Vleeskleurige duinorchis Terschelling.

Gestart door Zonnekoning, juni 05, 2008, 22:31:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Ik zie nu pas dat een waarneming van 2 jaar geleden niet is geaccepteerd als zijnde Vleeskleurige duinorchis, bladontplooing.
Ik heb hier geen bericht over ontvangen, vandaar dat ik er nu pas achter kom.
Ik zou graag willen weten wat er mis aan is, omdat ik niet zou weten wat het anders zou kunnen zijn, behalve dan eventueel de gewone...

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

#1
Het is in iedergeval wel een Vleeskleurige duinorchis ook al is er nog geen bloeiaar zichtbaar. Wel vind ik de status van deze soort nogal overdreven! Waarom hanteerd waarneming.nl niet Heukels' op dit gebied? Het enige verschil met de 'normale' D. incarnata is dat de planten veel kleiner zijn. Hondsdraf heeft ook vele fenotypes veroorzaakt door o.a. nutrienten toch worden er geen ondersoorten beschreven, evenals de variatie bij vetblad, etc. M.i. hebben de abiotische omstandigheden die heersen in de duinen de kleinere planten tot gevolg. Want er is ook duidelijk verschil tussen de 'Vleeskleurige duinorchissen' ten zuiden van Bergen en die van de Wadden. Ik hanteer liever dus D. incarnata en voor de liefhebber forma dunensis (Landwehr).

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

#2
Ik wordt er ook een beetje flauw van want de orchidee op de foto zou dan eventueel een gewone zijn.
Nu is er hier een extreem droog voorjaar geweest en dat is te merken aan bepaalde soorten orchideeën. Het grondwaterpijl is wel normaal.
Vooral de Kleine keverorchis en de Dennenorchis hebben erg te lijden (gehad?) van de droogte.
De laatste tijd zijn er gelukkig de nodige millimeters regen gevallen.

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.