Buizerd?

Gestart door Hansvogel, mei 10, 2023, 22:09:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hansvogel

Dag gevorderde vogelaars,

Een niet zo gevorderde vogelaar hier :) ik weet inmiddels dat de buizerd in vele soorten kleden kan voorkomen. Vanmiddag kwam ik echter dit exemplaar tegen: https://waarneming.nl/observation/271165793/ heb er ook een filmpje bij geplaatst. Heb ik hier 'gewoon' een buizerd te pakken? Excuses voor de belabberde kwaliteit overigens (zat op de fiets en had geen fatsoenlijke camera mee).

Ben benieuwd!

Alvast dank,

Hans

mgieskens

Lijkt me een prima Buizerd.
Je moet het filmpje af en toe even stil zetten, anders gaat het te snel om het goed te zien. Dan kun je o.a. de "polskomma's" zien en de zwarte achterrand van vleugels en staart.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Hansvogel

Dankjewel Michèl. Die zwarte achterrand op de vleugel is dus typisch buizerd? Die viel me inderdaad al op. Zwarte achterrand staart wist ik, wespendief heeft daar nog een extra band in het midden toch? Kun je nog kort uitleggen wat je met 'polskomma's' bedoelt?

mgieskens

Er is maar weinig typisch aan een Buizerd, behalve dan dat ze erg variabel zijn.
Zelfs de donkere rand aan de vleugel en staart zijn niet altijd even duidelijk te onderscheiden.
Maar als je ze wel ziet, net als de komma of polsvlek bij de donkere varianten, dan sluit dat wel een aantal gelijkende soorten uit. Alleen de Ruigpootbuizerd zou in NL nog in de buurt kunnen komen qua gelijkenis, maar die heeft weer andere kenmerken en komt hier buiten het winterseizoen niet voor.

Wat moeilijk om uit jouw filmpje precies de juiste snapshot te vangen in een screenprint en dan nog is de "pols-komma" moeilijk te onderscheiden. Daarom ook nog een foto van mijzelf toegevoegd. Hopelijk is het zo duidelijk.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Hansvogel

Heel hartelijk dank nog voor deze uitleg Michèl!