Welke Didymium kan dit zijn?

Gestart door klump.105, maart 26, 2023, 14:28:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/266021213/.
1 Kristalkopje (G) - Didymium microscopisch onderzocht
datum: 2023-03-23
locatie: Purmerend - Purmerbos (NH)

foto's:











sporen 9,5-10 µm
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Marian Jagers

Hallo Adria,

Het lijkt wel of het peridium bruin gevlekt is of waar komen die vlekken anders vandaan? Kun je een foto maken van alleen een stukje peridium.
Verder zal ik moeten weten of de steel kalkhoudend is of niet en of er een columella aanwezig is of niet (en zo ja, hoe deze er uit ziet).
Kom jij vervolgens waarschijnlijk met de vraag hoe je dit ziet. Tja ..... heb je een determinatieboek over slijmzwammen?
In ieder geval zul je met een fotoblaaspompje eerst zoveel mogelijk sporen uit een vrl. moeten blazen om de columella (voortzetting van de steel in het sporenvormende deel) te kunnen zien.
Groeten Marian

klump.105

Dag Marian,

Ik heb nieuwe foto's toegevoegd.
Het materiaal dat ik nog heb (weinig) is heel klein en misschien niet rijp genoeg. De sporen uitblazen lukte niet dus ik krijg de columnella niet in beeld.
Alleen een stukje peridium eraf pakken gaat ook niet maar het is wel duidelijk dat dit het gevlekte spul is. Er zitten veel kristallen op.
Ik heb geprobeerd om het steeltje beter te fotograferen maar weet niet of je hier veel aan ziet.
Door het gevlekte peridium zou het D. melanospernum of D. minus moeten zijn denk ik....
Ik gebruik het boek van Nannenga en de ínfo op de NMV-site.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Marian Jagers

Dat uitblazen nog niet lukt, komt vaker voor. Dat lukt eigenlijk pas goed als de sporen goed zijn opgedroogd (een poederig uiterlijk hebben). Wat je ook kunt doen (voor een volgende gelegenheid) is een vrl. in 70% alcohol leggen (te koop bij een drogist/winkel). Een deel van de sporen dan vanzelf weg. De rest kun je wegtikken (heel voorzichtig) met een naald. Dit tikken doe je net zolang tot vrijwel alle sporen verwijderd zijn.

Wat je vondst betreft. D. nigripes valt af en dan blijven inderdaad D. melanosperumu en D. minus over. Kun je op grond van de beschrijvingen een keuze maken? Sporenmaat, groepjes wratten op de sporen of niet, grootte van de vlekken etc.?
Groeten Marian

klump.105

Ik heb de sporen niet heel goed in beeld kunnen krijgen maar ze zijn vrij klein en er lijken wel sporenhoopjes op te zitten. De vlekken op het peridium zijn donker en niet zo groot. Dan kom ik op D. minus maar de steeltjes zouden dan langer moeten zijn.... Kortom, ik vind het lastig.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Marian Jagers

Wanneer bepaalde kenmerken duidelijk zijn en precies passen volgens een beschrijving is determineren niet zo moeilijk maar wanneer het een of meerder kenmerken iets of meer afwijken wordt het lastiger. Bekend probleem. Vandaar ook dat van foto's alleen voor mij de knoop ook vaak niet is door te hakken. Op grond van de gegevens die er nu liggen verwacht ik ook dat het eerder D. minus is dan D. melanospermum maar 100% zekerheid lukt zo niet. 

Gezien je belangstelling voor slijmzwammen is het misschien een idee om een herbarium aan te leggen van zeker goed gedetermineerde soorten (zie inleiding Nannnenga hoe dit moet). Zo heb je altijd vergelijkingsmateriaal om op terug te vallen.
Groeten Marian

klump.105

Bedankt Marian. Ik heb belangstelling voor heel veel soortgroepen en vind het leuk om zoveel mogelijk op naam te brengen maar herbaria aanleggen gaat me te ver.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers