Hoofdmenu

russische stormmeeuw?

Gestart door dirk1966, maart 12, 2023, 17:02:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

dirk1966

Ik had deze vraag eerder geplaatst in determinatie voor gevorderden, maar ik denk dat hij beter hier past...

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/264856508/.
1 Russische Stormmeeuw - Larus canus heinei derde kalenderjaar
datum: 2023-03-08
locatie: Haren (Gr) - Hoornse Meer (GR)

foto's:







Vogel viel in eerste instantie op door inktvlekken. Vleugelformule: P9 met zwarte basis buitenvlag; P4 complete zwarte band (binnenvlag echter wel vaal); P8 zonder witte tongtip; P7 geen witte tongtip; Witte spiegel op p9 ook op buitenvlag. Maar jeetje wat is dit ingewikkeld ;-)

pdeknijff

Heb je de skeutel uit het DB artikel hierover?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

dirk1966

Ja, die heb ik en die probeer ik te volgen. Dat doe ik bij enorm veel Stormmeeuwen en dat werkt vaak heel goed, maar bij deze vogel loop ik gewoon vast. Ter info, van alle Stormmeeuwen ben ik nog nooit bij een heinei terechtgekomen, maar bij deze denk ik erg in de buurt te komen.

Ik ga uit van een 2e cyclus vogel en dan zit de twijfel bij de vraag of deze vogel nu op P4 een zwarte spot heeft op één vlag (Buitenvlag, dan canus B3), of dat dit een vogel is met een complete zwarte band op P4 (hoewel binnenvlag vaal) en dan kom ik via B5b2 op heinei. Dus die vale binnenvlag op P4 vind ik lastig...

pdeknijff

Mijn indruk zonder de sleutel is dat dit gewoon een nominaat canus is. Ik zie die veeg en zou dat niet een dwarsband over geheel p4 noemen, waarmee je dus ook op canus uitkomt.
En ja, het is lastig, maar dat is ook het hele leuke aan meeuwen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff