Hoofdletters bij soortnamen in alle talen

Gestart door Remco Hofland, april 15, 2023, 09:06:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

Remco Hofland

Julian, Martijn, Kim, in een ander topic pleitte ik voor eenvormig gebruik van hoofdletters per soortgroep, per taal. Kennelijk zit mijn taligheid me in de weg en beschouw ik inconsistent gebruik van (o.a.) hoofdletters als een gruwel (en ben ik er van overtuigd dat consistent gebruik leesgemak bevordert en daarmee de site een professionelere uitstraling bezorgt en dus kan helpen het gebruikersveld te vergroten), terwijl het anderen maar matig tot volstrekt niet boeit.

Maar als ik me ermee bemoei (= het werk verricht) dan kan niemand ertegen zijn, lijkt mij.

Ik stel dus voor om per soortgroep, per taal consistent te zijn. In grote lijnen betekent dat bijvoorbeeld voor de insekten en vissen in zowel Nederlands als Engels eerste wood met hoofdletter, tweede en volgende niet ('Christmas wrasse'; Sailfin Tang en Spotted Surgeonfish behoeven dan aanpassing naar Sailfin tang en Spotted surgeonfish). Correct me if I'm wrong. Bij vogels in beide talen alle woorden met hoofdletter (Zwarte Ruiter, Spotted Redshank).

Ik heb dus geen voorkeur voor een bepaalde werkwijze, enkel dat deze per soortgroep en per taal consistent is. (Overigens constateer ik dat iNaturalist consistent is in dat ze bij alle soortgroepen alle woorden van een naam met hoofdletters schrijven - mij stoort het niet, integendeel). Bepleiten jullie iets anders en zo ja, waarom?

Overigens kan ik me voorstellen dat we dit beter 'los' bespreken, bijvoorbeeld per e-mail of in een appgroepje. Als we er dan uit zijn mail ik Hisko en kan ik aan de slag.

Martijn van Sluijs

Citaat van: Remco Hofland op april 15, 2023, 09:06:25 AMIk stel dus voor om per soortgroep, per taal consistent te zijn.
:duim:

Citaat van: Remco Hofland op april 15, 2023, 09:06:25 AMOverigens kan ik me voorstellen dat we dit beter 'los' bespreken, bijvoorbeeld per e-mail of in een appgroepje. Als we er dan uit zijn mail ik Hisko en kan ik aan de slag.
:duim:

Als er een consensus is kan ik de bulk van de wijzigingen geautomatiseerd uitvoeren, dan moet het alleen nog even handmatig gecontroleerd worden (afhankelijk van wat de consensus inhoudt en eventuele uitzonderingen).
Vriendelijke groeten,
Martijn

Erik van Dijk

Citaat van: Remco Hofland op april 15, 2023, 09:06:25 AMJulian, Martijn, Kim, in een ander topic pleitte ik voor eenvormig gebruik van hoofdletters per soortgroep, per taal. Kennelijk zit mijn taligheid me in de weg en beschouw ik inconsistent gebruik van (o.a.) hoofdletters als een gruwel (en ben ik er van overtuigd dat consistent gebruik leesgemak bevordert en daarmee de site een professionelere uitstraling bezorgt en dus kan helpen het gebruikersveld te vergroten), terwijl het anderen maar matig tot volstrekt niet boeit.

Maar als ik me ermee bemoei (= het werk verricht) dan kan niemand ertegen zijn, lijkt mij.

Ik stel dus voor om per soortgroep, per taal consistent te zijn. In grote lijnen betekent dat bijvoorbeeld voor de insekten en vissen in zowel Nederlands als Engels eerste wood met hoofdletter, tweede en volgende niet ('Christmas wrasse'; Sailfin Tang en Spotted Surgeonfish behoeven dan aanpassing naar Sailfin tang en Spotted surgeonfish). Correct me if I'm wrong. Bij vogels in beide talen alle woorden met hoofdletter (Zwarte Ruiter, Spotted Redshank).

