Ervaringen Merlin app

Gestart door ilonkaberentsen, mei 09, 2023, 11:43:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

ilonkaberentsen

Hallo, kan iemand mij iets zeggen over ervaringen met Merlin app? App registreerde afgelopen weekend in Hezingen, Overijssel aantal zeldzame soorten (bonte kraai, europese kanarie, buidelmees, roodborstlijster) of exoten (carolinamees) die volgens mij niet kunnen kloppen. Europese kanarie registreerde hij echter meermalen achter elkaar. Vandaag registreerde hij een koperwiek in Enschede. Ook dat lijkt me twijfelachtig.
Komen jullie ook 'vreemde' registraties tegen? Door slechte ogen ben ik helaas niet in staat om de vogels op zicht te herkennen.

Overigens weet ik niet of dit je juiste plek voor deze vraag is. Zo niet, dan verplaats hem maar.

Jan Mudde

Hallo Ilonka,

Meer in het algemeen; app's kunnen maar beperkt "determineren" en zijn daarbij afhankelijk van goed scherpe en goed uitgesneden foto's waar de determinerende kenmerken van de vogel, of willekeurig welk ander organisme, voldoende zichtbaar op zijn. dat gaat dan om de kenmerken waarmeee de betreffende app "getraind" is. Merlin is een Amerikaanse app en daarmee bevooroordeeld naar de Amerikaanse avifuana. Met minder goede opnames zal de app dus voorla Amerikaanse soorten suggereren.

Hoewel ik zelf geen fan ben van apps voor de indentificatie van vogels kan ik e daar in jouw geval best wat bij voorstellen. Overweeg eens om ObsIdentify te instaleren op je telefoon, deze is veel meer gericht op vogels die in NL voorkomen.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Rudi H

#2
Hoi Ilonka,

Ik denk dat jij de Sound ID functie gebruikt die Merlin heeft en niet de Photo ID functie waar Jan het denk ik over heeft. Wel veel aannames geef ik toe.
Jan heeft gelijk dat deze app vooral op Amerika is gericht.
Ik heb er wel eens mee gespeelt, maar irriteerde mij vooral eraan dat deze mijn telefoon "bevroor" als je een andere app gebruikt als Merlin actief is.

Het werkt redelijk voor algemene soorten als je de app installeerd en vervolgens geen Bird Pack download, die is niet nodig voor de sound id.
Je moet redelijk dicht bij de vogels staan, en weinig andere geluiden (ook vogels bijv ganzen) omdat de app zich richt op wat het sterkste geluid is. Een kool of pimpelmees kan de Merlin goed uit elkaar houden, ook de ganzen en weidevogels herkent het goed. Voor andere vogels durf ik geen uitspraak te doen.

Maar het probleem met apps is dat ze vaak een antwoord willen geven dus komen ook met verkeerde en rare voorstellen.

Groet,
Rudi

fam. de Lange

Ik kan voorlopig alleen positief reageren over Merlin. Wat is er mis met wat ondersteuning voor een beginnende vogelaar. Merlin doet het werk prima en natuurlijk zitten ze weleens fout. Maar ga eens op waarneming.nl bij de Engelse kwikstaart kijken, hoeveel foute foto's staan daar niet.

Wanneer je beperkt bent in je zicht kun je toch nog steeds opnames vergelijken om te horen of je ze echt hoort. Wanneer je daarin niet beperkt bent kijk je toch ook of je de vogel kunt vinden.

Elke optie binnen Merlin werkt super maar klakkeloos aannemen en niet verder onderzoeken gebeurt zo vaak, zie de Engelse kwikstaart en dat is dan nog met foto dus hoeveel foute waarnemingen zullen er zonder foto staan?


Jan Mudde

Citaat van: fam. de Lange op mei 15, 2023, 20:04:39 PMIk kan voorlopig alleen positief reageren over Merlin. Wat is er mis met wat ondersteuning voor een beginnende vogelaar. Merlin doet het werk prima en natuurlijk zitten ze weleens fout. Maar ga eens op waarneming.nl bij de Engelse kwikstaart kijken, hoeveel foute foto's staan daar niet.

Wanneer je beperkt bent in je zicht kun je toch nog steeds opnames vergelijken om te horen of je ze echt hoort. Wanneer je daarin niet beperkt bent kijk je toch ook of je de vogel kunt vinden.

Elke optie binnen Merlin werkt super maar klakkeloos aannemen en niet verder onderzoeken gebeurt zo vaak, zie de Engelse kwikstaart en dat is dan nog met foto dus hoeveel foute waarnemingen zullen er zonder foto staan?

Op waarneming.nl moet je dan ook altijd alleen kiezen voor "goedgekeurde waarnemingen"

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on