Hoofdmenu

Is dit een Haas?

Gestart door Waterkersje, maart 08, 2023, 22:38:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Waterkersje

Goedendag, Vanmiddag bij het vogelen maakte ik deze foto  per ongeluk. Ik dacht
dat ik een gelande buizerd fotografeerde...
Ik denk dat het een haas is, kan iemand er nog wat van maken?
Vriendelijke groet,
Tanja

P1190334 (4).JPG

Jan Mudde

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Waterkersje

 :rolleye: wauw, dankjewel Jan!  :duim:

Arjan V

Mooie waarneming. Heb je deze ook ingevoerd op de site? Het gaat niet goed met de haas en waarnemingen zijn waardevol.
Met vriendelijke groet,

Arjan

marcel234

Citaat van: Arjan V op maart 09, 2023, 18:43:28 PMHet gaat niet goed met de haas en waarnemingen zijn waardevol.
Ik zag er deze week 17 op 500m2. Ik dacht nog, ze worden algemeen...

Arjan V

Ze zijn sinds 1950 maar liefst 60-70% in aantal geslonken. Aldus de zoogdiervereniging.

Algemeen is dus iets te optimistisch.




Met vriendelijke groet,

Arjan

Norman

Citaat van: Arjan V op maart 09, 2023, 20:04:18 PMZe zijn sinds 1950 maar liefst 60-70% in aantal geslonken. Aldus de zoogdiervereniging.

Algemeen is dus iets te optimistisch.


Understatement, waar het voorheen, letterlijk en figuurlijk, rammelde van de hazen is het nu leeg.

Ook tijdens het observeren van dassen, zie ik een stuk minder hazen passeren dan jaren terug.

Nu zit hier geen exacte wetenschap achter, maar waar ik voorheen, als ik een burcht in de bosrand observeerde, grenzend aan een weiland, dan kwam er steevast minimaal 1 haas langs hobbelen, als ik nu 1 of 2 hazen per jaar zie tijdens het observeren van burchten, dan is het veel.

Wel lijkt het dat lokaal de hazen wel een ouderwetse aantallen voorkomen, maar zeker beduidend minder dan >10 jaar geleden.

Waterkersje

Ik zal hem alsnog melden. Thnx. Ik wist dat niet van die afnemende aantallen. Hier in de polders bij Haarlem kom ik ze regelmatig tegen en lijken ze zo gewoon dat ik er niet aan denk om ze te melden. Zal er in het vervolg rekening mee houden.
Groet,
Tanja.