Hoofdmenu

Welke Ereprijs.

Gestart door wim veldhuis, april 03, 2023, 16:36:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/266600467/.
1 Ereprijs spec. - Veronica spec. bloeiend, natuurlijk, veldwaarneming
datum: 2023-04-03
locatie: Delft - Noord (ZH)

foto's:

Welke Ereprijs?

Pieter Stolwijk

Akkerklimopereprijs - Veronica hederifolia (subsp. hederifolia)
De kroonblaadjes zijn aan de top duidelijk blauw, en naar de basis vrij plotseling wit.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Nathalie De Somer

Je ziet ook dat de bloem rechts op de foto 1 rij haren heeft op de bloemsteel, een kenmerk van deze ondersoort.
De bladvorm klopt ook met Akkerklimopereprijs.

vriendelijke groet, Nathalie

wim veldhuis

Grappig Niels heeft hem gewijzigd in Klimopereprijs.
Ik laat het daar maar bij.
Bedankt voor de reacties,
Wim

Pieter Stolwijk

Ben wel benieuwd naar Niels' argument(en).
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

nielseimers

#5
Ik had de waarneming niet gekoppeld aan dit forum topic. Maar ik zie toch wel wat kenmerken die mij doen twijfelen aan Akkerklimopereprijs. Zo is de vruchtsteel opvallend lang en is de bloemkleur vrij bleekblauw. De vruchtsteelbeharing kan ik niet voldoende zien.

Akker-Bos-DrielobbigeSchijn-
Wetenschappelijke naamsubsp. hederifoliasubsp. lucorumsubsp. trilobacymbalaria
ZeldzaamheidZeer algemeenAlgemeenVerwachtZeer zeldzaam
HabitatOveral, vooral in open biotopenBossen en zomen, meer beschaduwdAdventief met potgrondAdventief met potgrond
BloemkleurLichtblauw met wit hartLicht paarsroze tot bleekblauw zonder wit hartDonkerblauw met wit hartWit
Midden v.d. kelkbladenMin of meer kaalMin of meer kaalBehaardKaal
VruchtenKaalKaalKaalLang behaard
Aantal bladlobben(3-)5(-7)3 tot 5Meestal 35 tot 9
BladIets vlezig, lichtgroenVrij dun, lichtgroenIets vlezig, donkergroenVrij dun, lichtgroen
BladbreedteBreder dan langMeestal langer dan breedOngeveer rondOngeveer rond
Breedte middelste bladlobBreder dan langMeestal langer dan breedEven breed als langBreder dan lang
Lengte vruchtsteel7-14 mm, 2-4 keer zo lang als kelk10-18 mm, 3,5-7 keer zo lang als kelk4-8 mm, 1-2,5keer zo lang als kelk?, veel langer dan kelk
Breedte bloem6-9 mm4-6 mm4-6 mm6-10 mm
Beharing kelkrand0,7 mm>1 mm??
Stijl0,7-1 mm0,3-0,5 mm0,7-1,1 mm1,5 mm
Beharing vruchtsteelÉén rij korte harenRondom behaard (lange én korte)Één rij korte harenRondom lang behaard
ZaadGeelachtigRoodachtig bruin tot bleekrossigGeelachtig?

Rense Haveman

Ik zie eigenlijk meer kenmerken van subloba/lucorum dan van hederifolia. De kleur van de bloemen, het aantal bladlobben, de lange vruchtsteel...

En in het overzicht, Niels, denk ik dat de standplaats "oudere loofbossen" niet klopt: ik zie subloba overal, vooral in Galio-Urticeteazomen. Ja, ook in oudere loofbossen, maar ook in allerlei onnozele brandnetelzomen etc....
Groet! Rense

havikskruiden!

nielseimers

Hee Rense, bedankt voor het delen van jouw ervaring. Inderdaad zie ik subsp. lucorum ook overal. Een bomenrij is al voldoende. De soort staat iets voedselarmer, droger en meer beschaduwd, maar dat hoeven inderdaad geen oude loofbossen te zijn. Ik zal dit aanpassen in het overzicht.

Pieter Stolwijk

#8
Sluit me bij Rense aan. Echt door elkaar zie ik ze niet maar soms wel op geringe afstand (halve meter). Verschil in biotoop zie ik niet, maar daar ben ik ook niet goed in.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

wim veldhuis

Ik spotte de plant in een oud park bij een gezondheidsinstelling. Zij stonden op een kleine open plek tussen de bomen.
Groetjes,
Wim

Hinko

Ik zie toch wel duidelijk een wit hart, de middelste bladlob is breder dan lang
mvgr, Hinko

nielseimers

Het witte hart is duidelijk. De vorm van de eindlob hecht ik persoonlijk geen enkele waarde aan. Die is ook bij Bosklimopereprijs zelden langer dan breed.

Overigens neem ik hier geen standpunt in over de ondersoort, ik zie alleen wat tegenstrijdige kenmerken en kies er dan altijd voor om de ondersoort niet te benoemen.