Ik heb dus geen voorkeur voor een bepaalde werkwijze, enkel dat deze per soortgroep en per taal consistent is. (Overigens constateer ik dat iNaturalist consistent is in dat ze bij alle soortgroepen alle woorden van een naam met hoofdletters schrijven - mij stoort het niet, integendeel). Bepleiten jullie iets anders en zo ja, waarom?

Overigens kan ik me voorstellen dat we dit beter 'los' bespreken, bijvoorbeeld per e-mail of in een appgroepje. Als we er dan uit zijn mail ik Hisko en kan ik aan de slag.

Uniformiteit helemaal eens.

Volgens de taalregels is het met een kleine letter (zo onbelangrijk is helaas de natuur), veel vogelaars (ikzelf prefereren een hoofdletter), maar eens uniform is beter. Ik zou graag aanhaken in de discussie omdat ik bij de vogels in Observation en dus ook NL (samen met Maarten Hotting) de taxonomie en naamgeving bij houd.

Het zou dus allemaal kleine letter moeten worden.
Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Datura

En de oude berichten uit het errors in naamgeving topic waarvan ik niet weet hoe ik die anders moet samenvoegen :):

Citaat van: Remco Hofland op april 05, 2023, 06:50:20 AM
Citaat van: Julian op maart 29, 2023, 12:42:05 PMTrouwens, ik zie dat er verschillend wordt omgegaan met hoofdletters.

Geelgroene Toornslang https://old.observation.org/soort/view/79456
(Tweede woord begint met hoofdletter)

Bruine kikker https://old.observation.org/soort/info/440
Gewone pad https://old.observation.org/soort/info/442
(Tweede woord begint met kleine letter)

Westelijke Gewone Pad https://old.observation.org/soort/view/561179
(Tweede en derde woord beginnen met hoofdletter)

Het inconsistente gebruik van hoofdletters heb ik meermalen aangekaart en is verschillend tussen soortgroepen (Vogels altijd hoofdlatters, insekten en vissen (bijna) nooit), tussen talen (soms in Engels wel maar Nederlands niet; soms andersom, bijv bij https://old.observation.org/waarneming/view/266115965 vs https://old.observation.org/waarneming/view/266115965?lang=en&local=xx) maar ook binnen soortgroepen (zie Julian's voorbeelden; en ook https://old.observation.org/waarneming/view/266666579 en https://old.observation.org/waarneming/view/266115670 waarbij, i.t.t. nagenoeg alle andere vissen, de tweede naam wel met hoofdletter begint).

Ik ga hier wellicht spijt van krijgen, maar kan ik mijn hulp aanbieden bij het consistent maken van de lijsten van de database? Is het mogelijk dat alle soorten, in beide talen, via lijsten worden verbeterd? Of is de set-up van de website zo dat elke afwijking individueel moet worden gecorrigeerd?

Ik zou pleiten voor alle soorten in alle talen altijd met hoofdletters schrijven (want waarom vogels en zoogdieren wel met hoofdletters maar vissen en insekten niet) maar voor nu is wellicht alle niet-hoofdletter-soortgroepen omzetten naar allemaal niet-hoofdletters het snelste gedaan.

Citaat van: Martijn van Sluijs op april 05, 2023, 08:30:15 AM
Citaat van: Remco Hofland op april 05, 2023, 06:50:20 AMIk zou pleiten voor alle soorten in alle talen altijd met hoofdletters schrijven (want waarom vogels en zoogdieren wel met hoofdletters maar vissen en insekten niet) maar voor nu is wellicht alle niet-hoofdletter-soortgroepen omzetten naar allemaal niet-hoofdletters het snelste gedaan.

Nee, niet doen. Ga er maar vanuit dat er aparte conventies kunnen zijn voor iedere combinatie van taal + soortgroep. Afwijkingen van de conventies binnen die combinatie van taal + soortgroep aanpassen is natuurlijk prima, maar alles hoofdletters geven is in veel gevallen gewoon als 'fout' te bestempelen. Logischer zou nog zijn om alles niet-hoofdletter te maken, met uitzondering van de eerste letter van de naam (omdat ze als op de site als titel gebruikt wordt). Maar dat kan niet zomaar automatisch omgezet omdat bijvoorbeeld lands- en persoonsnamen in de naam wél een hoofdletter moeten krijgen.

