Aziatische Korfmossel

Gestart door Danielle, maart 05, 2006, 15:07:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Hallo allemaal,

Kunnen jullie aangeven of deze schelp inderdaad een Aziatische Korfmossel is?

Gevonden in de Bernisse plas (zoetwater) in Zuid-Holland.

Bedankt,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Danielle

Groetjes,
Danielle

Danielle

Groetjes,
Danielle

Eryngium

Het lijkt mij inderdaad zo te zijn.
Groeten,
Ernst-Jan

laatvlieger

Let wel op in Nederland worden er in ieder geval twee soorten korfmossels aangetroffen: Corbicula fluminea en Corbicula fluminalis.
Dit lijkt me Corbicula fluminea. (Ze zijn volgens mij met een enorme opkomst bezig. Mijn eerste vond ik halverwege jaren negentig in Olst )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Danielle

#5
Hallo Wouter en Eryngium,

Ik heb nog een document gevonden die eigenlijk wel bevestigt dat het om de Aziatische Korfmossel gaat. De plas waar ik hem heb gevonden ligt namelijk verbonden aan het Spui / Oude Maas (nou is niets onmogelijk, maar mijn exemplaar lijkt dan inderdaad het meest op de A. Korfmossel.)

NMR.nl

Allen hartelijk dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Eryngium

Hoi Danielle,

Zowel de Aziatische korfmossen (fluminea) als de Toegeknepen korfmossel (fluminalis) ken ik behoorlijk goed. Vooral de Aziatische ligt in zeer grote aantallen langs de Waal en Merwede in de omgeving van mijn woonplaats, met daartussen de Toegeknepen korfmossel in beduidend lagere aantallen.

Bij de Aziatische korfmossel hier op waarneming.nl heb ik een foto gezet van een rivierstrand met massa's korfmossels.


Bij de Toegeknepen korfmossel staat een opname van deze soort. Je ziet dat deze fijner geribt is en wat meer toegespitst (toegeknepen) dan het exemplaar dan jij hebt gefotografeerd.


Groeten,

Ernst-Jan
Groeten,
Ernst-Jan

Danielle

Hallo Ernst-Jan,

Bedankt voor de extra info.

Ik heb de waarneming met de foto's toegevoegt , en 'k zal de Korfmossels hier in de buurt eens in de gaten houden.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

tekenaar

Korfmossels schijnen een soortencomplex te vormen waarvan meer dan twee (genetisch) verschillende soorten in Europa voorkomen. Morfologisch zijn er de twee bekende typen maar dat is dus slechts een deel van het verhaal. Dit werd een jaartje geleden verteld op een congres over exoten in Zwitserland.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Kees v.d.Berg

CiteerHallo Ernst-Jan,

Bedankt voor de extra info.

Ik heb de waarneming met de foto's toegevoegt , en 'k zal de Korfmossels hier in de buurt eens in de gaten houden.

Groetjes,
Danielle
Hallo Daniƫlle,

Ook hier in de Hoekse waard kom ik met grote regelmaat de korfmossel tegen zowel aan de noordkant (oude maas) westkant (spui) als de zuidkant (Hollandsdiep)
soms leggen er erg veel vormd het net zo als op de foto een tapijt.

overigens een leuke tekst bijlage in een eerdere reactie.

groetjes
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Danielle

Hallo Kees,

Leuk om ook eens iemand bij mij aan de "overkant" te horen over zijn bevindingen  :duim: . Als je nog leuke tips voor me hebt uit jouw buurt dan hoor ik dat graag hoor  ^_^  !  

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Kees v.d.Berg

Hallo Daniƫlle
Wanneer zich hier iets bijzonders voordoet dan laat ik het je weten,

Ik heb er hoop op over een paar maanden hier de vuurlibel weer waar te nemen, deze was vorig jaar prominent aanwezig met parings aktiviteiten en eiafzetting, wanneer het zover is nodig ik je uit

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Danielle

Dat zou ik zeer op prijs stellen Kees!

Met vriendelijke groet,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Kees v.d.Berg

Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!