Rups - Noorwegen

Gestart door Marleen, mei 14, 2023, 09:38:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Welke soort is dit?

https://old.observation.org/waarneming/view/271400362
Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2023-05-12 Norway



Toelichting:
Gevonden bij het harken/voortuin/bladeren opruimen.

Groetjes, Marleen

Rayan Majoor

In ieder geval een jong uiltje - mijn gevoel zegt een jonge Xestia, maar durf het zo gauw niet met zekerheid te zeggen (en kan nu ook niet mijn eigen foto's controleren, aangezien ik niet thuis ben en waarneming.nl in onderhoud is).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Tja, wie weet heeft de beeldherkenning nog wel gelijk, hij zit in ieder geval in de buurt. De rupsen van de Xestia's en de Noctua's hebben qua uiterlijk best wel veel met elkaar gemeen, en het is niet zelden dat ik tussen de twee genera twijfel.
In dit geval was mijn gevoel gebaseerd op deze twee waarnemingen van mij: deze en deze, ook al komen ze niet perfect overeen. Bij de volgeling verwacht ik over het algemeen dat de rups donkerder gekleurd is rond de borststuksegmenten, met hier vaak een donkere vlek tussen de pinacula op de rug. Echter het rupsje op jouw foto lijkt hier een litteken te hebben (de lichte, niet helemaal symmetrische vlek), waardoor het beeld vertekend wordt en het donkere deel net verdwenen zou kunnen zijn. Voor de rest zou de volgeling op zich nog best passen - ook qua tijd van het jaar. Maar ik vind het lastig, en durf niet meer te zeggen dat dat het een jonge Noctuinae in de richting van Noctua of Xestia is.

Toch altijd leuke vragen zo, die je hier stelt :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Hoi Marleen,

leuk dat je d'r gaat proberen op te kweken :)
Zo te zien is ze ondertussen verveld. Met de witte subdorsale lijnen kunnen we de volgeling wel uitsluiten en lijkt een Xestia-soort nog aannemelijker. Het blijven echter lastige beestjes, dus ik hoop dat je d'r nog even wat groter weet te krijgen, en dan genoeg foto's kan maken (van de rug, van opzij, van de kop, van het nekschild en van het anaalschild).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Als je een aantal minuutjes geduld hebt gaat ie uiteindelijk wel weer lopen. Als je dan een foto wilt maken, kan je het beste even verder niks in het bakje hebben liggen, anders kruipen ze direct weer ergens onder en zullen ze zich weer oprollen als je ze tevoorschijn haalt. Maar je moet er dus sowieso even geduld voor hebben ;)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mooi beestje en goed op de foto zo. Ik ben er vrij zeker van dat het Xestia baja zal zijn, maar echte zekerheid kan ik je pas geven bij de oudere rups. Als je het leuk vindt kan je d'r dus nog wat verder opkweken, maar in ieder geval heb je nu een waarschijnlijke naam :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Wat een gezellig gezelschap heeft ie :)

van de laatste twee kameraadjes kan ik je al wel een naam geven, maar laat maar weten of je dat wilt. Je kan het ook nog een verassing houden en dan extra verwonderd zijn over de ontwikkeling van deze leuke beestjes :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Citaat van: Marleen op juni 06, 2023, 10:56:53 AMIk vind het wel heel leuk dat je er zoveel kennis van hebt en dat je dat deelt met ons.

 :angel:  ;D
Daar doe ik het voor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl