Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

trico

Beste Hisko,

Van 4 dagen heb ik 27 waarnemingen staan die ik niet kan uploaden in ObsMapp.
Ik gebruik versie 9.1.5 en heb rondgekeken naar oplossingen.
Ik krijg voortdurend de mededeling dat het uploaden mislukt is.
Cache heb ik ook al leeggemaakt.
Is er een oplossing?
Rob

hiskodevries

Rob, in veruit de meeste gevallen blijken mensen niet ingelogd te zijn.
Als je voor uploaden kiest zie je heel snel een melding 'portaal gegevens niet gevonden' Dat moet nog een tweakje krijgen.
Als je wel ingelogd bent zou het kunnen dat je meerdere accounts hebt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

trico

Dank voor je reactie Hisko,

Ik ben ingelogd en krijg ook de portalen waaruit ik kan kiezen.

Voor Waarneming.nl en Observation.org gebruik ik hetzelfde account en daarvan heb ik er maar een.
Ik gebruik ObsMapps al jaren en tot nu toe zonder problemen.

Vriendelijke groet, Rob

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op maart 09, 2023, 13:53:12 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 08, 2023, 18:54:21 PMHelemaal goed, het bekende Google-vertragingstraject.

En nog steeds helaas...

En ook nu nog niet downloadbaar vanuit de Playstore..................doosje geduld nummer 3 is opengemaakt....

Grtz, Jan

PS; workaround is welkom want morgen weer een velddagje waar ik kan testen ;-)

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

biokoen


Met de versies 9.1 t/m 9.1.4 wordt ten eerste na iedere eerste start van een nieuwe waarneming de soortenlijst steeds opnieuw opgebouwd (hiervoor was dat alleen na een wijziging in default-instellingen voor kleed e.d.), vervolgens blijft de soortenlijst tot het vinden van de gewenste soortnaam vrij lang (c. 2 s.) hangen in de voorlaatste zoekstap. In 9.1.5 is dit inmiddels iets beter.

[/quote]

Ik heb inderdaad dezelfde indruk als Tom: de soortenlijst lijkt telkens opnieuw geladen te moeten worden en vroeger was dat idd enkel na aanpassing van kleed-instellingen...
Geen gsm-configuratie of geheugenprobleem, want is zelfde telefoon en ook na "opruimen" van het geheugen geeft het geen verbetering.

hiskodevries

Citaat van: trico op maart 10, 2023, 12:34:47 PMk ben ingelogd en krijg ook de portalen waaruit ik kan kiezen.
dan moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet waar jouw probleem zit.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

robjansen92

Helaas blijft ook met de versie 9.1.5 onderstaande probleem gelden. Uiteraard heb ik alle dingen zoals telefoon opnieuw opstarten, alle apps uit etc gedaan. Ook is het geheugen van de telefoon zeker 20% minder vol dan voor 9.1, toen alles nog wel goed werkte.

___________________

Februari 19, 2023, 20:42:22 PM
Versie 9.1.2 heb ik inmiddels, op een android systeem (Poco X3, android-versie 12 SKQ1.211019.001).

Sinds versie 9.1 is de app voor mij gigantisch traag geworden op sommige momenten. Met name bij het aanklikken van een soort (het zoeken gaat snel, aanklikken en daadwerkelijk teruggaan naar de waarneming kan wel 3-4 seconden duren), het opslaan van de waarneming (idem, soms tot wel 5 seconden) en het uploaden van alle waarnemingen. Wij hebben soms een week geen internet, en dan moet de app uren open staan om bv 400 waarnemingen te uploaden. Ondanks dat ze allemaal succesvol geupload zouden zijn, blijven er nog steeds waarnemingen open staan in de app (terwijl deze ook correct online staan trouwens).

Maarten Sluijter

Ik mis de optie 'verwijder soortgroepen' in de huidige versie, waar is die gebleven?
.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 11, 2023, 11:48:44 AMIk mis de optie 'verwijder soortgroepen' in de huidige versie, waar is die gebleven?

Geavanceerde instellingen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op maart 10, 2023, 12:59:44 PM
Citaat van: Alex Kwak op maart 09, 2023, 13:53:12 PM
Citaat van: Jan Mudde op maart 08, 2023, 18:54:21 PMHelemaal goed, het bekende Google-vertragingstraject.

En nog steeds helaas...

En ook nu nog niet downloadbaar vanuit de Playstore..................doosje geduld nummer 3 is opengemaakt....

Grtz, Jan

PS; workaround is welkom want morgen weer een velddagje waar ik kan testen ;-)



9.1.6 is voor de testers beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

.

Jan Mudde




[/quote]

9.1.6 is voor de testers beschikbaar
[/quote]

Gezien en gedownload tegen het einde van dagje korstmossen in Amersfoort. Zal begin volgende week nog ff velddagje inplannen voor wat testwerk.

Grtz,Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

guusvanduin

Citaat van: biokoen op maart 10, 2023, 13:26:14 PMMet de versies 9.1 t/m 9.1.4 wordt ten eerste na iedere eerste start van een nieuwe waarneming de soortenlijst steeds opnieuw opgebouwd (hiervoor was dat alleen na een wijziging in default-instellingen voor kleed e.d.), vervolgens blijft de soortenlijst tot het vinden van de gewenste soortnaam vrij lang (c. 2 s.) hangen in de voorlaatste zoekstap. In 9.1.5 is dit inmiddels iets beter.


Ik heb inderdaad dezelfde indruk als Tom: de soortenlijst lijkt telkens opnieuw geladen te moeten worden en vroeger was dat idd enkel na aanpassing van kleed-instellingen...
Geen gsm-configuratie of geheugenprobleem, want is zelfde telefoon en ook na "opruimen" van het geheugen geeft het geen verbetering.
[/quote]ik heb hetzelfde. zou het geen probleem willen noemen, maar of het echt nodig is ..?

robbe p

Citaat van: guusvanduin op maart 12, 2023, 09:00:03 AM
Citaat van: biokoen op maart 10, 2023, 13:26:14 PMMet de versies 9.1 t/m 9.1.4 wordt ten eerste na iedere eerste start van een nieuwe waarneming de soortenlijst steeds opnieuw opgebouwd (hiervoor was dat alleen na een wijziging in default-instellingen voor kleed e.d.), vervolgens blijft de soortenlijst tot het vinden van de gewenste soortnaam vrij lang (c. 2 s.) hangen in de voorlaatste zoekstap. In 9.1.5 is dit inmiddels iets beter.


Ik heb inderdaad dezelfde indruk als Tom: de soortenlijst lijkt telkens opnieuw geladen te moeten worden en vroeger was dat idd enkel na aanpassing van kleed-instellingen...
Geen gsm-configuratie of geheugenprobleem, want is zelfde telefoon en ook na "opruimen" van het geheugen geeft het geen verbetering.

Dit heb ik ook aan de hand, het duurt 1 à 2 seconden bij mij. Ook het zoeken in de plantenlijst België is beduidend trager geworden sinds versie 9.x.x

Jeroen Nagtegaal

Ik zie hem hier nog niet terug,.maar ook niet in de instellingen. Voorheen werden gebruikt soorten en gedragingen boven de standaard sortering getoond. Daardoor was bijvoorbeeld overvliegend bovenaan als.je daarvoor ook een overvliegende vogel had ingevoerd.  Zie ik iets over het hoofd of een bewuste keuze?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 12, 2023, 12:57:30 PMIk zie hem hier nog niet terug,.maar ook niet in de instellingen. Voorheen werden gebruikt soorten en gedragingen boven de standaard sortering getoond. Daardoor was bijvoorbeeld overvliegend bovenaan als.je daarvoor ook een overvliegende vogel had ingevoerd.  Zie ik iets over het hoofd of een bewuste keuze?

Geavanceerde instellingen, bijna bovenaan
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Zodra versie 9.1.6 op mijn smartphone stond, bleken plots 36 waarnemingen nog niet geüpload. Dit leek mij een bug. Ik heb de  36 waarnemingen één voor één nagegaan. Op 3 na bleken ze inderdaad niet op waarneming.nl te staan en waren dus wel degelijk nog niet geüpload. Normaal gezien upload ik dagelijks minstens eenmaal mijn waarnemingen.
Hoe kon dit gebeuren ? Het enige aanknopingspunt lijkt mij het probleem dat eerder optrad, met waarnemingen die na wijziging van locatie elkaar opvolgend via het kaartje waren opgeslagen.
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op maart 12, 2023, 18:25:34 PMHoe kon dit gebeuren ? Het enige aanknopingspunt lijkt mij het probleem dat eerder optrad, met waarnemingen die na wijziging van locatie elkaar opvolgend via het kaartje waren opgeslagen.

