Statief voor struintelescoop

Gestart door Vreemde Veugel, april 30, 2023, 13:05:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vreemde Veugel

Sinds een jaar trek ik met de kijker door de natuur en stap de wondere wereld van het vogelen binnen.
Het enthousiasme groeit en ik ben nu op zoek naar een lichte telescoop en statief.

Ik ben 186 cm lang, brildragend en loop graag lange stukken door de duinen en bossen. Fotograferen laat ik aan de pro's, hoogstens schiet ik een bewijs plaatje met de telefoon.

Mede dankzij de enthousiasmerende berichten van Arno Wouters heb ik de Vortex Razor HD 11-33x50 op het hoog.
Ook hou ik via MP de Nikon ED50 in de gaten.
(Ik zoek nog een winkel in de omgeving Haarlem waar ik beide kijkers kan testen)

Uiteraard heb ik meerdere draadjes met dezelfde vraagstelling gelezen, maar de meeste dateren van een paar jaar geleden.
Daarnaast is het aanbod zo overweldigend groot dat goed advies hierin priceless is.
Dus wat is een prettig bijpassend statief rond de 800-1200 gram?

Het liefst rond de €150,- incl. een kop waar ik de komende periode mee uit de voeten kan maar op lange termijn kan vervangen voor een 'echte'.
Ik besef mij dat een goede kop alleen al snel 1000gr en €150,- is maar ben vooralsnog voornemens gewicht en budget prioriteit te geven.

Ik sta open voor marktplaats suggesties.
Joost Statief screenshot.jpg

Jeroen Nagtegaal

Een degelijk en een iets zwaarder statief zorgt voor veel meer rust, zeker op hoogte. Hoe meer gewicht, des te minder last heb je van wind en trillingen en daarmee is je beeld vele malen beter. Een budget scoop op een goed statief geeft een beter beeld dan een goede scoop op een budget statief.

Qua kop is er wat mij betreft maar één echt goed type voor een telescoop, dat zijn de 128RC's van Manfrotto. Qua statief kun je uit onder andere de 055 serie van Manfrotto best wat aanbod vinden. Je kan dan soms voor een 50 euro een haast nieuw en zeer degelijk statief kopen.

Let bij de koop ook op of je spreidstand wilt kunnen gebruiken en of voor de wijze van het uitschuiven van de poten (snelkoppeling, vleugelmoeren etc.). Dat alle bepaalt soms echt of je dat wat je wilt zien net wel of net niet treft.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vreemde Veugel

Jeroen, dank voor je reactie en heldere uitleg.
Heb je ook ervaring met de Manfrotto mt290?
Deze is iets lichter maar nog wel hoog genoeg.

Betreft de kop gaan veel vogelaars voor de 128.
Zijn er ook ervaringen met het lichtere broertje 700 RC2?


Jeroen Nagtegaal

Die MT290 lijkt heel sterk op enkele van de 055 modellen. Het nadeel van al die Manfrotto's is dat er legio variaties zijn geweest en een deel verkocht is onder de naam van Swarovski. Het andere voordeel van de meeste manfrotto's is dat het gehele statief vrij uit elkaar te halen is, meer dan prima onder water kunnen staan en van vallen niet direct stuk gaan. De mijne heb ik al behoorlijk intensief gebruikt en gaat al een jaartje of 10 mee

Zelf ken ik ook de 700RC2 niet, maar dat lijkt me voor de lichtere telescopen een prima optie en net iets compacter dan de 128RC.

Bedenk ook dat je er eigenlijk nooit een miskoop aan heb. Mocht je er een treffen op MP die uiteindelijk net te klein is, dan kun je ze ook weel vrij eenvoudig verkopen zonder echt verlies te maken. Het lijstje dat je eerder postte is al snel vrij snel zijn waarde kwijt na gebruik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wilfred

Voor een kleine 50mm telescoop is de 055 statief-serie en ook de 128rc kop mijn inziens veel te  overkilled (te zwaar), althans als struinset.
Als kop is de 700RC2 dan een betere keuze maar kijk ook eens naar de Sirui VA-5.
(ik heb ergens nog een nette 700RC2 liggen mocht je interesse hebben)
Neem wel een videohead en geen balhoofd want die laatste zijn gewoon niet praktisch onder een telescoop.

Norman

My 2 cents.

Struinen en een telescoop zijn een rampzalige combinatie en kleine telescopen zijn zelden een genot om door te kijken. Veel licht nodig, en een zeer kleine kijkhoek.

Gezien het beperkte budget, en het feit dat je pas een jaar vogelt, doe ik de aanname dat je nog geen topkijker hebt (Swarovski, Zeiss, Leica) en zou ik eerder investeren in een hele goede kijker als je die nog niet hebt.

