Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde


[/quote]

Hoi Jan,

Zou je me de logbestanden van zondag kunnen sturen, ben wel benieuwd wat dat is geweest. Als de NIA er niet is, of overbelast is zou je netjes een melding moeten krijgen.
[/quote]

Zojuist verstuurd!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op april 17, 2023, 15:51:04 PM
CiteerHoi Jan,

Zou je me de logbestanden van zondag kunnen sturen, ben wel benieuwd wat dat is geweest. Als de NIA er niet is, of overbelast is zou je netjes een melding moeten krijgen.

Zojuist verstuurd!

Grtz, Jan


Ontvangen, helaas geen logs van wat er fout gegaan zou kunnen zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 15:19:25 PM
Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst

Ik kan dit niet reproduceren. Niet met 'alles soorten' en niet met de verzamelgroep.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 16:31:59 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 15:19:25 PM
Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst

Ik kan dit niet reproduceren. Niet met 'alles soorten' en niet met de verzamelgroep.

Bij mij werkt dat ook gewoon, geen enkel probleem om een vogel en daarna een vlinder in te geven.
Versie 9.2.1, Samsung Galaxy S21, Versie One UI 5.1.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Mudde


Ik kan dit niet reproduceren. Niet met 'alles soorten' en niet met de verzamelgroep.
[/quote]

Ik kan het ook net reproduceren, nooit last van gehad ook niet in eerdere versies.

Samsung S20 FE 5G, Android 13

Grtz, jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 15:19:25 PM
Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst

Ik denk dat het geciteerde probleem in de versie 9.2.1 niet meer optreedt.
Dirk

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 16:01:24 PM
Citaat van: Jan Mudde op april 17, 2023, 15:51:04 PM
CiteerHoi Jan,

Zou je me de logbestanden van zondag kunnen sturen, ben wel benieuwd wat dat is geweest. Als de NIA er niet is, of overbelast is zou je netjes een melding moeten krijgen.

Zojuist verstuurd!

Grtz, Jan


Ontvangen, helaas geen logs van wat er fout gegaan zou kunnen zijn.

Hoi Alex,

Apart, maar geen proleem. Mocht ik er nog een keer tegenaan blunderen stuur ik wel direct de logfiles vanuit het veld met commentaar wat ik exact gedaan heb en hoe laat het optreedt. In eerdere beta-versies heb ik het ook een keer gehad maar omdat het toen ook slechts een tijdelijk ding was ( net als nu eigenlijk) heb ik er toen geen melding van gemaakt. Ook toen verkerde ik in de veronderstelling dat het samenhing met een overbelaste NIA.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op april 17, 2023, 18:10:37 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 15:19:25 PM
Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst

Ik denk dat het geciteerde probleem in de versie 9.2.1 niet meer optreedt.

 :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Citaat van: wespenbuizerd op april 17, 2023, 18:10:37 PM
Citaat van: Alex Kwak op april 17, 2023, 15:19:25 PM
Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst

Ik denk dat het geciteerde probleem in de versie 9.2.1 niet meer optreedt.
Dat denk je op basis van een testversie? (Of heb ik een update gemist?)
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op april 18, 2023, 14:39:11 PM
Citaat van: wespenbuizerd op april 17, 2023, 18:10:37 PMIk denk dat het geciteerde probleem in de versie 9.2.1 niet meer optreedt.
Dat denk je op basis van een testversie? (Of heb ik een update gemist?)
Sinds vanochtend 9 uur beschikbaar, daarvoor inderdaad al een week voor degenen die zich aangemeld hebben voor de testgroep.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

David Tempelman

Dag, ik krijg 11 waarnemingen niet geüpload.  Ik gebruik obsmapp 9.1.9 op een galaxy a32.
Wat nu?
Bvd!
Groetjes David
met vriendelijke groet,
David

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rrsmits

Hoi,

Dat met die gekopieerde waarnemingen lijkt verholpen. Tenminste met nieuwe waarnemingen die ik heb gekopieerd. De oude blijven nog hangen. Ik zal ze wel even handmatig invoeren en opruimen. Hopelijk zijn de grootste problemen verholpen. Dank.

