Tjiftjaf met gele voeten

Gestart door Armeniaca, april 12, 2023, 08:53:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Armeniaca

In de tuin afgelopen week: deze tjiftjaf. Bij de bewerking viel me iets vreemds op: gele voetzolen. Een bevriend vogelaar met zeer ruime ervaring in het ringen verzekerde me dat voetzolen van tjiftjafs zwart zijn en literatuur en www brengen me niet verder. Is dit een vaker voorkomende variant of: wat zie ik hier?

https://waarneming.nl/media/photo/64136725.jpg
https://waarneming.nl/media/photo/64136726.jpg

frankneijts

Ik denk dat het wel meevalt met die "zeer ruime ervaring in het ringen" van jouw bevriende vogelaar .. B)
Immers staat in dé moderne ringergids bij uitstek ("ID guide to birds in the hand" van L. Demongin, 2016) het "high contrast on toes between yellow undeside and dark upperside.." bij Tjiftjaf expliciet vermeld als verschil met Fitis waar dit contrast gewoonlijk veel minder groot is..
Maar ook in het uitgebreide handboek voor de vogels in het West-palearctisch gebied (Birds of the Western Palearctic, deel 6) worden de "ochre yellow soles" van Tjiftjaf specifiek vermeld in de beschrijving van de "bare parts.."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Armeniaca

Dank je! (En ik zeg het hem...)

Armeniaca

Citaat van: frankneijts op april 12, 2023, 20:38:20 PMIk denk dat het wel meevalt met die "zeer ruime ervaring in het ringen" van jouw bevriende vogelaar .. B)
Immers staat in dé moderne ringergids bij uitstek ("ID guide to birds in the hand" van L. Demongin, 2016) het "high contrast on toes between yellow undeside and dark upperside.." bij Tjiftjaf expliciet vermeld als verschil met Fitis waar dit contrast gewoonlijk veel minder groot is..
Maar ook in het uitgebreide handboek voor de vogels in het West-palearctisch gebied (Birds of the Western Palearctic, deel 6) worden de "ochre yellow soles" van Tjiftjaf specifiek vermeld in de beschrijving van de "bare parts.."