monitoring rupsen veelvraat.

Gestart door jeanette, februari 28, 2023, 17:52:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/in-ruste/31610

Beste mensen,

Deze vraag over het monitoren van een rups van de Veelvraat (in Frankrijk)  kwam op het forum van Vroege Vogels.
Misschien dat er hier mensen zijn die hierop kunnen reageren?

Bij voorbaat dank.
vr.gr. jeanette

Rayan Majoor

Leuk, zo'n fotocollage van de ontwikkeling :)

Bij de opmerking dat de rupsen vrij klein waren bij de overwintering, kreeg ik al vraagtekens. Zowel in de herfst als in het vroege voorjaar heb ik al vaker de rupsen gevonden, en die zijn niet klein te noemen. Toen ik de foto's bekeek besefte ik wat er hier aan de hand is.
Ik heb zelf al meerdere keren geprobeerd veelvraatrupsen op te kweken: erg makkelijk, tot het moment dat ze moeten gaan overwinteren. Tijdens de overwintering lijken ze heel specifieke omstandigheden nodig te hebben wat vochtigheid betreft. Als het ook maar iets te vochtig is, zullen ze binnen de kortste keren verstijven en in een bolletje schimmel veranderen. Als het ook maar iets te droog is, verschrompelen ze simpelweg en blijft er over wat er hier op de foto's te zien is: kleine harige 'konijnenkeuteltjes'. Als je ze op zou pakken, voelen ze waarschijnlijk nu ook erg hard aan. Op de foto bij het eerste bericht (ondertitel 'In ruste...') kan je ook zien dat ie op z'n rug ligt (buikpootjes steken omhoog) en dat de kop enorm lijkt in verhouding met de rest van het lichaam. Dit is omdat de kop niet verschrompelt wanneer de rups opdroogt, en daarmee relatief groot blijft.
Zelf is het me dan ook nog nooit gelukt de veelvraat succesvol op te kweken. Als ik ze al de winter door krijg, dan overleven ze de lente vaak niet (verdrogen dan vaak alsnog net voor het verpoppen, soms zelfs pas wanneer ze hun cocon al gemaakt hebben). De vochtigheid die ze nodig hebben tijdens en na de overwintering is blijkbaar zeer specifiek, en zal in de natuur gevonden worden door steeds naar de juiste laag in de begroeiing te kruipen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

martinrijkaart

Hartelijk dank voor deze informatie. We kweken geen rupsen maar proberen na het vinden ervan de stadia te fotograferen. Hebben inmiddels een behoorlijk archief van minsten 600 à 700 vlinders die we rond ons huis hebben aangetroffen. Zal de site,  www.LepiSpot.nl, opslaan en verder bestuderen. Met vriendelijke groet, Martin Rijkaart van Cappellen. Champ d'Icare, Dordogne, FR


martinrijkaart

Ook dank voor deze informatie, Martin Rijkaart van Cappellen

Rayan Majoor

Citaat van: jck op maart 01, 2023, 12:36:57 PMKennen jullie deze?

https://natuurtijdschriften.nl/pub/1016832
https://www.biodiversitylibrary.org/partpdf/194932

James

Interessant, bedankt voor het delen! Bevestigt inderdaad mijn ervaringen, ook dat het aanbieden van zand en mos de beste resultaten van de overwintering gaf (ze lagen dan mooi opgekruld onder het mos te overwinteren). Toch lukte het laten verpoppen tot nu toe dus nog niet, maar ik heb het voor nu ook opgegeven (als student heb ik niet de ruimte om de omstandigheden goed na te bootsen, en al helemaal niet om de methodes toe te passen die hier zo mooi beschreven worden). Later dus nog maar eens proberen wanneer ik hopelijk wat beter voor ze kan zorgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl