bruinige bekerzwam hulp bij naamgeving gewenst

Gestart door tonnemans, maart 29, 2023, 15:31:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

tonnemans


a.klos

Misschien Grote voorjaarsbekerzwam - Discina - Ancilis?

Mvg. Anneke


wimperzwam

Het eerste wat bij dit soort vondsten gedaan moet worden, is kijken hoe de reactie (blauw kleuring of niet) van jood (melzer, lugol enz.) met de ascus-wand uitvalt. Geeft een aanwijzing met welk geslacht je van doen hebt.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Een paar dingen maken dat ik aan de Grote voorjaarsbekerzwam dacht:

Op de eerste plaats het seizoen, wordt veel gevonden in het voorjaar (maart/april).

De vindplaats Flevoland, hier staan veel stippen in de Verspreidingsatlas.

De macroscopische kenmerken, beetje rommelig, beetje net als de Grote aderbekerzwam, maar die heeft andere sporen.

De spoelvormige sporen (met spits puntje?, kan het niet goed zien), deze heeft de Oliebolzwam ook, maar deze ziet er weer anders uit.

Veldwaarneming kan voldoende zijn staat in de Verspreidingsatlas, maar microscopische controle heeft ook mijn voorkeur, je weet het maar nooit met die mooie, maar soms o zo lastige paddo's.

Mvg. Anneke

wimperzwam

Ik maakte de opmerking omdat het geslacht Peziza gemakkelijk was uit te sluiten. Overigens is dit geslacht inmiddels opgesplitst in meerdere geslachten. Wat betreft jouw gedachte wat deze vondst betreft, ben ik het geheel met je eens. Op de foto dacht ik ook bij de meeste rechtse spore een driehoekige apiculus te zien. Een laatste opmerking: vermoedelijk is de goede naam Gyromitra perlata.

Met vriendelijke groeten,
Henk Huijser.