Hoofdmenu

Oeverloopkevers

Gestart door Lex Peeters, juni 04, 2008, 21:58:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lex Peeters

De foto's tonen naar mijn idee in elk geval 1x Riparius en ik vermoed 1x Cupreus. Beide kevers verbleven weliswaar in hetzelfde gebied binnen 1 vierkante meter, maar de ene (die ik verdenk Cupreus te zijn) leek iets groter en had veel meer koperachtig gekleurde dekschilden. Bij vergelijking van beide beestjes meen ik te zien dat de kop ook breder is en dat bovendien de poten nagenoeg geheel koperkleurig zijn, waar dat bij de vemeende Riparius alleen voor een deel van de schenen geldt. Ik hoor graag de mening van de experts. Ook aanvullende tips voor de determinatie van de verschillende Elaphrus-soorten zijn welkom.

Gr.,

Lex

Lex Peeters


lo.troisfontaine

Hoi Lex,

Heb helaas deze prachtige beestjes nog nooit zelf waargenomen of gezien.
In ieder geval mooie opnames.
Volgens de beschrijving van Bellmann heeft E.riparius over het hele lichaam een duidelijk metaalgroene glans en komt in het algemeen in dezelfde typen biotopen voor.

Dus ik zie wel grote overeenkomsten in je redenering.

groeten,

Lo

Lex Peeters

Hoi Lo,

Ik had ze tot voor kort ook nog nooit (bewust) gezien, maar sinds ik weet dat ze veel kleiner zijn dan dat ik altijd dacht en weet in welk soort biotopen ik ze kan aantreffen, blijkt hier in elk geval Riparius ronduit algemeen te zijn.

Gr.,

Lex Peeters

Th.Heijerman

Beide exemplaren waarschijnlijk E. riparius (waarschijnlijk, want er is een look-alike). Ook E. cupreus heeft een look-alike. Met de loopkevertabel van de Jeugdbondsuitgeverij zijn Elaphrus-soorten makkelijk op naam te brengen ...

Theodoor

Lex Peeters

Die tabel heb ik geraadpleegd en juist zo kwam ik tot de voorzichtige conclusie dat het om beide soorten zou kunnen gaan: Riparius groen en Cupreus kopergroen, Riparius met groene poten met een kopergele onderbreking op de schenen en dijbasis, Cupreus grotendeels kopergele poten, Cupreus bredere kop ten opzichte van het halsschild. Maar als er van beide ook nog eens dubbelgangers zijn houdt het op basis van de foto's natuurlijk op.

Bedankt Theodoor.

jan cuppen

Zoals Theodoor al zei betreffen beide foto's E. riparius en verwanten. Er is dus geen foto van E. cupreus. De verschillen in kleur zijn te danken/wijten aan een verschillende invalshoek van het licht bij de opnamen. De kleur van de tibia is enigzins variabel bij alle soorten.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Lex Peeters

Bedankt voor de opmerkingen Jan en Theodoor.

Volgens mij was het vandaag wel raak. In een natuurontwikkelingsgebied bij Eersel was Riparius (of evt. verwanten) ronduit algemeen. Daartussen viel me een ex. op dat zichtbaar groter was en anders gekleurd en getekend. Onder dezelfde lichtomstandigheden als de groene Riparius (in het zelfde gezichtsveld) geheel koperachtig met blauwe, niet licht omrande oogvlekken en minstens 6 zwarte rechthoekige vlekken op de dekschilden in plaats van twee. De ogen lijken bij dit ex. verder buiten het halsschild uit te steken. Bovendien vallen op sommige foto's achter op de dekschilden opstaande stekeltje/haren op, die ik op foto's van Riparius niet terugzie. Heb ik hier dan wel Cupreus of gelijkend neefje te pakken?

Gr.,

Lex Peeters

Lex Peeters


jan cuppen

De laatste twee zijn inderdaad wel Elaphrus cupreus of een verwant.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen