binnen dat genus lijken mij uitgesloten, en ik zie vooralsnog geen andere zaailingen in aanmerkingen komen buiten dit genus.

Citaat van: e.kneepkens op juni 08, 2023, 09:00:14 AMde aanhechting van bladstelen lijkt me een 'hard' kenmerk.
Ik zie hier geen probleem wanneer vergeleken wordt met bijvoorbeeld https://eudicots.wordpress.com/2012/04/30/acer-first-leaves/, maar ook met afbeeldingen elders.

Citaat van: Matthijs Molenaar op juni 08, 2023, 07:22:11 AMDank, Martijn! Kan het wat jou betreft dus op een zekere Spaanse aak?
Zolang Emanuel niet overtuigd is, ga ik niet verkondigen dat het een 'zekere' Spaanse aak is  ;)
Vriendelijke groeten,
Martijn

e.kneepkens

#12
Ik ben blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest: met Maar dan blijft mijn bezwaar om deze wnm A.campestre te noemen, bedoel ik  dat op grond vd bladsteelaanhechting deze wnm voor mij geen A.campestre is. Wat betreft de vorm van de eerste blaadjes en de beharing is er geen probleem. Dat is zonder meer acceptabel vanwege de variatiebreedte.
met vriendelijke groet, Emanuel

Martijn van Sluijs

Foto's zojuist genomen:



1. Jonge twijg Spaanse aak
2. Jonge twijg Spaanse aak
3. Zaailing Spaanse aak
4. Zaailing Gewone esdoorn (lijkt een stuk kaler, maar was ook iets verder ontwikkeld, en gezien de kleine steekproefgrootte zou ik hier niet veel waarde aan hechten). Bladvorm van de zaailingen van deze soort is overigens duidelijk anders.
Vriendelijke groeten,
Martijn

e.kneepkens

Martijn, je hebt me helemaal overtuigd.
met vriendelijke groet, Emanuel

Martijn van Sluijs

Vriendelijke groeten,
Martijn

Matthijs Molenaar

Er lijkt wel minder beharing aanwezig te zijn bij Martijn, maar verder is de houding van het blad tegenover de stengel bij het tongetje identiek  :blink:
Als ik goed begrijp mag het dus van jouw op Spaanse aak, Emanuel?  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

e.kneepkens

Jazeker Matthijs, dat klopt helemaal. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
met vriendelijke groet, Emanuel