Om in te lezen; zie bijvoorbeeld hier: https://forum.inaturalist.org/t/differences-between-capitalisation-of-species-names/5772/23

en hier: https://forum.inaturalist.org/t/species-naming-conventions-and-capitalization-in-non-english-languages/8730

en op Wikipedia ook flinke discussies over geweest (en dit is nog maar één combinatie van taal + soortgroep...): https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia_talk:Manual_of_Style/Archive_156#Bird_common_name_decapitalisation

Citaat van: Julian op april 07, 2023, 10:57:56 AM
Citaat van: Martijn van Sluijs op april 05, 2023, 08:30:15 AMLogischer zou nog zijn om alles niet-hoofdletter te maken, met uitzondering van de eerste letter van de naam (omdat ze als op de site als titel gebruikt wordt). Maar dat kan niet zomaar automatisch omgezet omdat bijvoorbeeld lands- en persoonsnamen in de naam wél een hoofdletter moeten krijgen.
Eens. We missen nu vooral de informatie over een lijn die we (op Observation.org) officieel dienen te volgen (in eerste instantie voor de Nederlandse namen). We zouden dit kunnen omarmen: https://onzetaal.nl/taalloket/planten-en-dierennamen (en het gebruik hier als 'vakteksten' beschouwen) maar het verwijzen naar zo'n externe taalbron op de site zelf (bij het namenbeheerscherm?), met een beknopte samenvatting, lijkt me dus wenselijk om de huidige wildgroei tegen te gaan.


Citaat van: Datura op april 08, 2023, 21:02:29 PMIk zou inderdaad geen Nederlandse 'conventies' over hoofdletters extrapoleren naar buitenlandse namen. Eenvormigheid per taal lijkt mij wel goed (maar geen halszaak). Bovendien is er in NL natuurlijk ook geen algemeen geaccepteerde conventie. De regels in het groene boekje zijn volgens mij zonder grondige soortenkennis gemaakt, welk dier is bijvoorbeeld een kleine vos? Ook het feit dat er dan wel weer hoofdletters bij namen afgeleid van aardrijkskundige of persoonsnamen is niet consistent en onnodig complicerend. Wil je deze soort: https://observation.org/species/137794/ bijvoorbeeld de logische NL-naam 'Pastors asperge geven', moet je eerst uitzoeken of die genoemd is naar een pastor (dan volgens Groene boekje zonder hoofdletter), of mijnheer Pietje Pastor (dan volgens Groene boekje met hoofdletter). Dus: gewoon alle NL namen met een hoofdletter, zit je altijd goed.

Citaat van: Martijn van Sluijs op april 09, 2023, 20:55:43 PM
Citaat van: Datura op april 08, 2023, 21:02:29 PMDus: gewoon alle NL namen met een hoofdletter, zit je altijd goed.
Dat de eerste letter van de soortnaam een hoofdletter dient te zijn (in deze situatie op de site, waarbij ze bovendien als titel gebruikt wordt) staat buiten discussie.

De vraag is meer: wat te doen wanneer een NL naam van een soort bestaat uit meerdere woorden. Het voorstel hierboven was om ieder afzonderlijk woord dan met een hoofdletter te laten beginnen. Bij de vogels is dat nu zo, maar bij de planten (bijvoorbeeld) niet. Bij doorvoeren zouden we dan namen als Wilde Kievitsbloem en Witte Rapunzel krijgen. Een dergelijke schrijfwijze met dubbele hoofdletters zie ik elders vooralsnog nergens terug bij NL plantennamen. Andersom zie ik Zwarte zeekoet wel met hoofdletter-kleine letter geschreven worden elders, in tegenstelling tot het hoofdletter-hoofdletter dat nu op observation/waarneming in gebruik is. Vandaar pleitte ik dat áls we dan toch consistent willen zijn voor alle soortgroepen mbt NL namen, dat:

Citaat van: Martijn van Sluijs op april 05, 2023, 08:30:15 AMLogischer zou nog zijn om alles niet-hoofdletter te maken, met uitzondering van de eerste letter van de naam (omdat ze als op de site als titel gebruikt wordt). Maar dat kan niet zomaar automatisch omgezet omdat bijvoorbeeld lands- en persoonsnamen in de naam wél een hoofdletter moeten krijgen.


