Donkere wilgenzandbij 3

Gestart door MarcdB, april 12, 2023, 15:53:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcdB

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/266605640/.
1 Donkere wilgenzandbij - Andrena apicata imago, handvangst en in collectie
datum: 2023-04-02

foto's:

VVL: 7 mm, LL 9 mm

Rudy_Offereins

Misschien ben ik wat onnozel, maar als je de bij zo voor hebt liggen moet je er met tabellen (Falk, Nieuwenhuijsen) toch uit kunnen komen?
Vriendelijk groet, Rudy

MarcdB

Dat valt toch tegen met de verschillende kenmerken die in de tabellen worden genoemd door Falk en Nieuwenhuijsen. Hoeveelheid zwarte haren op propodeum, vorm van S8, en anttenneformules leiden soms bij dit groepje doornkaken tot (ver)twijfel(ing). 

Jhoukes

Beste Rudy,

Op zo'n reactie zit je niet echt te wachten als beginnende wilde bijen inventariseerders... Je legt precies bloot wat er naar mijn mening mis is met de wilde bijen wereld in Nederland. Beginnende liefhebbers worden niet tot nauwelijks geholpen/ondersteund. Mijn beeld is dat dit over de grens in het zuiden een stuk beter geregeld is. In dit geval hebben wij beide de sleutels meermaals doorgelopen en zijn er kenmerken die elkaar tegenspreken en komen wij er niet uit. Antenneformule sluit vosje uit. Beharing nabij propodeum is zwart dus donkere wilgenzandbij of vroege zandbij. S8 klopt niet voor vroege en de vorm van de kaak klopt niet voor donkere wilgen. Ook als we gaan voor lichte beharing bij propodeum lopen we vast in de sleutel. En dat wij er zelf ontzettend veel tijd en energie in steken voor dat we andere lastig vallen op het forum kan je terugvinden in de soortenlijst van de gemeente Wijchen.

Met vriendelijke groet,

Jordy Houkes

Rudy_Offereins

Ik ben zelf ook een beginneling hoor, dus we kunnen elkaar wat dat betreft de hand schudden. Ik vroeg het me gewoon af nu deze foto's zonder duiding op het forum staan, maar nu ken ik de achtergrond. Ik probeer op dit forum te helpen naar wat in mijn mogelijkheden ligt. Dat lukt hier helaas niet omdat ik nog in een fase zit dat ik zoveel mogelijk van veldfoto probeer te doen. (Daar zit inderdaad een grens aan).
Vriendelijk groet, Rudy

Jhoukes

Hallo Rudy,

Bedankt voor je reactie. Ik kan je reactie nu ook wat beter plaatsen.  :blink:

Laten we hopen dat er op termijn wat meer ondersteuning komt zodat ook beginners enthousiast blijven.

Groeten,

Jordy Houkes

JohanvantBosch

hmmm... ik had een heel antwoord getypt, maar blijkbaar iets fout gedaan. Nog een poging, maar wellicht iets korter door de bocht.

@Rudy, deze groep is ook onder de binoc best wel lastig.
Zelf heb ik nooit apicata onder de binoc gezien, dus heb hier ook geen ervaring mee, maar ik heb de tabel van Scheuchl erbij gepakt.
- ik vind bij de mannetjes in alle drie de topics de haren op het propodeum donker en zou bij alle drie dus aan apicata/preacox denken.
- de kaaktand is bij de mannetjes in de andere twee topics korter dan bij het mannetje in dit topic.
- Om het nog wat ingewikkelder te maken.... Scheuchl maakt onderscheid tussen Andena batava en Andrena apicata, waarbij batava een kortere kaaktand heeft en apicata een langere (meer richting praecox). Hier is batava recent als synoniem van apicata beschouwd, maar in Belgie maken ze recent weer onderscheid, in navolging van Thomas Wood die de laatste jaren veel onderzoek aan Andrena doet, waaronder DNA onderzoek.
- Op basis van sterniet 8 zou ik van die 2 mannetje apicata/batava maken, op basis van de kaaktand en het genitaal moet het dan batava zijn.
- Het mannetje in dit topic vind ik iets lastiger omdat ik het moeilijker vind om sterniet 8 en het genitaal te beoordelen. Op basis van de kaaktand zou het praecox of apicata moeten zijn, wat ik van het genitaal kan zien, neig ik wat meer naar apicata. Maar misschien kun je er zelf nog even extra naar kijken en vergelijken met je praecoxen en de twee 'batava' uit de andere topics. Ik zal Jordy ook wat opsturen dat helpt. Het zou wel interessant zijn als apicata en batava samen voorkomen.

MarcdB

Dank je wel Johan voor het uitgebreide antwoord. We gaan hiermee weer aan de slag. Goed om meerdere opties te hebben. Ik heb thuis ook nog deel 6 van Amiet staan met de Andrena. Die zal ik er ook nog bij pakken. Waar nodig, zal ik nog aanvullende of betere foto's proberen te maken.
Vriendelijke groet, Marc

MarcdB

Ik heb met Scheuchl nog eens gekeken, met name ook naar het genitaal. Ik kom uiteindelijk bij alledrie de topics uit op apicata. Ik heb bij deze waarneming nog een tweetal foto's erbij geplaatst (van clypeus en S8, laatste helaas slecht te zien door genitaal)

Flor Rhebergen

De bij in dit topic lijkt mij inderdaad ook apicata op basis van de kaaktandvorm. Maar bij die andere twee topics moet ik, net als Johan, toch denken aan batava (zie commentaar daar).
Het zou bij alledrie goed zijn om het genitaal wat beter op de foto te krijgen, zodat de vorm van de dorsaallobben van de gonobase beter in te schatten is. Dat zijn die 'punten' die aan de rugzijde van de basis van het genitaal, boven de penis, naar voren wijzen. Daarvoor moet je het genitaal iets verder uittrekken en kantelen.
Groet,
Flor Rhebergen

https://twitter.com/FRhebergen

MarcdB

Nog wat foto's van het genitaal toegevoegd.

Flor Rhebergen

Zo, die nieuwe foto's laten even een ander beeld zien van dit exemplaar! Nu is te zien dat sterniet 8 toch wel sterk uitgehold is, wat eigenlijk alleen bij praecox past. Ook het genitaal lijkt beter op praecox te passen dan op apicata. Ik zou nu zeggen dat dit een mannetje praecox is.
Groet,
Flor Rhebergen

JohanvantBosch

Eens met praecox inderdaad. Interessante ontknoping.  O0

MarcdB

Jhoukes

Johan en Flor enorm bedankt voor jullie ondersteuning bij het determineren van deze bijen!

Groeten,

Jordy Houkes

Rudy_Offereins

En excuses voor mijn inderdaad onnozele opmerking hierboven.
Indrukwekkend werk van iedereen én leerzaam.
Vriendelijk groet, Rudy

Flor Rhebergen

Citaat van: Jhoukes op april 18, 2023, 11:05:22 AMJohan en Flor enorm bedankt voor jullie ondersteuning bij het determineren van deze bijen!

Groeten,

Jordy Houkes

Jullie bedankt voor het doorzettingsvermogen om die lastige mannetjes op naam te willen brengen, en voor de uitstekende documentatie. Daar leren we allemaal van.

@Rudy, ik verkijk me er zelf ook nog regelmatig op hoe lastig het eigenlijk kan zijn. Op den duur ontwikkel je een soort 'gevoel' voor de variatie, maar daarvoor geldt: uren maken  :blink: 
Groet,
Flor Rhebergen