Groeten,
Ralph

Alex Kwak

Citaat van: rrsmits op april 21, 2023, 12:22:44 PMDat met die gekopieerde waarnemingen lijkt verholpen. Tenminste met nieuwe waarnemingen die ik heb gekopieerd. De oude blijven nog hangen. Ik zal ze wel even handmatig invoeren en opruimen. Hopelijk zijn de grootste problemen verholpen. Dank.er op de gewenste soort te zetten. Opslaan, en het uploaden zal wel slagen.

Is inderdaad verholpen in 9.2.2
Bestaande waarnemingen kan je alsnog uploaden dooar de soort te veranderen, en daarna de waarneming weer op te slaan. Hierna is de waarneming alsnog te uploaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex, ik ervaar sinds enkele weken dat bij tellen eerst de landcode moet worden berekend.
Nu in versie 9.2.1. (13856)

Alleen voor de nieuwe waarnemingen.

Ik heb wel het idee dat naarmate er meer waarnemingen zijn het langer duurt.

Gr Joost.

Michiel en Milka

Na een half uur lezen denk ik dat het volgende er nog niet tussen staat en omdat ik ook geen Obsmapp 9.2.x topic kan vinden plaats ik het hier:
In obsmapp heb ik een locatie van een vogel gekopieerd voor de locatie. Daarna in de gekopieerde waarneming de soortgroep gewijzigd in dagvlinders. De soort ingevoerd, maar bij levensstadium staan dan nog de opties voor vogels. Ik kan daar dus geen 'imago' invullen.
Oplossing: bij wijzigen soortgroep ook levensstadium aanpassen.
Toestel: Moto (g)8 Plus
Android 10
Groet, Michiel

Timon Boumon

Hoi, Nu het goede weer voor de deur staat om vegetatiekartering te doen, kom ik nog met een klein probleempje uit. Ik merkte het al een tijdje geleden op (sinds de nieuwe update naar ObsMapp 9, en nog steeds aanwezig in versie 9.2.1), maar kom er nu pas toe het te rapporteren.
Bij invoeren van een waarneming met een 'Alle soorten' soortlijst (Alle BE soortlijsten gedownload) geeft Obs steeds een zeer kort durende popup 'opbouwen soortenlijst, alle soorten' als je een soort zoekt via de zoekbalk. Een fractie van een seconde, maar als je intussen één of enkele letters van je in te voeren soort typt, onderbreekt die dit. Lastig als je veel invoert. Voor de 9 update was dit niet het geval en was het doorzoeken van de soortenlijsten zeer vlot.
Bedankt om te bekijken!
Groetjes,
timon

OlivierO

Citaat van: Timon Boumon op april 24, 2023, 13:40:05 PMHoi, Nu het goede weer voor de deur staat om vegetatiekartering te doen, kom ik nog met een klein probleempje uit. Ik merkte het al een tijdje geleden op (sinds de nieuwe update naar ObsMapp 9, en nog steeds aanwezig in versie 9.2.1), maar kom er nu pas toe het te rapporteren.
Bij invoeren van een waarneming met een 'Alle soorten' soortlijst (Alle BE soortlijsten gedownload) geeft Obs steeds een zeer kort durende popup 'opbouwen soortenlijst, alle soorten' als je een soort zoekt via de zoekbalk. Een fractie van een seconde, maar als je intussen één of enkele letters van je in te voeren soort typt, onderbreekt die dit. Lastig als je veel invoert. Voor de 9 update was dit niet het geval en was het doorzoeken van de soortenlijsten zeer vlot.
Bedankt om te bekijken!
Groetjes,
timon