Citaat van: Datura op april 11, 2023, 08:39:54 AMDaar ben ik het grotendeels mee eens, alleen hoef je volgens mij niet druk te maken om land/persoonsnamen bij de tweede naam: Grote teunisbloem, Brave hendrik en Gewoon jakobskruiskruid zijn prima schrijfwijzen. Dat vogels vaak met twee hoofdletters geschreven worden is wel apart denk ik...

Citaat van: Martijn van Sluijs op april 11, 2023, 09:03:44 AM
Citaat van: Datura op april 11, 2023, 08:39:54 AMGrote teunisbloem, Brave hendrik en Gewoon jakobskruiskruid zijn prima schrijfwijzen.
Maar er zijn ook Anna Paulownaboom en Recht Chinees klokje bijvoorbeeld, waarbij hoofdlettergebruik bij het tweede woord m.i. wél terecht is.

Citaat van: Datura op april 11, 2023, 09:18:58 AMPersoonlijk zou ik die ook met maar 1 hoofdletter schrijven (Verspreidingsatlas doet dat wel bij het Recht chinees klokje, maar niet bij Anna Pauwlonaboom inderdaad). Als ik over 20-25 jaar met pensioen ga, ga ik wel in een NL-namen commissie en dan komt het allemaal goed  :angel: .

Citaat van: Remco Hofland op april 15, 2023, 08:54:57 AMOK, Julian, Martijn, Kim, ik neem onze 'discussie' vooralsnog mee naar Requests for improvements in Observado.org.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

En dus mijn mening voor het Nederlands: Alle soortnamen met 1 hoofdletter (maar ik kan ook leven met alle delen van een soortnaam met een hoofdletter, of keuze per soortgroep tussen deze twee), alle soortnamen met alleen een kleine letter zoals het Groene boekje doet, ben ik dus tegen (zie argumenten hieronder).

Voor andere talen: In wat ik heb aan anderstaligeliteratuur (voornamelijk plantjes) doen de Engelsen voor elk deel van de soortsnaam een hoofdletter, maar niet achter een verbindingsstreepje ('Enchanter's-nightshade', zie BSBI) . Duitsers doen overal een hoofdletter, ook achter een verbindingsstreepje ('Alpen-Hexenkraut'). Bij Fransen zie ik alleen een eerste hoofdetter ('Circée commune'), maar niet als het een geografische aanduiding (en vast ook bij eigennaam) is ('Circée commune'). Spaans en Zweeds kan ik ook nog opzoeken, maar dat komt nog :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Julian

Citaat van: Erik van Dijk op april 15, 2023, 21:55:56 PMHet zou dus allemaal kleine letter moeten worden.

Het voorstel van Martijn en mij is om alle woorden van een Nederlandse soortnaam te laten starten met kleine letter, behalve:
- De allereerste letter van de soortnaam.
- Delen van een soortnaam die we anders ook met hoofdletter schrijven (persoons- en plaatsnamen).

Als jullie daar geen bezwaren tegen hebben kunnen we het m.i. tot onze standaardwerkwijze maken.

Datura

En wat ik hier beneden ergens getypt heb, denk ik dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt met met het tweede deel ('- Delen van een soortnaam die we anders ook met hoofdletter schrijven (persoons- en plaatsnamen')., dus ja, daar heb ik vooralsnog bezwaar tegen :).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jan Mudde

Citaat van: Julian op april 16, 2023, 11:57:51 AM
Citaat van: Erik van Dijk op april 15, 2023, 21:55:56 PMHet zou dus allemaal kleine letter moeten worden.

