Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle

Nultransecten. Sinds versie 9 worden de transecten zonder waarnemingen/streeplijsten niet meer doorgestuurd naar observation.org. Bestaat er een procedure om de transecten te exporteren of mis ik iets?

Jelle

Het gaat over kleine problemen met het afsluiten van een gelopen route en het wijzigen van gekozen selecties en/of notities.
Iets dat in vorige versies van Obsmapp soms ook speelde. Als je eenmaal kiest voor bijvoorbeeld alle soorten en individuen geteld JA, kan je die selectie niet meer wijzigen als je iets per ongeluk hebt aangevinkt. Dit kan vervelend zijn als je veel soortgroepen hebt geteld. De enige optie lijkt nu, annuleer het afsluiten van de route en weer helemaal opnieuw beginnen met de selecties. De notities zijn ook voor altijd vastgelegd en niet meer te wijzigen na het afsluiten van een route. Als bijvoorbeeld besloten wordt om een nummeringsysteem aan te passen voor een project kan dit niet meer worden gewijzigd in de originele gegevens.  Het gevolg is dat dit bij elke export weer opnieuw moet worden aangepast, met het risico dat foute gegevens blijven circuleren.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op mei 23, 2023, 22:59:39 PMNultransecten. Sinds versie 9 worden de transecten zonder waarnemingen/streeplijsten niet meer doorgestuurd naar observation.org. Bestaat er een procedure om de transecten te exporteren of mis ik iets?

Als je een transect zonder waarnemingen wilt uploaden, dan kan dat. Je moet dan wel aangeven welke soortgroepen je hebt gemonitord, maar niet gezien.
Een transect met nul of een punten kan je niet uploaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Citaat van: Alex Kwak op mei 25, 2023, 13:17:50 PM
Citaat van: Jelle op mei 23, 2023, 22:59:39 PMNultransecten. Sinds versie 9 worden de transecten zonder waarnemingen/streeplijsten niet meer doorgestuurd naar observation.org. Bestaat er een procedure om de transecten te exporteren of mis ik iets?

Als je een transect zonder waarnemingen wilt uploaden, dan kan dat. Je moet dan wel aangeven welke soortgroepen je hebt gemonitord, maar niet gezien.
Een transect met nul of een punten kan je niet uploaden.

Ik doe nog eens een test. Voor oude transecten zonder waarnemingen die nu nog op de telefoon staan. Kan ik de gegevens daarvan aanvullen of aanpassen zodat ik die alsnog kan uploaden?

frankw


Alex Kwak

Citaat van: frankw op mei 27, 2023, 04:03:54 AMBij mij wordt alles geupload behalve zoogdieren.

Gekopieerde waarnemingen? Even de soort wijzigen en weer terug-wijzigen. Was een fout in een oude versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op mei 25, 2023, 22:27:22 PMVoor oude transecten zonder waarnemingen die nu nog op de telefoon staan. Kan ik de gegevens daarvan aanvullen of aanpassen zodat ik die alsnog kan uploaden?

Nee
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

ik kwam een onhandigheid tegen bij het invoer via foto's in Obsmapp. Als je een foto invoert, voor herkennen kiest en er komt niks bruikbaars uit, dan verwijder je de foto en ga je verder met de volgende. Als hier wel een bruikbare herkenning uitkomt en je kiest voor 'opslaan' dan worden de coordinaten van de eerste (weggegooide) foto gebruikt. Dit geeft natuurlijk rare fouten.
mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op mei 31, 2023, 15:48:10 PMik kwam een onhandigheid tegen bij het invoer via foto's in Obsmapp. Als je een foto invoert, voor herkennen kiest en er komt niks bruikbaars uit, dan verwijder je de foto en ga je verder met de volgende. Als hier wel een bruikbare herkenning uitkomt en je kiest voor 'opslaan' dan worden de coordinaten van de eerste (weggegooide) foto gebruikt. Dit geeft natuurlijk rare fouten.

Dat is inderdaad een scenario waar ik nooit aan gedacht heb :-)
Ik maak intern een issue aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

Bij Spraak, na toevoegen verschillende aliassen blijft de spraakherkenning het moeilijk hebben met de vergeet-mij-nietjes (Myosotis). Hij geeft, na inspreken, melding 'Soort niet gevonden'(wat hij anders nooit geeft), in plaats van de tekst die hij denkt gehoord te hebben. Lijkt aan dat genus te liggen?

