Waarom geen Braamsluiper, geen geluid gemaakt.

Gestart door Tello Neckheim, mei 06, 2023, 07:41:28 AM

Vorige topic - Volgende topic

Tello Neckheim

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/270476993/.
1 Grasmus - Curruca communis adult, gezien
datum: 2023-05-05
locatie: Amsterdam - Tuindorp-Oostzaan (NH)

foto's:







Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

frankneijts

Allereerst laten je foto's 2 verschillende vogels zien: n mannetje nen n wijfje (laatste 2 foto's) Grasmus. Op bijna alle foto's zie je lichte iets geelachtige of vleeskleurige pootjes waar Braamsluiper donkere, donkergrijze pootjes heeft. Ook tonen beide vogels een duidelijke witte en complete oogring. Braamsluiper heeft hooguit n halve oogring in elk geval nooit zo'n aaneengesloten zoals hier. Beide vogels laten meer of minder duidelijke roodbruine veerpartijen in de vleugels zien welke een Braamsluiper nooit heeft.
Mannetje Grasmus hier met duidelijk asgrijze kruin en wangen (wijfje bruiner, nauwelijks contrasterend met rug), opvallender oogring en iets roze ipv grijzige borst.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tello Neckheim

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Leuk dat het dus twee vogels zijn. Ik zag de 2e een paar uur later op vrijwel dezelfde plek (vanuit mijn raam in de tuin van mijn beneden buurvrouw). Niet eerder gezien/gehoord Grasmus in deze tuin. Braamsluiper zit wel redelijk in de buurt. Vandaar mijn twijfel en op Internet kwam ik er niet uit. Ik ben een ervaren vogelaar maar als ze zo dichtbij komen en ik heb geen geluid dan vind ik het soms knap lastig. Ik neem aan dat dit trek is, vanmorgen zag ik een Zwartkop mannetje heel kort in dezelde struiken. Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim