Pluisdraadmos of iets leukers?

Gestart door M. Langbroek, maart 30, 2023, 11:25:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

M. Langbroek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/266283637/.
1 Gewoon pluisdraadmos - Amblystegium serpens
datum: 2023-03-18
locatie: Cottessen (LI)

foto's:


















Op steile rotswand op grens met Belgie, in Cottessen. Geen nerf zichtbaar (of toch wel?), bladen ongetand. In droog stadium blaadjes zeer dik aangedrukt aan de stengel. Heel klein dun draadachtig mosje. Kapsels aanwezig, alleen oude helaas. Met de sleutel kom ik op deze of op dwergkoordjesmos, maar vind het lastig te bepalen of er nu wel of geen nerf aanwezig is...
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Pluijm

Oei, Dwergkoortjesmos moest ik opzoeken, nooit van gehoord. De Beknopte mosflora vermeldt inderdaad nerfloze blaadjes. Op foto 4 lijkt in sommige bladen wel een nerf aanwezig, maar durf het van deze foto's niet met zekerheid Pluisdraadmos te noemen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M. Langbroek

Ja.. dat maakt het lastig, zie ze nu ook maar heb 5 blaadjes gecheckt en kon daarin weer geen nerf ontdekken..

Goed als ik het materiaal aan je opstuur? Groeiplaats voor de zeldzame soort komt eigenlijk ook exact overeen met hoe deze beschreven is in beknopte mosflora en in de fotogids mossen.. maar toch ga ik er maar niet van uit.. ;).

Als ik het mag opsturen hoor ik graag nog eens je adres want weet niet of ik die nog heb. Anders hoor ik graag naar wie ik het dan kan opsturen.

Groet maarten
Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Pluijm

Heb je mijn adres gestuurd, wil ook wel poging wagen!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

M. Langbroek

Met vriendeljke groet,
Maarten Langbroek

maarten.langbroek3@gmail.com

Pluijm

Het lijkt me toch A. serpens. Gehele stengeltjes onder de microscoop bij 100x, dan meet ik vele blaadjes toch 0,6-0,7 mm en deze hebben een nerfje. Die A. confervoides zou minieme blaadjes van 0,25-0,4mm hebben.
Voor je andere mossen, zie PB op FB Maarten,
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm