Vuursalamander in Zuid Holland

Gestart door H Timans, maart 20, 2023, 09:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Beste forum,
recent zijn er in Zuid Holland in een kas enkele Vuursalamanders op waarneming gezet. De eigenaar ken ik en was nogal verbaasd om zijn missende salamanders op waarneming te zien verschijnen. Hij doet graag navraag bij de waarnemer (Expres uitgezet of toevallig gevonden?) maar die is afgeschermd vanwege de beschermde soortstatus.Inmiddels in een van de dieren alweer terecht gelukkig. Zijn er mogelijkheden om in contact te komen met de waarnemer? Of weet een van jullie meer hierover? Alle info wordt gewaardeerd. De eigenaar is niet bekend met het forum en vroeg mij daarom om op het forum navraag te doen.
Het gaat om deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/262948226/
Mvg Harold Timans

tekenaar

#1
Eh, dit snap ik niet helemaal. Heb ik het volgende goed:

Iemand houdt vuursalamanders in een kas. Zo te zien de in Nederland voorkomende ondersoort maar van een (bekende) Duitse populatie met geheel doorlopende strepen. Deze worden in Duitsland wel gekweekt en daar legaal doorverkocht (onder bepaalde voorwaarden), maar in Nederland is er een ontheffing voor nodig die normaal gesproken niet wordt verstrekt aan particulieren. Heeft de kas eigenaar ze legaal?

Iemand anders heeft een van de vuursalamanders gefotografeerd en op waarneming.nl gezet. Nu is de database er voor in het wild levende dieren (al dan niet ontsnapt) en kan je de kas zien als terrarium. M.a.w. het zijn gehouden dieren die niet in de database thuishoren.

En nu zijn de dieren weg??? Weggevangen door de waarnemer??? Hebben ze zich verstopt (wat bij vuursalamanders niet onwaarschijnlijk is)???

Of heeft de waarnemer (die niet de eigenaar is van de kas) de dieren losgelaten in de kas ???

Of is de waarneming buiten de kas gedaan en zijn het dus ontsnapte vuursalamanders ???

Kan je alsjeblieft je vraag anders verwoorden, want zoals je leest, begrijp ik het dus niet. Is de "eigenaar" nu de eigenaar van de kas of de eigenaar van de salamanders of allebij?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Remon

Mij is de vraag ook nog niet helemaal helder.

H Timans

Ik snap de verwarring.
ter verheldering: de eigenaar van de dieren is hoofd van de kassen en houdt de dieren in een kantoortje in het kassencomplex (niet voor publiek).
Vervolgens raakten er dus enkele dieren vermist. Inmiddels heeft hij ze bijna allemaal teruggevonden (loslopend in de kassen dus) op één dier na.

Zijn verbazing was dus groot toen hij foto's zag (hij herkende het als de hortus) op waarneming van zijn dieren die dus duidelijk niet in de kassen horen rond te lopen maar in het terrarium thuishoren.
Over zijn licenties weet ik niks.

De vraag is dus of de waarnemer meer weet over hoe de dieren ontsnapt zijn.

Aangezien hij weet dat ik actief ben op waarneming.nl vroeg hij mij vriendelijk om hier even navraag over te doen.
Mvg Harold Timans

Remon

De waarneming staat niet op de Hortus, ik kan even navragen of de locatie klopt in ieder geval. En of de waarnemer iets meer info heeft.

H Timans

Mvg Harold Timans

Remon

Waarnemer heeft notificaties uitstaan, dus de kans op respons is niet heel groot...

H Timans

Dank voor het vragen in ieder geval. Als hij/zij antwoordt dan hoor ik het graag.
Mvg Harold Timans

Remon

Waarnemer heeft de dieren idd in de Hortus gezien, maar zegt geen idee te hebben waar ze vandaan komen.

H Timans

Mvg Harold Timans