Invoer Batlogger data

Gestart door Pontifex, mei 09, 2023, 23:40:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pontifex

Op waarneming.nl en op dit forum heb ik weinig kunnen vinden over het uploaden van Batexplorer export bestanden (Batexplorer is de software die primair voor de Batlogger batdetector gemaakt is). Het valt mij op dat er sowieso erg weinig Batlogger/Batexplorer topics zijn.

In een discussie thread van dit forum wordt deze url genoemd:

https://old.observation.org/import/batlogger_import.php

Maar bij het uploaden en de initiele parsing op die webpagina krijg ik voor alle waarnemingen foutmeldingen die zouden erop duiden dat ze buiten het geografische bereik van de site vallen:

Bijv.:

ERROR This observation should be uploaded to another site 52.075505 4.325763
ERROR This observation should be uploaded to another site 52.075882 4.326403
ERROR This observation should be uploaded to another site 52.076628 4.328508
etc.

Ik gebruik de standaard (en ongeopende/onbewerkte*) CSV export van Batexplorer en de waarnemingen zijn gewoon in Noord- en Zuid-Holland gemaakt (in dit geval een lange nachtelijke fietstocht van Den Haag naar Amsterdam).


* want anders krijg je een "Species Text" niet gevonden fout. Ik verbaas me erover dat de programmeurs niet een wat robuuster script hebben gecodeerd want komma gescheiden CSV parsen is niet bijzonder complex (maar dat is een andere discussie)

Julian

Citaat van: Pontifex op mei 09, 2023, 23:40:13 PMIs er een andere url voor een Batexplorer/Batlogger import die wel geschikt is voor het NL geografische gebied?
Deze https://old.waarneming.nl/import/batlogger_import.php

Citaat van: Pontifex op mei 09, 2023, 23:40:13 PMKan het zijn dat de Batlogger import op observation.org ueberhaupt niet meer werkt?
Hier functioneert 'ie gewoon (inmiddels zo'n 22000 vleermuis- en sprinkhaanwaarnemingen geïmporteerd via bovenstaande schermen).

Pontifex

Citaat van: Julian op mei 10, 2023, 12:12:27 PM
Citaat van: Pontifex op mei 09, 2023, 23:40:13 PMIs er een andere url voor een Batexplorer/Batlogger import die wel geschikt is voor het NL geografische gebied?
Deze https://old.waarneming.nl/import/batlogger_import.php

Citaat van: Pontifex op mei 09, 2023, 23:40:13 PMKan het zijn dat de Batlogger import op observation.org ueberhaupt niet meer werkt?
Hier functioneert 'ie gewoon (inmiddels zo'n 22000 vleermuis- en sprinkhaanwaarnemingen geïmporteerd via bovenstaande schermen).

Bedankt Julian, die pagina werkt inderdaad zonder problemen, Google was hier niet mijn vriend! Ik ben wel geintrigeerd door de sprinkhaanwaarnemingen, ik heb gezien dat waarneming.nl best veel Time Expansion ultrasone geluidsopnames bevat van sprinkhanen maar ik wist niet dat je in combinatie met spectrogram e.d. ook tot een (zekere) determinatie kunt komen (voor veel voorkomende soorten).

Weet je misschien een (web) resource die de beginner op weg helpt (bijv. met referentie opnames)? De verleiding was altijd wel groot maar ik heb binnen Batexplorer (bijna) nooit de insecten opnames verwijderd dus ik heb er echt veel vooral ook omdat ik relatief veel Batlogger sessies heb gedaan van avondschemer t/m ochtendschemer wat heeft geresulteerd heeft in een enorm aantal Batlogger opnames.

Wat ik nog niet helemaal begrijp: waar kan ik het resultaat van mijn Batexplorer CSV uploads zien of zie je die pas na enige tijd in de lijst van waarnemingen?

Thx!

Julian

Citaat van: Pontifex op mei 10, 2023, 20:51:43 PMWeet je misschien een (web) resource die de beginner op weg helpt (bijv. met referentie opnames)?
Deze pagina van EIS is aan te raden: https://www.eis-nederland.nl/batdetector

Algemene tip voor sprinkhaangeluiden verwerken met Batexplorer:
Een (niet te verwachten) vleermuissoort reserveren voor een sprinkhaansoort. Je zult hier 's avonds vooral Struiksprinkhaan en Grote Groene Sabelsprinkhaan opnemen (en eventueel Bramensprinkhaan - in het juiste gebied).
Bij een opname van Struiksprinkhaan Leptophyes punctatissima kies ik de 'dummyvleermuis' Barbastella barbastellus.
Nadat een sessie geanalyseerd is en het exportbestand aangemaakt, open ik die .csv met kladblok en hernoem met behulp van ctrl+H alle records van 'Barbastella barbastellus' naar 'Leptophyes punctatissima'. Vervolgens weet het invoerscherm dat het om sprinkhaanopnames gaat en vult automatisch de relevante databasevelden in bij die waarnemingen.

Citaat van: Pontifex op mei 10, 2023, 20:51:43 PMWat ik nog niet helemaal begrijp: waar kan ik het resultaat van mijn Batexplorer CSV uploads zien of zie je die pas na enige tijd in de lijst van waarnemingen?
Om tot een inschatting van de aantallen te komen gebruik ik dit scherm. Binnenkort zal de wereldwijde levenslijst (dus inclusief Nederland en België) naar verwachting ook op de nieuwe versie van Observation.org te bekijken zijn.  :blink:

Pontifex

#4
Citaat van: Julian op mei 10, 2023, 22:18:56 PM
Citaat van: Pontifex op mei 10, 2023, 20:51:43 PMWeet je misschien een (web) resource die de beginner op weg helpt (bijv. met referentie opnames)?
Deze pagina van EIS is aan te raden: https://www.eis-nederland.nl/batdetector

Algemene tip voor sprinkhaangeluiden verwerken met Batexplorer:
Een (niet te verwachten) vleermuissoort reserveren voor een sprinkhaansoort. Je zult hier 's avonds vooral Struiksprinkhaan en Grote Groene Sabelsprinkhaan opnemen (en eventueel Bramensprinkhaan - in het juiste gebied).
Bij een opname van Struiksprinkhaan Leptophyes punctatissima kies ik de 'dummyvleermuis' Barbastella barbastellus.
Nadat een sessie geanalyseerd is en het exportbestand aangemaakt, open ik die .csv met kladblok en hernoem met behulp van ctrl+H alle records van 'Barbastella barbastellus' naar 'Leptophyes punctatissima'. Vervolgens weet het invoerscherm dat het om sprinkhaanopnames gaat en vult automatisch de relevante databasevelden in bij die waarnemingen.

Citaat van: Pontifex op mei 10, 2023, 20:51:43 PMWat ik nog niet helemaal begrijp: waar kan ik het resultaat van mijn Batexplorer CSV uploads zien of zie je die pas na enige tijd in de lijst van waarnemingen?
Om tot een inschatting van de aantallen te komen gebruik ik dit scherm. Binnenkort zal de wereldwijde levenslijst (dus inclusief Nederland en België) naar verwachting ook op de nieuwe versie van Observation.org te bekijken zijn.  :blink:

Top Julian, goede tips! Die Struiksprinkhaan en die wild extravagante Grote groene sabelsprinkhaan vormen een feest van de herkenning, die andere geluiden (op de Schildboomsprinkhaan na denk ik) heb ik volgens mij nooit eerder gehoord. Wat de lifelist betreft snap ik als nieuweling dat een hoop gebruikers op het forum nog veel met de oude website werken, maar ik begrijp dus dat deze functie tzt wordt geporteerd naar de nieuwe versie van Observation.org.

Grappig genoeg had ik de "hack" van het gebruiken van bijv. de naam van een Zuid-Europese vleermuis voor de insecten opnames zelf ook al bedacht en toegepast, alleen moet ik dan toch bij het zoeken en vervangen (en opslaan) het bestand toch hebben veranderd op een manier die een parsing fout oplevert, maar ik had toen niet notepad gebruikt (maar Ultraedit). Ik had overigens nog geen van de insecten op naam gebracht (mijn vervang tekst was "kever/sprinkhaan" en dat werd uiteraard niet door de parsing routine geaccepteerd.

In Batexplorer kun je ook "Assign species text" (CTRL+Shift+L) gebruiken voor bijv. de invoer van een insectennaam. Gebruik je die functie bewust niet (misschien werkt toewijzen 'exotische' vleermuizennaam sneller)? Die "Assign species text" functie werkt ook als je bijv. 150 opnames hebt geselecteerd. Ik zou denken dat je dan niet meer hoeft te editen met zoeken en vervangen. Verder niet zo belangrijk natuurlijk.





Update: dit is natuurlijk de makkelijkste manier!



Julian