De enorme sprong in optische kwaliteit die je dan maakt, maakt de hele beleving een stuk prettiger en is een nuttigere investering dan een matige telescoop en zorgt ervoor dat je ondanks de kleinere vergroting toch veel meer details gaat zien op grotere afstanden en moeilijkere omstandigheden (weinig licht, tegenlicht, etc.).

Zijn de grote 3 merken buiten budget, dan zijn merken als Meopta, Kahles, Kowa een redelijke optie. Van Zeiss is de Conquest serie een stuk voordeliger dan de topmodellen en optisch behoorlijk goed. 

Ik heb een vergelijkbaar traject doorlopen. Ooit begonnen met een jaren 70 7x50 porro van 300 kilo, geüpgrade naar een Bresser dakkant (dan hoor je erbij) van 99 gulden, helemaal zelf gespaard. Weer later toen ik mijzelf een echte vogelaar vond, een Bynolyt sparrow van 199,00 euro gekocht en er moest een Telescoop bij natuurlijk en dat was zeker een aanvulling op mijn Bynolyt, maar toen ik weer later mijn eerste Swarovski-kijker kocht heb ik uiteindelijk ook de telescoop geüpgraded, maar later weer verkocht, omdat ik een struiner ben en de telescoop meer een last (letterlijk) was dan een lust.

Een telescoop is heerlijk om neer te zetten op een krukje te zitten en te turen over een fraai plas/dras gebied o.i.d. Maar aangezien ik een bos en duinmens ben, heeft een telescoop voor mij nauwelijks meerwaarde.

Ik heb nu 2 Swarovski kijkers. Een 8x56 (want heel lichtsterk) voor het observeren vanuit de auto of op een krukje, veelal in de schemer, en een 8x32 (want lekker licht) voor het struinen. 

Wilfred

Citaat van: Norman op mei 03, 2023, 11:01:02 AMStruinen en een telescoop zijn een rampzalige combinatie en kleine telescopen zijn zelden een genot om door te kijken. Veel licht nodig, en een zeer kleine kijkhoek.
Gelukkig is het niet zo dramatisch Norman. Ik loop inmiddels 10 jaar rond met de Nikon ED 50 en het Velbon Ultra Luxi statief. Een zeer lichte combinatie waarover ik op dit forum veel heb geschreven. Ik gebruik de set nog steeds en zou het voor geen goud willen missen terwijl ik toch ook een grote telescoop met zwaar statief bezit. De kleine gaat vaak mee met struintochten en is zeer handig in vogelhutten met weinig ruimte en/of die wat verder weg liggen.
Je hebt wel gelijk dat je in het bos en in mindere mate het duin wat minder hebt aan een telescoop. Maar in bijna alle andere biotopen is een telescoop zeker van toegevoegde waarde. En inderdaad; een goede verrekijker is de basis. (ik zie tegenwoordig steeds vaker "vogelaars" met een kamera-lens combinatie maar dan zonder een verrekijker en daar kan ik me dus niks bij voorstellen).           

Vreemde Veugel

Ik heb nu al eventjes mijn vortex Razor HD in huis. Wat een geweldige aankoop!!!!!
Voor het statief heb ik een handelaar in Manfrotto op Marktplaats gevonden die mij goed heeft geadviseerd. Het is de manfrotto mt290 geworden met een manfrotto 700 RC2 videokop.

Ik ging direct naar het Landje van Gruijters wat mij bij om de hoek ligt. In alle rust kon ik genieten van tureluurs, grutto's, kluten met jonkies, rietzangers en -gorsen en een prachtige blauwborst beeldvullend en haarscherp in beeld.
Ik ben inmiddels enkele keren met de set op stap geweest en sla iedere keer stijl achterover over het schitterende, heldere beeld.
Mijn verwachtingen zijn waargemaakt en overtroffen.
Het scherpstellen met de kleine wieltjes bevalt mij prima maar ik ben wel benieuwd hoe dit in de winter met handschoenen en/of verkleumde handen gaat.
Verder valt mij op dat ik zonder bril een veel breder en fijner beeld heb.

Ook het statief met videokop bevalt inmiddels erg goed. Ik had eerst een andere MT290. Maar daar zat een defect in. Alles is netjes opgelost met de verkoper en ik heb een vervangende MT290 gekregen.

Sinds gister heb ik een Scopac statieftas binnen via MP dus de wat langere wandelingen kunnen nu ook waargemaakt worden.

Dank voor alle tips en ervaringen, ik ga genieten van de set!