Het voorstel van Martijn en mij is om alle woorden van een Nederlandse soortnaam te laten starten met kleine letter, behalve:
- De allereerste letter van de soortnaam.
- Delen van een soortnaam die we anders ook met hoofdletter schrijven (persoons- en plaatsnamen).

Als jullie daar geen bezwaren tegen hebben kunnen we het m.i. tot onze standaardwerkwijze maken.

Voor vogels is het te doen gebruikelijk om elk deel van de soortnaam te beginnen met een hoofdletter. Ik zie dat toch wel graag gehandhaafd! Dus "Kleine Bonte Specht" en dus niet "Kleine bonte specht"

Voor alle andere soortgroepn is het voor zover mij bekend al eeuwen gebruikelijk om alleen het eerste deel van de soortnaam te beginnen met een hoofdletter. Uitzondering zijn dan natuurlijk geografische delen van een soortnaam en eigennamen.

Verder juich ik de uniformering per taal van harte toe, maar dan wel met in acht neming van de biologische concensus vwb naamgeving van soorten in de betreffende taal.

Veel succes en wijheid!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Martijn van Sluijs

#8
Citaat van: Datura op april 16, 2023, 12:01:17 PMEn wat ik hier beneden ergens getypt heb, denk ik dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt met met het tweede deel ('- Delen van een soortnaam die we anders ook met hoofdletter schrijven (persoons- en plaatsnamen')., dus ja, daar heb ik vooralsnog bezwaar tegen :).
Ik heb juist wat bezwaar tegen het weghalen van de hoofdletters waar ze taalkundig juist zijn. Dat betekent in die gevallen een beweging van juist (zoals het nu is) naar fout. En in principe zou het geheel eenmalig moeten zijn, dus is het best ok denk ik dat zodra er een lijst wijzigingen is, iemand die handmatig langsloopt en controleert op dergelijke uitzonderingen. Het merendeel zal snel voorbij gescrollt kunnen worden. En gezien er vrijwilligersaanbod leek te zijn bij de start van deze discussie... :)
Vriendelijke groeten,
Martijn

Datura

Kan ik ook mee leven hoor (zolang ik de veranderingen maar niet hoef door te voeren :)). Ik kan vooral niet leven met de optie 'Helemaal geen hoofdletters'.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Douwe van der Ploeg

Ik beperk me even tot Zoogdieren, aangezien ik die zelf probeer bij te houden, maar dit zal deels doorlopen naar andere soortgroepen.
Gebruikelijk bij ons: Elk woord hoofdletter, zowel in Nederlands als Engels (maar bij Engels niet als het na een streepje komt). In het Engels zie ik dit op meer plekken. Dit heeft als voordeel dat duidelijk is wat er wordt bedoeld. Een Kleine dwergvleermuis is niet per se een Kleine Dwergvleermuis.

M.i. heeft het bij ons weinig met taalkunde te maken, gezien de namen worden gebruikt als zijnde titels van pagina's, niet in een tekst.

Consistentie binnen soortgroepen, helemaal prima, maar bij groepen die al redelijk worden bijgehouden (vogels, vleermuizen, planten, libellen, dagvlinders binnen WP..) beter niet spontaan beginnen te sleutelen of ineens andere regels opleggen dan dat de mensen binnen die soortgroep mee werken..
Douwe van der Ploeg

marcel234

#11
Citaat van: Remco Hofland op april 15, 2023, 09:06:25 AMOverigens constateer ik dat iNaturalist consistent is in dat ze bij alle soortgroepen alle woorden van een naam met hoofdletters schrijven - mij stoort het niet, integendeel).
a. Kijk op iNaturalist eens bij IJsvogel en IJsbloem.
b. Op Waarneming.nl was alles ooit eens met een hoofdletter, maar ja, op waarneming.nl zijn er ook admins en die kijken niet verder dan hun eigen soortgroep... Ik zou zeggen kijk de topics er nog eens op na en kom tot de conclusie die dat je er beter niet aan kan beginnen.
Ik zou zelf alles met een SQL statement updaten naar Initcap en alle IJsvogels nog even nalopen...