Dat heb je helemaal goed! Dat zijn dus waarneminen die ten onrechte niet wareb geupload, of beter gezegd direct na de upload zijn overschreven.
Mooi om te zien dat die nu inderdaad weer teruggehaald zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Hans verdaat meld  met 9.1.6 dat hij geen waarnemingen kan opslaan omdat kleed en gedrag niet zijn te selecteren
Hij heeft drie vogellijsten gedownload
Europa, wereld en Patagonië
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op maart 13, 2023, 09:34:35 AMIk kan het niet reproduceren

Ik inmiddels gedeeltelijk. Hopelijk voldoende voor een oplossing.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Niels van der Velde

Hallo,
Ik ervaar precies hetzelfde probleem als philipds (niet kunnen inloggen op obsmapp) op dit forum: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,500668.360.html

Bij hem was uiteindelijk het probleem dat er meerdere account op 1 mail stonden, bij mij is dit waarschijnlijk ook het geval.
Zou dit probleem bij mij ook opgelost kunnen worden?

Gr Niels van der Velde

Alex Kwak

Citaat van: Niels van der Velde op maart 13, 2023, 17:46:29 PMHallo,
Ik ervaar precies hetzelfde probleem als philipds (niet kunnen inloggen op obsmapp) op dit forum: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,500668.360.html

Bij hem was uiteindelijk het probleem dat er meerdere account op 1 mail stonden, bij mij is dit waarschijnlijk ook het geval.
Zou dit probleem bij mij ook opgelost kunnen worden?

Gr Niels van der Velde

Even een mailtje naar info@waarneming.nl sturen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Johan op den Dries

in 9.1.6 heb ik nu ineens 705 nieuwe geuploade waarnemingen staan uit de periode juni t/m augustus 2022. enkele steekproeven gedaan maar ze staan gewoon op waarneming/observation.
uploaden lijkt me niet handig omdat alles dan dubbel erin komt?
Enig idee hoe dat kan?
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op maart 13, 2023, 21:12:12 PMin 9.1.6 heb ik nu ineens 705 nieuwe geuploade waarnemingen staan uit de periode juni t/m augustus 2022. enkele steekproeven gedaan maar ze staan gewoon op waarneming/observation.
uploaden lijkt me niet handig omdat alles dan dubbel erin komt?
Enig idee hoe dat kan?

Ik heb er even een topic voor gemaakt: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501707.new.html#new
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

biokoen

Citaat van: Alex Kwak op maart 08, 2023, 10:39:47 AM
Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM1) Het laden van de soortenlijst duurt vrij lang en de snelheid van de invoer in het algemeen heeft in het verleden ook al veel Nederlandse gebruikers doen overstappen naar de Nova app...

Graag expliciet zijn. Voor welke lijst is dit zo? Bijvoorbeeld de wereldlijst planten is zo enorm groot dat dat waar zal zijn.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM2) Ook het opslaan van een soort duurt ook vrij lang en er komt dan onderaan op het scherm een "pop-up" dat de waarneming werd bewaard en dit venster staat dan in de weg van het toetsenbord om een nieuwe soort in te voeren. Dergelijke melding is overbodig en enkel indien de invoer niet gelukt zou zijn, dient er een melding te verschijnen.

Het opslaan duurt een fractie van een seconde.
Die melding, daar kan ik me iets bij voorstellen.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM3) De pop-ups die vroeger verschenen bij het invoeren van een zeldzame soort of een onwaarschijnlijke waarneming buiten de actieve periode van de soort zijn nu te "vrijblijvend" en moeten niet meer weggeklikt worden. Voor beginnende gebruikers wordt dit door de veelheid van andere pop-ups dan over het hoofd gezien... Als gevorderde waarnemer is dit voldoende, maar dan is het misschien zelfs eerder iets dat je moet kunnen afvinken bij de instellingen?

Dat is een keuze geweest. Je hoeft nu niets meer weg te klikken, en toch krijg je de melding.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM4) Het uploaden van waarnemingen lijkt nu ook langer te duren en de pop-up met het op-/aftellen is ook overbodig en verwarrend, zeker omdat je op het einde nog moet bevestigen dat het gelukt is. Mij lijkt het voldoende dat enkel foutmeldingen worden getoond en dat het uploaden op de achtergrond moet kunnen gebeuren zonder pop-up.

Het traag zijn van het uploaden is al bekend.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM5) Het downloaden van de wereldlijst van planten lukt niet, doch hier komt dan géén foutmelding van...

De wereldlijst is inderdaad inmiddels zo ontzettend groot geworden dat deze niet meer te gebruiken is.
Hier wordt naar gekeken.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM6) Obsmapp verhindert het afsluiten van het scherm van de smartphone (auto sleep modus).

Is bekend en wordt opgelost.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM7) Als je een waarneming kopieert vanwege de tijd/locatie, kan je in de gekopieerde waarneming enkel dezelfde soortengroep invoeren tenzij je specifiek de andere soortengroep selecteert ("alle soorten" werkt niet).

