Alle waarnemingen permanent verwijderd?

Gestart door Morten, juni 11, 2023, 16:26:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Hallo,

Paniek, want ik ben zojuist de nog niet verzonden waarnemingen van dit weekeinde kwijtgeraakt, een paar honderd waarschijnlijk. In mijn broekzak was het scherm op een of andere manier aan en ontgrendeld gebleven (met iObs geopend).

Hierna bleken al mijn waarnemingen, tellingen en lijsten verwijderd te zijn. Ook was ik uitgelogd. Ik bevond me nu in het scherm van de handleiding.

Dus ook al mijn verzonden waarnemingen sinds 2016 die ik als een soort offline archief bewaarde in iObs.

Ik hoopte dat alles terug kwam na inloggen, maar helaas!

Weet iemand of het nog mogelijk is alles terug te krijgen of in ieder geval de nog niet verzonden waarnemingen?

Alvast bedankt!


Groet, Morten


hiskodevries

Morten, eerst maar eens checken of je echt wel ingelogd bent. Zoja kan het zijn dat je meerdere accounts hebt?
Het klinkt meer alsof je iobs opnieuw geinstalleerd hebt. In dat geval ben je alles kwijt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Morten

Bedankt voor je reactie, Hisko. Ik heb maar één account, ook ben ik zeker ingelogd, ik heb meermaals uit- en ingelogd om te kijken of dat helpt.

Ik zie nu dat er onder "Voorkeuren" (waar je ook inlogt) een reset-knop zit.
Waarschijnlijk is het daar in mijn broekzak misgegaan... :'(

Zou de app-data nog ergens op de iPhone kunnen staan, iemand die dat weet?
Groet, Morten


Sjaak Schilperoort

#3
Da's balen. Er is een mogelijke redding, maar daarvoor moet je wel dagelijke iCloud-backups aan hebben staan. Check of er een automatische backup is gemaakt van na je invoer. Eentje in de nacht van zondag op maandag zou perfect zijn.

Als je een recente backup hebt, dan is de procedure als volgt:
- Forceer een nieuwe iCloud-backup van je phone, om de huidige toestand te bewaren
- Als die is afgerond en aanwezig in je iCloud backups, doe dan een reset van je phone
- Kies voor het herinstalleren de backup van voor de iObs-broekzak-reset
- Zodra de phone weer start, open je iObs, hopelijk nog met waarnemingen. Upload je waarnemingen.
- Doe wederom een reset van je phone en zet nu de meest recente backup terug
- Je phone start in dezelfde toestand als aan het begin van deze procedure

NB. Je moet je hele phone terugzetten, want je kunt bij Apple niet een enkele app uit een backup terugzetten. Deze procedure klinkt heftig, maar het werkt allemaal prima en je krijgt de phone terug in precies de staat zoals ie ten tijde van de backup was. Zelf afgelopen winter moeten doen, met succes.

NB2. Als je het belangrijk vind om iObs terug te krijgen en te houden zoals ie bij de backup was, dan kun je de tweede reset ook overslaan. Als je die wel doet, dan krijg je iObs namelijk ook weer terug in de lege toestand zoals ie nu is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

EDIT Ik zie dat je je waarnemingen gistermiddag al kwijt was. De waarnemingen van zondag zijn dan denk ik nergens meer terug te halen. Hopelijk heb je van de nacht van zaterdag op zondag nog wel een backup, dan heb je in ieder geval een deel terug.

Morten

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Sjaak! Ik heb inderdaad dagelijkse iCloud-backup ingeschakeld.
Ik had een backup in de nacht van zaterdag op zondag, dus de waarnemingen van zaterdag hadden gered kunnen worden.
Maar toen ik uiteindelijk een reservekopie kon uitkiezen na de reset, stond die niet in de lijst, alleen eentje van vandaag en van afgelopen donderdag, jammer!
Groet, Morten