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op juni 07, 2023, 16:15:06 PMBij Spraak, na toevoegen verschillende aliassen blijft de spraakherkenning het moeilijk hebben met de vergeet-mij-nietjes (Myosotis). Hij geeft, na inspreken, melding 'Soort niet gevonden'(wat hij anders nooit geeft), in plaats van de tekst die hij denkt gehoord te hebben. Lijkt aan dat genus te liggen?

Kan je me wat meer info geven? Wat is de soort, en wat is de bijbehorende aangemaakte alias?
En de betreffende soort zit (nog steeds) in je database?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RenskeB

Citaat van: wschulte op maart 25, 2023, 15:59:06 PM"Location uncertain" krijg ik als melding en als ik op het locatie symbool klik, heeft hij mij op de oude locatie neergezet. Een beetje raar als je daar 2000 km. vandaan bent  ;D en binnen 5 minuten krijgt hij geen locatie.
Een tijd later gaat het gewoon goed, maar ja .. ondertussen mijn WiFi aan gezet. Na wat experimenteren, merk ik dat ik geen location fix krijg als ik alleen mijn mobiele data aan heb staan. Dat is best onhandig als je standaard je WiFi uit hebt staan. Dit is pas zo sinds ik 9.1.7 van ObsMapp heb (voorliggende versies heb ik niet gebruikt, ik kwam in een keer van 7.xxx naar 9.1.7).

Zie ik een instelling over het hoofd of zo ?

ObsMapp 9.1.7, Android 9 (EMUI 9.1.0.345) op een Huawei Mate 10 Pro.

Edit 27-03-2023: Vandaag was mijn sim waarop ik mobiele data had verlopen en raad eens .. zonder WiFi kreeg ik wel een fix (dus alleen mobiele data aan). Toen ik echter de mobiele data naar de andere sim schakelde,waar wel data op zat, kreeg ObsMapp weer geen locatie fix ...
WiFi enabled, mobiele data enabled -> altijd location fix
WiFi enabled, mobiele data disabled -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data disabled -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data enabled, geen mobiele data beschikbaar -> altijd location fix
WiFi disabled, mobiele data enabled, wel mobiele data beschikbaar -> GEEN location fix

Hier ook problemen met de locatie met een Huawei. Alleen is het bij mij heel vaak geen locatie en soms wel een locatie, maar met grote onnauwkeurigheid zonder dat ik iets verander aan instellingen. Vanochtend had ik eventjes wel locatie maar ging het van 48m naar 92m naar 35m en viel toen weg terwijl ik letterlijk geen stap had verzet. En dat is een van de betere keren, ook wel dat die voor 1 seconde 90m laat zien en dan weg is.
Bij mij kwam het probleem ook al onder de oude versie voor en is in de loop van de tijd erger geworden.
Toestemmingen meer dan 1 keer gecontroleerd.
Totaal ongerelateerd apps die locatie gebruiken heb ik geen problemen mee als ik die op dezelfde plek test.
Het gaat om een een Huawei P smart, (EMUI 9.1.0.235) Obsmapps 9.3 (maar dus ook met eerdere versies)

hiskodevries

android 9 ? dat is wel heel oud. Android zit al op 13. Zou het ook kunnen dat huawei smartphones restricties hebben op de google services noodzakelijk voor speech?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: RenskeB op juni 09, 2023, 14:15:22 PMHier ook problemen met de locatie met een Huawei.)

ObsMapp maakt gebruik van een door Google/Android aangeboden gecombineerde locatie-bepaling, die gebruik maakt van GPS, mobiele data en wifi. Het enige wat ObsMapp daarna nog doet is een klein stukje logica waarin bepaald wordt of een nieuwe locatie 'beter' is dan de vorige. Zo is een nieuwere locatie met een onzekerheid van een kilometer niet beter dan een locatie van 2 seconden geleden met een nauwkeurigheid van 10 meter. Maar hij zou wel beter zijn geweest als de vorige locatie 10 minuten geleden was.
Samengevat: de locatie wordt bepaald door Google/Android. En als dat niet goed gaat zijn er allerlei redenen aan te wijzen zoals weersomstandigheden, wifi met een verkeerde timestamp, een kapot toestel, een toestel met een slechte locatie-implementatie, enz enz.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Mogelijks als eens gemeld geweest. Zoeken op wetenschappelijke naam in het waarnemingenoverzicht werkt vaak niet. Volgens mij moet het minstens werken, als je bij soortgroep-instellingen kiest voor:
- wetenschappelijk
- wetenschappelijk en lokaal
en waarom niet ook lokaal en wetenschappelijk.

