Waarom is een lammergier exoot?

Gestart door Gijs21, juni 23, 2023, 20:19:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Deze vraag zal wel vaker zijn gesteld, maar om dit terug te vinden kost meer tijd dan de vraag opnieuw stellen.

N.a.v. de waarneming van een lammergier vroeg ik mij af waarom deze als exoot wordt bestempeld. Is dat alleen omdat hij afkomstig is van een fokprogramma? Dat zijn andere soorten ook, die niet als exoot worden beschouwd (korhoen bijvoorbeeld). Dezelfde lammergier wordt in de ons omringende landen niet als exoot beschouwd, zoals in Zwitserland waar ik vorig jaar het geluk had er eentje te zien. Dus waarom hier dan wel?

De vogelwereld doet soms denken aan een complexe theologie, waar ik kennelijk niet alle dogma's van kan doorgronden

Matthijs Molenaar

Citaat van: Gijs21 op juni 23, 2023, 20:19:56 PMDat zijn andere soorten ook, die niet als exoot worden beschouwd (korhoen bijvoorbeeld)

Korhoen is ook niet wild meer in Nederland de laatste jaren (er zijn sinds een aantal jaar vogels uit het buitenland neergezet)  :blink:

Verder: het is inderdaad een fokprogramma, en als ik het goed begrijp is het omdat zonder de mens deze vogels waarschijnlijk niet in Nederland waren gekomen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Gijs21

Citaat van: Matthijs Molenaar op juni 23, 2023, 20:23:39 PM
Citaat van: Gijs21 op juni 23, 2023, 20:19:56 PMDat zijn andere soorten ook, die niet als exoot worden beschouwd (korhoen bijvoorbeeld)

Verder: het is inderdaad een fokprogramma, en als ik het goed begrijp is het omdat zonder de mens deze vogels waarschijnlijk niet in Nederland waren gekomen.

Ik heb me er vorig jaar in verdiept en dat fokprogramma is in Frankrijk als ik het goed heb. De lammergier is opnieuw geïntroduceerd op een plek waar hij voorheen van nature al voorkwam. Vervolgens vliegt er af en toe eentje naar Nederland. Wat is daar exotisch aan? Hetzelfde is hier gebeurd met de raaf en die is gewoon inheems.

Gijs21

Hierop voortbordurend vind ik het soms ook merkwaardig dat sommige soorten juist niet als exoot worden beschouwd, dat er allerlei sluipweggetjes worden bedacht om een soort inheems te doen lijken. Zoals soorten uit Noord-Amerika. De koekoek die vorig jaar tragisch aan zijn eind kwam bijvoorbeeld. De kans dat die 'ship assisted' bij ons terecht is gekomen lijkt mij vrij groot. Maar nee, hij is inheems omdat hij 'in theorie zelfstandig hier kan komen' Tsja, wie gelooft dat.

frankneijts

Gijs, je bent nu karrevrachten appels met wagonladingen peren aan het vergelijken. Ik raad je aan om voor het 'algemene toelatingsbeleid' van vogels op de Nederlandse lijst het handboek CDNA te bestuderen (website DBA) en voor de heisa rond de Lammergier de discussies hierover op dezelfde website (check 'fotogalerij' en type vervolgens Lammergier in; begin met de link met de meeste reacties en, als je dan nog zin hebt, de rest..)..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

Citaat van: frankneijts op juni 23, 2023, 21:35:41 PMGijs, je bent nu karrevrachten appels met wagonladingen peren aan het vergelijken. Ik raad je aan om voor het 'algemene toelatingsbeleid' van vogels op de Nederlandse lijst het handboek CDNA te bestuderen (website DBA) en voor de heisa rond de Lammergier de discussies hierover op dezelfde website (check 'fotogalerij' en type vervolgens Lammergier in; begin met de link met de meeste reacties en, als je dan nog zin hebt, de rest..)..

Dank voor de tip. De discussie over de lammergier ga ik meteen even opzoeken.

Edit. Gevonden en de hoofdlijnen gelezen. Het is echt net theologie dit.. haarkloverij over details.  Dus omdat de oorspronkelijke populatie in de Pyreneeën geen natuurlijk zwerfgedrag vertoonde, maar wel de vogels uit het fokprogramma, worden de laatsten als exoot beschouwd. Tsja.

pdeknijff

Waarbij je je ook moet realiseren dat (1), de NoordSpaanse vogels weldegelijk erg lange afstanden kunnen trekken en (2), ze door zeer forse voerprogramma's weinig redenen hadden om te trekken, een conclusie welke door Spaanse onderzoekers wordt gegeven.
Kortom, niet logisch.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff