Duizenden wormpjes/maden in dood hout

Gestart door Hannah85, april 10, 2023, 22:18:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannah85

Hoi allen,

Voor het eerst op dit forum. Wie zou mij kunnen helpen met het determineren van deze beestjes?

Bij het uitgraven van een oude boomstronk en zijn wortels, kom ik in de schors en in het vergane hout duizenden van deze witte wormpjes/larven tegen. Ze zijn spierwit, zonder zwart kopje. Ze zijn glad (niet rupsachtig met segmenten zegmaar). Ik kom geen volwassen exemplaren tegen (of is dit een volwassen wormpje?). Ze zitten soms wel 20cm onder de grond.

20230410_155743.jpgScreenshot_20230410_222106_Gallery.jpg

Rayan Majoor

Ik kan zo af en toe wel een dunne zwarte, inwendige kopstructuur herkennen, wat op diptera (vlieg- of mugachtige) wijst. Verder ben je van de experts daar afhankelijk, ook al zal je waarschijnlijk niet meer dan een familie of hooguit genus hieruit krijgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Vrijwel niets van te maken door mij. Diptera ligt voor de hand maar ik kan aan de hand van de foto ook snuitkevers niet helemaal uitsluiten
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-