Van welke plant zijn dit de vruchtkleppen?

Gestart door Ellen Vissia, april 17, 2023, 22:23:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Vissia

Bij mijn schoonzus in de Noordoostpolder lagen er op het gazon heel veel van deze vruchtkleppen. Waarschijnlijk van een vlinderbloemige maar wij zagen geen plant/boom waarvan ze afkomstig zouden kunnen zijn. Wie heeft een idee?

Rien Ondersteijn

Ik moest even denken aan een van de vrachtwagen gevallen Sojaboon .Die kunnen nogal harig zijn en bevatten weinig zaden .[worden nogal geteeld heden-ten-dage].Zijn wel minder recht meestal volgens mij.
Maar op een gazon?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Hallo Ellen,
Misschien zijn het geen vructhkleppen, ik zie geen naden of littekens die daarop wijzen en die zou ik niet in de tijd van het jaar verwachten. Ik dacht even aan knopschubben, die vallen er in deze tijd van het jaar af, maar dan zou ook een aanhechtingspunt zichtbaar moeten zijn. Wellicht nog wat speuren in de nabije omgeving. Benieuwd wat je vindt!
Vriendelijke groet, Nathalie

Martijn van Sluijs

Is er een Trompetboom (Catalpa spec.) in de tuin/buurt toevallig :blink: ?
Vriendelijke groeten,
Martijn

Ellen Vissia

Ze hebben inderdaad een Catalpa in de tuin maar daar komen hele lange peulen aan volgens mijn schoonzus. Ik denk overigens wel dat het om peulen gaat. Op de foto staan halve en daarom zie je geen naden. Ze zijn al uit elkaar gevallen. Sojabonen lijken het ook niet want de kleppen zijn niet behaard afgezien van de toefjes aan de uiteinden. Jammer dat het mysterie niet is opgelost maar hartelijk dank voor jullie reacties. 

Martijn van Sluijs

Citaat van: Ellen Vissia op april 18, 2023, 16:31:59 PMZe hebben inderdaad een Catalpa in de tuin maar daar komen hele lange peulen aan volgens mijn schoonzus.
Maak er maar eens eentje open  B)
Vriendelijke groeten,
Martijn

Plantoon

Het hoeven helemaal geen peulen te zijn. Dezer dagen barsten de bladeren uit hun knoppen en daarbij worden tonnen schutbladen in allerhande maten en vormen afgeworpen en verspreid door de wind. Maak maar eens een wandeling in het stadspark.

Rien Ondersteijn

Martijn had het goed gezien . :duim:
Het vraagstuk hield me bezig en via de bomenwacht ben ik hier https://landscapeplants.oregonstate.edu/plants/catalpa-speciosa terecht gekomen.
Geen twijfel mogelijk dat dit de zaden zijn van een Catalpa-ik sta ook verbaasd  :huh:
[ het leven is éen en al ' leringhe ende vermaeck ' ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ellen Vissia

Sorry dat ik zo lang gewacht heb met reageren. Ik heb nu in de tuin van mijn schoonzus zelf kunnen constateren dat het inderdaad de zaden zijn van de Catalpa. Dat had ik niet verwacht! Hartelijk bedankt voor de reacties. Ellen