Die melding was nog onbekend. Net even nagespeeld, en als je eerst een willekeurige andere soortgroep kiest en daarna 'alle soorten' werkt het wel. Ik maak intern een issue aan.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM8) Als je een foto maakt (à la minute), dan komt er steeds een pop-up die vraagt of je de "vastgezette" tijd wil verwijderen. Dit is ook onnodig tijdsverlies en zou énkel gevraagd moeten worden bij foto's >24u oud ofzo. Eigenlijk is dat zelfs overbodig en zou die vraag enkel gesteld moeten worden bij een manuele aanpassing van de tijd zonder een foto.

Is al aangepast in 9.1.6 die vandaag aan de testgroep is aangeboden.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM9) Vroeger kwam er wel een pop-up die vroeg of de tijd/plaats van de foto diende overgenomen te worden en dit gebeurt nu automatisch (zie eerdere vraag van Daan Drukker). Beide methodes hebben hun voor en nadelen...

Is al aangepast in 9.1.6 die vandaag aan de testgroep is aangeboden.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM10) Als je een soortnaam hebt geselecteerd en dan per ongeluk nogmaals op het soortveld klikt, vergeet het systeem de eerder ingevoerde soort. Bij de vorige versie van de app kon je gewoon op "vorige" drukken en dan kwam die soort terug tevoorschijn.

Ok, gedrag is anders, maar lijkt me geen bug

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM11) Al een oud probleem: geluidsbestanden kunnen niet geselecteerd worden (foute maplocatie die niet gewijzigd kan worden?) en het zou ook handig zijn als je van een video een "still" als foto zou kunnen toevoegen.

Voor het niet kunnen selecteren heb ik meer info nodig. Het werkt namelijk wel, ik gebruik het zelf regelmatig. Wellicht heb je nog geen locatie gekozen waar ObsMapp de geluiden vandaan moet halen?
En als je een still maakt van een video en die opslaat als jpg kan je die prima aan een waarneming toevoegen.

Citaat van: biokoen op maart 07, 2023, 11:29:56 AM12) Ook al langer zo: als je een waarneming invoert (met vaste locatie) en dan lange tijd geen meer, blijft de tijd staan op de laatste opgeslagen waarneming (dus ook voor die wnm van bvb een uur later op al dan niet dezelfde locatie). Dit zou beter aangepast worden zodat het moment van de soortselectie de tijd bepaald.

Ik kan dat niet reproduceren


Dag Alex,

Graag kom ik nog even terug op nr. 5, 10 en 12.
Waarom is die plantenlijst niet in bvb werelddelen of landen opgesplitst, zoals wel voor vogels het geval is en wanneer kan dit verholpen worden (volgende week reis gepland!)?
Wat die soortselectie betreft en het per ongeluk opnieuw selecteren vh soortveld, graag de vorige methodiek opnieuw instellen omdat dit ook tijd bespaart (temeer omdat dus de soortselectie lang duurt).
In verband met die tijdsaanduiding: je rijdt bvb op de snelweg (als passagier) en voert om 10u op plaats x een verkeersslachtoffer in (zonder gps te gebruiken) en om 10u30 voer je op plaats y (plaats handmatig aangepast) een nieuw slachtoffer in, staat de tijd nog steeds op 10u...

Groeten en bedankt,
Koen


hiskodevries

Citaat van: biokoen op maart 14, 2023, 10:33:33 AMWaarom is die plantenlijst niet in bvb werelddelen of landen opgesplitst, zoals wel voor vogels het geval is en wanneer kan dit verholpen worden (volgende week reis gepland!)?
omdat je voor vogels makkelijk een soortenlijst per wereld deel kunt downloaden, voor planten bestaan die niet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

biokoen

Citaat van: hiskodevries op maart 14, 2023, 12:44:21 PM
Citaat van: biokoen op maart 14, 2023, 10:33:33 AMWaarom is die plantenlijst niet in bvb werelddelen of landen opgesplitst, zoals wel voor vogels het geval is en wanneer kan dit verholpen worden (volgende week reis gepland!)?
omdat je voor vogels makkelijk een soortenlijst per wereld deel kunt downloaden, voor planten bestaan die niet.

Die regionale plantenlijst is niet beschikbaar in de app, maar waarom wordt die niet aangemaakt?
Dat lijkt me de eenvoudigste manier om dit probleem te verhelpen.
Dergelijke opdeling zal toch ook op de website wel bestaan vermoed ik?

Groeten,
Koen