Dit is vooral vervelend bij groepen met maar enkele Nederlandse namen. Soorten zonder Nederlandse naam geen probleem en dan zit er ineens een soort tussen met Nederlandse naam en zoek je tevergeefs naar de waarnemingen.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op juni 14, 2023, 09:27:19 AMMogelijks als eens gemeld geweest. Zoeken op wetenschappelijke naam in het waarnemingenoverzicht werkt vaak niet. Volgens mij moet het minstens werken, als je bij soortgroep-instellingen kiest voor:
- wetenschappelijk
- wetenschappelijk en lokaal
en waarom niet ook lokaal en wetenschappelijk.

Dit is vooral vervelend bij groepen met maar enkele Nederlandse namen. Soorten zonder Nederlandse naam geen probleem en dan zit er ineens een soort tussen met Nederlandse naam en zoek je tevergeefs naar de waarnemingen.

Graag een voorbeeld.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Citaat van: Alex Kwak op juni 14, 2023, 09:35:41 AM
Citaat van: Jelle op juni 14, 2023, 09:27:19 AMMogelijks als eens gemeld geweest. Zoeken op wetenschappelijke naam in het waarnemingenoverzicht werkt vaak niet. Volgens mij moet het minstens werken, als je bij soortgroep-instellingen kiest voor:
- wetenschappelijk
- wetenschappelijk en lokaal
en waarom niet ook lokaal en wetenschappelijk.

Dit is vooral vervelend bij groepen met maar enkele Nederlandse namen. Soorten zonder Nederlandse naam geen probleem en dan zit er ineens een soort tussen met Nederlandse naam en zoek je tevergeefs naar de waarnemingen.

Graag een voorbeeld.
Voer een series Plebejus spec. en Heideblauwtje (Plebejus argus) in en probeer dan alle Plebejus waarnemingen te vinden met verschillende soortgroepinstellingen.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op juni 14, 2023, 21:26:41 PMVoer een series Plebejus spec. en Heideblauwtje (Plebejus argus) in en probeer dan alle Plebejus waarnemingen te vinden met verschillende soortgroepinstellingen.

 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
Een van onze admins meldt dit probleem:
ik heb nu al enkele keren gehad dat bij het uploaden van Obsmapp, de foto's verdubbeld, verdriedubbeld of vierdubbeld worden. En dat terwijl er op de app maar één foto bij de waarneming staat
Zie bv.
https://waarnemingen.be/observation/277419380/
https://waarnemingen.be/observation/277419116/
https://waarnemingen.be/observation/277419407/
https://waarnemingen.be/observation/277419299/
soms is het dus 2x, soms 3x. Ook al bij waarnemingen op observation.org gehad. Lijkt te maken met uploads: bij de upload vanmorgen waren alle waarnemingen verdubbeld...
Is dat een gekende bug?
Ik werk met obsmap v 9.3 op een fairphone 4.

Groeten,
Pieter

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op juni 22, 2023, 13:51:32 PMik heb nu al enkele keren gehad dat bij het uploaden van Obsmapp, de foto's verdubbeld, verdriedubbeld of vierdubbeld worden. En dat terwijl er op de app maar één foto bij de waarneming staat

In ObsMapp staat er dan maar 1 foto? Of is de foto in ObsMapp al "verdubbeld"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex, dat heb ik snel gevraagd:
nee, bij obsmap staat de foto er maar één keer in.

Alex Kwak

Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op juni 22, 2023, 15:37:26 PMDag Alex, dat heb ik snel gevraagd:
nee, bij obsmap staat de foto er maar één keer in.

Kan het zijn dat die waarnemingen met een oude versie zijn gedaan, waarbij 1 of meerdere keren de upload mislukte? Dat verwacht ik eigenlijk, want daarbij werd dan de waarnemingen telkens overschreven, maar geluiden of foto's werden steeds toegevoegd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Van Dorsselaer

Dag Alex,
Antwoord hierop van de waarnemer:
"ik laadde die laatste reeks foto's op op de trein (doe ik af en toe eigenlijk), dus gebrekkige verbinding kan zeker meegespeelt hebben.
Maar ik heb wel de laatste versie van obsmap, en ik kreeg geen foutmelding
Vanaf nu zal ik enkel met stabiele wifi uploaden ;-)  "

Groeten,
Pieter

Nick Peeters

Als ik via 'verzamelgroep' invoer, springt de soortenlijst automatisch naar de soortgroep van de laatst gekozen soort (bijvoorbeeld Dagvlinders bij invoer van Atalanta)
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

MaartenF

Bij mij wil Obsmapp niet meer de locatie gegevens overnemen van een foto. Tijd en datum worden wel overgenomen, maar bij het inladen geen hij de melding dat locatiegegevens niet gevonden worden.
Dit terwijl de foto wel locatiegegevens bevat en deze door andere apps, in dit geval iNaturalist, wel correct wordt ingelezen. Heb ik een instelling verkeerd staan of is dit een bug? In het verleden werden locatiegegevens bij mij wel overgenomen door obsmapp.