Dan staan in een soortenlijstje van een gebied alle nederlandse namen hetzelfde...

Initcap
https://www.w3resource.com/oracle/character-functions/oracle-initcap-function.php

Andre321

#12
Citaat van: Douwe van der Ploeg op april 17, 2023, 04:52:27 AMIk beperk me even tot Zoogdieren, aangezien ik die zelf probeer bij te houden, maar dit zal deels doorlopen naar andere soortgroepen.
Gebruikelijk bij ons: Elk woord hoofdletter, zowel in Nederlands als Engels (maar bij Engels niet als het na een streepje komt). In het Engels zie ik dit op meer plekken. Dit heeft als voordeel dat duidelijk is wat er wordt bedoeld. Een Kleine dwergvleermuis is niet per se een Kleine Dwergvleermuis.

M.i. heeft het bij ons weinig met taalkunde te maken, gezien de namen worden gebruikt als zijnde titels van pagina's, niet in een tekst.

Consistentie binnen soortgroepen, helemaal prima, maar bij groepen die al redelijk worden bijgehouden (vogels, vleermuizen, planten, libellen, dagvlinders binnen WP..) beter niet spontaan beginnen te sleutelen of ineens andere regels opleggen dan dat de mensen binnen die soortgroep mee werken..

Volgens mij was dit vroeger hier ook zo, maar goed dat is toen weer  veranderd waardoor het verstandig is om gewoon niets te willen.
Alles met hoofdletters is ook mijn voorkeur, dat leest het snelst

bruijsten

Wat grappig om deze discussie hier tegen te komen, leuk om te zien dat er nog meer mensen zich druk maken over een kwestie die ik ook belangrijk vind. Allerbelangrijkste is in mijn ogen ook het consequente gebruik, eenvormigheid draagt bij aan de professionele uitstraling. Wat dit betreft ben ik het helemaal eens met vorige spreker: alles met hoofdletter! In alle talen en met alle samenstellingen. Is met afstand het duidelijkst als regel en voor de leesbaarheid. Het is natuurlijk ook vreemd om bij vogels en zoogdieren wel overal een hoofdletter te gebruiken en bij planten alleen de eerste letter van het eerste woord. Daar zit geen enkele logica achter. We hoeven ons m.i. daarbij niet druk te maken over de NL spellingsregels, omdat dit geen woorden in teksten zijn, maar het betreft een opsomming (eens met wat hierboven hier ook al over gezegd is). Je bent dan meteen ook klaar met verschillen of namen al dan niet van personen afgeleid zijn. En in de meeste talen worden alle namen ook al met hoofdletters geschreven, ook bij namen die uit meerdere woorden bestaan. Als het een en ander automatisch doorgevoerd kan worden, is dat bij deze optie natuurlijk ook het gemakkelijkst. Natuurlijk moeten IJsvogel en dergelijke wel nog nagekeken worden, zoals hierboven ook al gezegd. Succes met de afweging!

Hartelijke groet,

Pieter Bruijsten

IJsvogelaar

* Dit bericht eerder ook al 2x bij 'Errors in species names/Fouten in naamgeving' geplaatst, maar nooit reactie gehad *


Mede omdat ik op de nieuwe site nergens in mijn wereldlijst op families kan zoeken (of ik kijk verkeerd?) gebruikte ik nog de oude site.
Zowel op Observation.org als op World.observation.org staan daar fouten bij de families in het Nederlands.

De eerste fout is dat de monotypische vogelfamilies (families met maar één soort) in het Engels netjes op enkelvoud staan, maar in het Nederlands dit niet consequent gebeurt.
De onderstaande families staan op meervoud en moeten op enkelvoud:
-Baardman
-Breedbekmanakin
-Koerlan
-Donacobius
-Elachura
-Geelborstzanger
-Harlekijndikkop
-Ibissnavel
-Ifrita
-Kagoe
-Krabplevier
-Krokodilwachter
-Magelhaenplevier
-Secretarisvogel
-Trapvechtkwartel
-Vetvogel
-Visarend
-Zeledonia
-Zijdestaart
-Zonneral
Alle overige monotypische families staan wel goed op meervoud.

