Sporen en prooiresten in de sneeuw - Noorwegen

Gestart door Marleen, februari 09, 2023, 20:49:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Gisteren zag ik prooiresten in de sneeuw en allerlei sporen erbij.

Is er iemand die aan de hand van de foto's er meer over kan vertellen?
Ik heb de foto's op volgorde geupload, maar volgens mij gooit de website ze allemaal door elkaar.
Bij de waarneming staan ze volgens mij wel op volgorde.

Ik zag het langs de kant van de weg, waar ook mensen en mensen met honden lopen.
Het is een stukje buiten een dorp, aan beide kanten van de weg zijn stukken bos.
Langs de weg zijn een paar kleine bedrijven/industrieterreintjes (rotzooi, schuurtjes, oude auto's, opslag, etc).
Verderop in de straat wonen mensen, maar niet veel.
Ik zag aan de andere kant van de weg een paar kapotte auto-onderdelen.
Wie weet was het een aanrijding tussen mens/auto en dier? (Ree?)
Er is nu dooi, maar er was kou (tussen -5 en -20) en relatief veel sneeuw. Dus de wilde dieren komen nu meer naar de dorpen toe.

Alle opties zijn open, er zullen vast sporen van honden op de foto's te zien zijn.
En de 'dader' kan zowel dier als mens (jager) zijn.
Het is goed mogelijk dat het er al even lag en dat er daarna dieren langs zijn gelopen en de plek zijn gaan onderzoeken.
Ik begrijp dat het lastig kan zijn om het (met zekerheid) te determineren. Dat is ok.

Ik heb nu alle foto's toegevoegd die ik heb. Maar als we het besproken hebben,
kan ik wat foto's die niet relevant zijn (of allemaal, indien nodig) verwijderen.

https://old.observation.org/waarneming/view/263372818










































(Het zwarte vlak vd schoen van neus tot veters is ca 7cm lang en ca 10cm breed.)

Toelichting:
Onzeker welk dier het betreft. Zowel dader als prooi. Nu 21 foto's toegevoegd, voor mijn vraag op het forum. Later zal ik even goed kijken welke voor determinatie belangrijk zijn en de rest verwijderen.

peterv

Als ik kijk naar de lengte van de haren ten opzichte van jouw schoen (meetlatje ontbreekt!) dan lijken ze behoorlijk lang. Het staat voor mij niet vast dat het om prooiresten gaat. Een scenario van bijvoorbeeld 2 vechtende honden sluit ik niet uit.
Peter Venema

Norman

De prenten zijn van een hond, maar de pluk haar kan ik niet verklaren.
De herkomst zal gissen blijven? Restant van een aanrijding? Gevonden prooi? Gevangen prooi? In geval van een prooi zou ik meer restanten verwachten? Maar kan ook een pluk haar zijn van een hond die achter gelaten is na een kambeurt? Mijn honden lopen ook wel eens met een pluk vacht in de bek van een andere hond die door de eigenaren achtergelaten zijn.

Ik vrees dat het een mysterie blijft.

peterv

Citaat van: Marleen op februari 09, 2023, 21:17:41 PMIk neem aan dat je dan huisdier-honden bedoelt en geen wilde honden (vos, wolf etc).
Toch?
Ja, ik denk aan huishonden. Er zijn voldoende rassen met zo'n lange vacht.
Peter Venema

peterv

Citaat van: Norman op februari 10, 2023, 10:36:14 AMDe prenten zijn van een hond, maar de pluk haar kan ik niet verklaren.
De herkomst zal gissen blijven? Restant van een aanrijding? Gevonden prooi? Gevangen prooi? In geval van een prooi zou ik meer restanten verwachten? Maar kan ook een pluk haar zijn van een hond die achter gelaten is na een kambeurt? Mijn honden lopen ook wel eens met een pluk vacht in de bek van een andere hond die door de eigenaren achtergelaten zijn.

Ik vrees dat het een mysterie blijft.
De combinatie van haren en bloed maakt een kambeurt niet zo waarschijnlijk. Als dieren met elkaar vechten kunnen er flinke plukken haar worden losgetrokken.
Peter Venema

Norman

Marleen,

De haren zijn van een hert. Dat laten jouw laatste foto's goed zien. Deze knakken namelijk als je ze buigt.
Ik denk dat het scenario van een aanrijding aannemelijk is en de hondensporen toeval zijn.