"iets" op vleugel Kaasjeskruiddikkopje

Gestart door Jethro Waanders, mei 05, 2023, 09:50:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jethro Waanders

Gisteren zag ik in de Braakman een Kaasjeskruiddikkopje met "iets zwarts" onderop de vleugel.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/270261519/.



Iemand enig idee wat het is? Ik dacht aan een teek, maar lijkt me te klein. En op de vleugel van een dagvlinder ...
Groeten, Jethro Waanders

gbeersma

Een teek zou denk ik nooit op de vleugel van een vlinder gaan zitten. Bovendien zou hij op weg daarheen eerst langs het lijf komen. Volgens mij zijn teken geheel op zoogdieren aangewezen, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Mijten zitten wel veel op insecten, maar ik schat zo in dat dit iets onbekends blijft. Mooie foto overigens.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Ik denk dat er een klein gaatje zat in de aders op de vleugels, waar hemolymfe uit is gekomen bij het oppompen van de vleugels. Zo heel af en toe zie ik dit ook bij de vlinders die ik opkweek. Lijkt verder niks mis te zijn met de vlinder, maar er vormt zich dan ergens op de vleugels bij het oppompen een druppeltje, dat dan opdroogt en er ongeveer zo uit gaat zien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jethro Waanders

Citaat van: gbeersma op mei 05, 2023, 11:18:53 AMEen teek zou denk ik nooit op de vleugel van een vlinder gaan zitten. Bovendien zou hij op weg daarheen eerst langs het lijf komen. Volgens mij zijn teken geheel op zoogdieren aangewezen, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Mijten zitten wel veel op insecten, maar ik schat zo in dat dit iets onbekends blijft. Mooie foto overigens.
Ja, dat leek mij ook. Dank je! Alleen jammer van die zwarte vlek  ;D
Groeten, Jethro Waanders

Jethro Waanders

Citaat van: Rayan Majoor op mei 05, 2023, 11:42:41 AMIk denk dat er een klein gaatje zat in de aders op de vleugels, waar hemolymfe uit is gekomen bij het oppompen van de vleugels. Zo heel af en toe zie ik dit ook bij de vlinders die ik opkweek. Lijkt verder niks mis te zijn met de vlinder, maar er vormt zich dan ergens op de vleugels bij het oppompen een druppeltje, dat dan opdroogt en er ongeveer zo uit gaat zien.
Oh, klinkt aannemelijk. Interessant, weer wat geleerd!
Groeten, Jethro Waanders