Gek wild eendje

Gestart door Tinok, juni 04, 2008, 21:14:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi Forum,

Dit eendje zag ik 2 weken geleden bij ons in het dorp.
Een gewone soep eend zou je denken maar hij heeft zo'n gekke kleine snavel. De foto is hopelijk duidelijk genoeg.
Zo niet dan ga ik van het weekend wel even kijken of hij er nog zit.
Weet iemand hoe die snavel zo klein kan zijn? Is het een hybride en van welke voorouders dan?
Tnx maar weer... :D  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Toine

Dit is geen hybride maar een gekweekt ras van de Wilde eend. Dit ras wordt 'Kwaker' genoemd.

Hollandse kwaker
De Hollandse kwaker is een ras dat werd geselecteerd op het vermogen tot luid kwaken. Het doel van dit luide kwaken was om in eendenkooien de kooiker (eigenaar van de eendenkooi) te helpen bij het lokken van Wilde eenden. De Wilde eenden werden door het kooikerhondje gelokt naar de zogenaamde pijp, waarna de eenden 'de pijp uit gingen' voor de poelier.
Tegenwoordig worden eendenkooien gezien als cultureel erfgoed en worden enkele lokaties nog steeds gebruikt. Het doel is echter veranderd; de gevangen eenden worden met een voetring gemerkt en weer losgelaten voor vogelonderzoek.
Behalve selectie op kwaakvermogen zijn ze ook geselecteerd op formaat. Hoe kleiner de eend, hoe beter. Het was immers van belang dat ze niet tevaal voer vraten, zodat de kosten van de kooiker beperkt bleven. Dit verklaard waarom Kwakers zo klein zijn. Later, toen de eendjes werden gehouden voor de hobby van liefhebbers, werden ook vele kleurslagen gefokt. Hollandse kwakers zijn sindsdien populaire hobbyeendjes die men ook vaak op de tentoonstelling tegenkomt in allerlei kleurvariaties.

http://harteman.nl/omnibus/anseriformes/eenden/wilde.html


Tinok

Toine,

Super bedankt voor je antwoord. Weer iets erg leuks geleerd!
Ik ga maar eens kijken of ik hem zo kan invoeren als kwaker :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

GijsB

gaat niet lukken

je moet hem invoeren als parkeend/soepeend
Gijs

Tinok

Ja dat merkte ik ook al da thet niet ging. Heb er toen maar wilde met afwijkend kleed van gemaakt maar ik zal hem aanpassen aan soepeend....
Toch jammer dat deze er niet  in staat. Iemand een idee waarom niet? Is toch juist leuk om te weten hoe het met gekweekte soorten gaat enzo?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

gjcaspers

Hij staat er toch in: als Parkeend/Soepeend, zoals gezegd. Dat is de naam die hier wordt gebruikt voor de gedomesticeerde vormen van de Wilde Eend.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Tinok

Jawel, zo heb ik hem nu ook ingevoerd maar ik begrijp uit de mail van Toine dat het een specifiek (onder)soort  (=ras?) is van de wilde eend.
Elders op het forum is de discussie geweest over dat het zinvol is, alles in te voeren ook escapes zodat er wat meer zicht komt op welke soorten loslopen in de natuur.
Ik vind het dus jammer dat het niet mogelijk is deze specifieke ondersoort in te voeren.
Ik weet het: ik ben een lijstjesfetisjist en wil graag alles precies wegschrijven, hoe meer specifieke data hoe beter. Dat is alles. :grin:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jan Harteman

#7
CiteerIk vind het dus jammer dat het niet mogelijk is deze specifieke ondersoort in te voeren.
Het punt is hier dus: het is geen soort noch een ondersoort, het is namelijk een ras. Dat wil zeggen een (gecultiveerde/gedomesticeerde) vorm van een oorspronkelijke diersoort, een huisdierras dus.

Binnen het beleid van Waarneming.nl horen huisdierrassen hier blijkbaar niet thuis (Waarneming.nl gaat immers om natuur, niet zo zeer om cultuur). Alle gecultiveerde rassen samen zijn daarom gecategoriseerd als "soepeend/parkeend": vooral omdat het veelal kruisingen zijn tussen diverse bestaande rassen en de echte Wilde eend, of ondefinieerbare latere generaties.