Sprinkhaan geluiden opnemen dmv batdetector met time expansion: > 9 soorten?

Gestart door Pontifex, mei 12, 2023, 03:45:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pontifex

Julian Overweg heeft mij in een andere discussie op dit forum [link] op weg geholpen om ook sprinkhanen mee te nemen in de *.csv Batlogger/Batexplorer uploads op waarneming.nl; ik heb daarna zelf ontdekt dat je makkelijk een (sprinkhanen) soortenlijst kunt toevoegen aan Batexplorer wat het markeren van geluidsbestanden vereenvoudigt (zie voor screenshots de zojuist genoemde link).

Zijn suggestie om https://www.eis-nederland.nl/batdetector te bekijken heb ik onmiddelijk opgevolgd. De sprinkhanen en krekels soortgroep op dit forum heeft natuurlijk ook aardige threads o.a. [link1] [link2] [link3] etc.

Wat ik mij afvroeg is er geen grotere collectie (referentie) opnames dan die op https://www.eis-nederland.nl/batdetector getoond wordt?

Negen soorten waarvan een of meer nog niet voorkomen in NL lijkt me wat karig.

• Struiksprinkhaan - Leptophyes punctatissima
  • Grote groene sabelsprinkhaan - Tettigonia viridissima
  • Bramensprinkhaan - Pholidoptera griseoaptera
  • Sikkelsprinkhaan - Phaneroptera falcata
  • Heidesabelsprinkhaan - Metrioptera brachyptera
  • Duinsabelsprinkhaan - Platycleis albopunctata
  • Zaagsprinkhaan - Barbitistes serricauda
  • Grote spitkskop - Ruspolia nitidula
  • Schildboomsprinkhaan - Cyrtaspis scutata

Omdat ik de waarneming.nl en observation.org nog niet door en door ken, vroeg ik mij af of er een manier bestaat om die sprinkhaansoorten te filteren waarvoor time expansion ('TE') geluiden beschikbaar zijn?

Is er misschien ook een andere "resource" die dit thema dekt met veel meer dan alleen bovengenoemde soorten?

Toegegeven, een aantal nijvere muzikanten in deze "top 9" zitten in * heel veel * van mijn Batlogger opnames, maar het lijkt me sterk dat er geen andere soorten waarneembaar zijn in het ultrasone spectrum of is dit gewoon nog terra incognita?

Pontifex

Update: in de vastgepinde thread "Sprinkhanen & Krekels soortinfo" van validator Wim Bakker vinden we nog twee soorten met time expansion ('TE') opnames: Gewoon spitskopje - Conocephalus dorsalis en Zuidelijk spitskopje - Conocephalus fuscus.

van Top 9 gaan we dus naar een nog steeds bescheiden 'TE' Top 11:

• Bramensprinkhaan - Pholidoptera griseoaptera
  • Duinsabelsprinkhaan - Platycleis albopunctata
  • Gewoon spitskopje - Conocephalus dorsalis
  • Grote groene sabelsprinkhaan - Tettigonia viridissima
  • Grote spitkskop - Ruspolia nitidula
  • Heidesabelsprinkhaan - Metrioptera brachyptera
  • Schildboomsprinkhaan - Cyrtaspis scutata
  • Sikkelsprinkhaan - Phaneroptera falcata
  • Struiksprinkhaan - Leptophyes punctatissima
  • Zaagsprinkhaan - Barbitistes serricauda
  • Zuidelijk spitskopje - Conocephalus fuscus

Wim Bakker

TE heeft voornamelijk zin voor de sabelsprinkhanen, en niet voor de veldsprinkhanen of krekels. Dus wat dat betreft is de lijst wat minder karig dan jij denkt.

Verder heeft een een batdetector met TE maar weinig toegevoegde waarde, omdat je veel soorten met een eenvoudige batdetector toch wel kunt vinden en determineren. Dus wat je zegt over terra incognita is ook gedeeltelijk waar, je moet maar net zo'n duur ding hebben en op een sprinkhaan richten en dan ook nog een goede opname maken...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson