Hoofdmenu

vliegje

Gestart door David Tempelman, juni 04, 2008, 22:31:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

David Tempelman

dag allen, weet iemand misschien welk vliegje dit is?
vandaag, flevopark Amsterdam. bvd en groet David
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Hoi,
Dit lijkt mij een Muscidae- Coenosia sp. (misschien tigrina, ....ik heb nu een tabel, maar daar moet ik zelf eerst nog maanden op studeren, wil ik een eenvoudige kunnen doen.... maar een kenmerk voor Coenosia zijn twee sterke "presutural dorsocentral setae" en die zie je dan ook mooi zitten op je foto  :lol:  )
Tevens is het een rover en als je goed oplet, dan kun je soms eentje schaken met een ander vliegje of mug als prooi!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

han.endt

Citeer"presutural dorsocentral setae"
Over setae gesproken. Ik vind dit wel handig:
http://www.uoguelph.ca/nadsfly/Tach/Morpho/tachmor.htm

Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

han.endt

CiteerOf deze!
Die is ook erg handig, bedankt!

David Tempelman

dank, ik heb deze links bij de soortsinfo van Sluipvliegen spec. gezet.
ben een beetje bezig met tekstjes juist ook voor de verschillende algemeen voorkomende families..(en geslachten en soorten ook natuurlijk). dan zijn deze reacties (met die links) erg handig! grt David
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Heren,

Als jullie dan toch zo goed bezig zijn :P ........ik raak altijd helemaal in de war met die haren op de tibia en haal deze steeds door elkaar.
Bijvoorbeeld:
anteroventral seta on mid tibia
anterodorsal seta
spine-like setae on mid femur
posterodorsals on hind tibia
enz. enz.

Hebben jullie dan ook nog een uitgebreide beschrijving van de seta van alle tibia ???.
Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

David Tempelman

dame ,
antero = aan de voorkant
ventraal  = aan de buikzijde
dus anteroventral is: aan de onderzijde van het betreffende segment, aan de voorkant (dus in de buurt van het er voorafgaande lid)
mid tibia  = midden scheen, dus de scheen van de middelste poot
posterdorsals = de [borstels] die aan het einde [van het betreffende segment] zitten, aan de bovenkant
hind tibia = achterscheen
een seta is een haar
een spine is een borstel. een borstel is een dikke haar (een borstige haar).

dus de volgende tegenstellingen zijn van belang:
ventraal - dorsaal (= buikzijde - rugzijde)
anterior - posterior (NL: anterieur - posterieur) = voorkant - achterkant. hierbij opmerken dat met het voorste gedeelte van bv. de scheen wordt bedoeld: het deel wat in de buurt van de dij zit; met het achterste (posterieure) deel wordt bedoeld het deel in de buurt van de tarsen.
:)
david
met vriendelijke groet,
David

javanerkelens

Zo!!......een dame....voel mij zeer vereerd... :lol:  :lol:

Hier ben ik blij mee, met deze info... en ga daar eens lekker mee aan de slag in mijn determineertabel van Muscidae, misschien dat ik dan al die haren wat meer kan thuisbrengen, want nu haal ik alles steeds door elkaar en kom dan op de raarste geslachten uit, waarvan ik dan denk....dat klopt van geen kant... :blink:

Heel erg bedankt voor de moeite !!!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Met enige voorzichtigheid, durf ik nu te zeggen, dat dit inderdaad de tigrina is....

Lange arista
Sterke buitenste verticale borstels (Ov-borstels v/d kop)
Gekleurde femur (3/4 donker, 1/4 gelig)
Tarsen donker
De abdomen met een donkere ronde spot (wat bij mannetjes donkerder is)
Sterke aanzet van de haren op het scutum.
En sterke haren op het laatste abdoom (in een ring er omheen)
(Helaas geen vermelding over de seta op de tibia bij de tigrina, maar daar heb ik nu zelf even een mooi overzicht van gemaakt voor mijzelf, om verder mee te stoeien, bij mijn eigen vliegjes)

Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Iolaire

Mag en wil mezelf geen expert noemen maar deze ken ik toevallig erg goed. Zitten veel bij mij in de tuin. Idd Coenosia tigrina. Ik eet me hoed op (als ik die had) als 't 'm niet is! :D  
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

David Tempelman

dank, allemaal!
met vriendelijke groet,
David