Batlogger "static monitoring" import het probleem van te veel dezelfde soort(en)

Gestart door Pontifex, mei 17, 2023, 09:28:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pontifex

De topic titel had wat langer moeten zijn, maar dat kon vanwege de maximale veldlengte niet: "Batlogger/Batexplorer "static monitoring" import: wat doe je met heel veel waarnemingen van dezelfde soort op 1 locatie gemaakt op dezelfde nacht?"

Batlogger apparaten zoals de A, de A+ en de (oh nee, die moet ik hebben!) nieuwe Batlogger S2 zijn gemaakt voor "static monitoring", dwz je plaatst de bat recorder op 1 plek en afhankelijk van de instellingen worden dan de hele nacht opnames gemaakt. Natuurlijk kun je ook een Bat detector als de Batlogger M voor dit doel gebruiken en dat heb ik ook vaak genoeg gedaan.

Het opnameresultaat is meestal dat je van x aantal soorten heel veel waarnemingen hebt. Dat soort x op plek A voor komt is na bijv. 10 waarnemingen op een dag wel genoeg bevestigd, wat doe je als je die nacht 200+ gelogde waarnemingen hebt van bijv. de dwergvleermuis? Ga je zelf de te importeren waarnemingen reduceren door er arbitrair een flink aantal uit te gooien van bepaalde soorten of denk je ach, het activiteiten patroon kan voor een onderzoeker (bijv. jijzelf!) ook interessant zijn en de overhead van een Batexplorer *.CSV import zal toch niet zo groot zijn voor een platform als waarneming.nl (en de achterliggende organisaties), ik stuur de waarnemingen CSV gewoon zonder "zelf-censuur" (meer in de zin van 'data curatie') door.

Graag jullie input!

Julian