Gek genoeg staan er ook twee families juist op enkelvoud die meervoud moeten zijn:
-Lelvliegenvangers
-Ossenpikkers

Verder staan de Bessendikkop en Leldikkop helemaal bovenaan in plaats van op alfabet.

Dan nog een aantal taalfoutjes en verkeerd hoofdlettergebruik:
-Bij de Oreoica's moet de familie Oreoicidae met hoofdletter
-Rallen, Koeten en Waterhoentjes moeten alle drie met hoofdletters
-Sjakohoenders en Hokko's moeten allebei met hoofdletters
-Stormvogels en Pijlstormvogels moeten allebei met hoofdletters
-Strandlopers en Snippen moeten allebei met hoofdletters
-Tapuittangares moet zijn Tapuittangaren

Tot slot vroeg ik me af waarom Wagtails & Pipits vertaald wordt met Piepers en Kwikstaarten.
Ook Figbirds & Old World Orioles wordt in het Nederlands Wielewalen en Vijgvogels.
Moet dat niet andersom?

Ik hoop dat het zoeken op families in de wereldlijsten ook op de nieuwe site mogelijk gemaakt wordt, ook per land.
En een extra wens is dat je (net als op DB en Bubo) op je levenslijsten de soorten gerangschikt ziet per familie.
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

marcel234

Citeer-Visarend
https://nl.wikipedia.org/wiki/Visarend
Ik zou zelf voor de familienamen wikipedia aanhouden en die hebben het over meerfout, de familie Visarenden. Het hangt ook van je taxonomische opvatting af hoeveel soorten er zijn.

IJsvogelaar

Even los van het feit dat Wikipedia lang niet altijd volledig is (daar staat het bijv. ook niet altijd consequent), moet je het dan wel eenduidig toepassen. Maak een keuze tussen enkel- of meervoud, maar zet wel alles gelijk. Dat is nu niet zo, net als het hoofdlettergebruik.

De taxonomie die je kiest, moet je gewoon aanhouden, dus dat is an sich geen argument.
Wat wel een argument is, is dat IOC zélf de monotypische families ook op enkelvoud zet (zo kwam ik ook op mijn post):
https://www.worldbirdnames.org/new/classification/family-index-2/

Dan moet je dat dus ook in het Nederlands doen.
Op deze Wikipediapagina staan alles mooi en volledig op een rijtje, met ook de monotypische families in enkelvoud:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_vogelfamilies_in_IOC_volgorde
Vriendelijke groeten,
Thijs de Groot

/ (seen only)

bruijsten

Leuk deze discussie over hoofdlettergebruik, maar gebeurt daar ook iets mee? Met andere woorden: hoe staan de mensen die 'het' doen bij waarneming.nl / observation.org hier tegenover? Wat vinden zij en wat kunnen en willen ze hiermee? Ik ben heel benieuwd.
Hartelijke groet, Pieter Bruijsten

Jan-Freerk Kloen

Ik ben niet zo'n taalnazi dat ik het echt heel belangrijk vind allemaal, maar ik wil wel zeggen dat ik voor consistentie ben en dat ik het dus ook gek zou vinden als er verschillen tussen de soortgroepen komen (of eigenlijk al zijn). Als bij vrijwel alle soortgroepen alleen het eerste woord een hoofdletter heeft, zie ik niet in waarom dat bij vogels dan anders zou moeten zijn. Mijn persoonlijke voorkeur heeft alleen het eerste woord met hoofdletter (maar dan wel bij alle soortgroepen), maar ik kan ook leven met een hoofdletter bij elk woord. Maar ik heb me er verder niet over ingelezen, dit is gewoon wat ik zelf denk.
Jan-Freerk Kloen (JFK)

JFK Natuurblog
Beleef de natuur!
www.jfknatuurblog.com