Daandrukker

Citaat van: Nick Peeters op juli 02, 2023, 20:33:05 PMAls ik via 'verzamelgroep' invoer, springt de soortenlijst automatisch naar de soortgroep van de laatst gekozen soort (bijvoorbeeld Dagvlinders bij invoer van Atalanta)
Dit gebeurde mij bij de eerste versies van ObsMapp 9 ook heel veel, was op een gegeven moment verholpen, tot ik er toevallig de afgelopen week ook weer eens last van had. Het gebeurt gek genoeg niet altijd. Het lijkt vooral te maken te hebben met naar welke soortgroep buiten je verzamelgroep je geswitcht hebt.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op juli 07, 2023, 09:57:35 AM
Citaat van: Nick Peeters op juli 02, 2023, 20:33:05 PMAls ik via 'verzamelgroep' invoer, springt de soortenlijst automatisch naar de soortgroep van de laatst gekozen soort (bijvoorbeeld Dagvlinders bij invoer van Atalanta)
Dit gebeurde mij bij de eerste versies van ObsMapp 9 ook heel veel, was op een gegeven moment verholpen, tot ik er toevallig de afgelopen week ook weer eens last van had. Het gebeurt gek genoeg niet altijd. Het lijkt vooral te maken te hebben met naar welke soortgroep buiten je verzamelgroep je geswitcht hebt.

Als je een reproduceerbaar scenario voor me hebt kan ik dit na m'n vanlantie proberen te repareren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: marcel234 op juli 13, 2023, 22:22:00 PMhttps://old.waarneming.nl/waarneming/view/273137235 Ik mis van alle laatste uploads van geluiden het geluid, lijkt het. Ben ik de enige?

Je mag me de logfiles sturen van de dag van upload.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jelle

Citaat van: MaartenF op juli 06, 2023, 20:44:14 PMBij mij wil Obsmapp niet meer de locatie gegevens overnemen van een foto. Tijd en datum worden wel overgenomen, maar bij het inladen geen hij de melding dat locatiegegevens niet gevonden worden.
Dit terwijl de foto wel locatiegegevens bevat en deze door andere apps, in dit geval iNaturalist, wel correct wordt ingelezen. Heb ik een instelling verkeerd staan of is dit een bug? In het verleden werden locatiegegevens bij mij wel overgenomen door obsmapp.
Klopt, dit komt vaak voor. De enige oplossing die altijd werkt is even opnieuw naar het overzichtsscherm gaan en dan opnieuw naar 'nieuwe waarneming'. Dan lukt het altijd. De problemen lijken vaak te starten met een vastgezette locatie, bijvoorbeeld een gekozen locatie op de kaart. De GPS weer actief je positie laten bepalen maakt (meestal) geen verschil.

MaartenF

Citaat van: Jelle op juli 17, 2023, 09:06:16 AM
Citaat van: MaartenF op juli 06, 2023, 20:44:14 PMBij mij wil Obsmapp niet meer de locatie gegevens overnemen van een foto. Tijd en datum worden wel overgenomen, maar bij het inladen geen hij de melding dat locatiegegevens niet gevonden worden.
Dit terwijl de foto wel locatiegegevens bevat en deze door andere apps, in dit geval iNaturalist, wel correct wordt ingelezen. Heb ik een instelling verkeerd staan of is dit een bug? In het verleden werden locatiegegevens bij mij wel overgenomen door obsmapp.
Klopt, dit komt vaak voor. De enige oplossing die altijd werkt is even opnieuw naar het overzichtsscherm gaan en dan opnieuw naar 'nieuwe waarneming'. Dan lukt het altijd. De problemen lijken vaak te starten met een vastgezette locatie, bijvoorbeeld een gekozen locatie op de kaart. De GPS weer actief je positie laten bepalen maakt (meestal) geen verschil.

Dank voor je reactie. Ik heb geprobeerd te doen wat je zegt, maar de Obsmapp blijft zeggen dat hij geen locatiegegevens kan vinden.
Iemand anders die een oplossing heeft? Het betreft overigens foto's uit Ethiopië, dus met coördinaten die buiten de gangbare range liggen, misschien is dit relevant.