Heb je al eens geprobeerd de soortenlijst te verwijderen en opnieuw te downloaden? Normaal is dat opbouwen enkel bij de eerste keer gebruik van de nieuwe lijst. Dat is toch tenminste mijn ervaring daarin ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

nee dat opbouwen zie je elke keer gebeuren als je obsmapp start
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

OlivierO

Citaat van: hiskodevries op april 24, 2023, 16:06:16 PMnee dat opbouwen zie je elke keer gebeuren als je obsmapp start


Dat zie ik toch niet als ik ObsMapp opstart.  :blink:

Maar het gaat over bij de waarneming invoeren. Daar zie ik dat wel, maar alleen als ik een nieuwe lijst gedownload heb, daarna niet meer.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op april 23, 2023, 17:07:28 PMAlex, ik ervaar sinds enkele weken dat bij tellen eerst de landcode moet worden berekend.
Nu in versie 9.2.1. (13856)

Alleen voor de nieuwe waarnemingen.

Ik heb wel het idee dat naarmate er meer waarnemingen zijn het langer duurt.

Gr Joost.

Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Michiel en Milka op april 23, 2023, 23:49:11 PMNa een half uur lezen denk ik dat het volgende er nog niet tussen staat en omdat ik ook geen Obsmapp 9.2.x topic kan vinden plaats ik het hier:
In obsmapp heb ik een locatie van een vogel gekopieerd voor de locatie. Daarna in de gekopieerde waarneming de soortgroep gewijzigd in dagvlinders. De soort ingevoerd, maar bij levensstadium staan dan nog de opties voor vogels. Ik kan daar dus geen 'imago' invullen.
Oplossing: bij wijzigen soortgroep ook levensstadium aanpassen.
Toestel: Moto (g)8 Plus
Android 10

Is opgelost in 9.2.2, nu voor alle testers, komende week voor iedereen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

andrevanreenen

Er zit een gat in m'n waarnemingen van 19 april 2023.
Met uploaden geen foutmeldingen gehad, maar kwam er achter omdat m'n jaarlijst meer soorten zou moeten hebben.

Gelukkig kan ik ze vanuit Obsmapp nog exporteren. Is er een mogelijkheid om een spreadsheet te importeren op mijn account, of dat ik de waarnemingen makkelijk weer terug krijg?

Met vriendelijke groet,

André van Reenen

Alex Kwak

Citaat van: andrevanreenen op april 24, 2023, 17:01:55 PMEr zit een gat in m'n waarnemingen van 19 april 2023.
Met uploaden geen foutmeldingen gehad, maar kwam er achter omdat m'n jaarlijst meer soorten zou moeten hebben.

Gelukkig kan ik ze vanuit Obsmapp nog exporteren. Is er een mogelijkheid om een spreadsheet te importeren op mijn account, of dat ik de waarnemingen makkelijk weer terug krijg?

Met vriendelijke groet,

André van Reenen

Zou je me de debug bestanden van de dag waarop je de upload deed kunnen sturen, met een voorbeeld van een missende waarneming? info@alexkwak.nl

Importeren is bij mijn weten niet mogelijk, maar er komt waarschijnlijk binnenkort weer een 'unupload'-functie waarmee je de waarnemingen opnieuw kunt uploaden
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citaat van: Alex Kwak op april 24, 2023, 16:41:26 PM
Citaat van: j.simons op april 23, 2023, 17:07:28 PMAlex, ik ervaar sinds enkele weken dat bij tellen eerst de landcode moet worden berekend.
Nu in versie 9.2.1. (13856)

Alleen voor de nieuwe waarnemingen.

Ik heb wel het idee dat naarmate er meer waarnemingen zijn het langer duurt.

Gr Joost.

Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt
Dat is in oudere versies niet nodig geweest. Bovendien duurt het soms lang. Dus storend als je deze functie in het veld wilt gebruiken.
Is het niet logisch om bij elke waarneming dit direct te bepalen.
Als een locatie bekend is is het dan nodig om een landcode eraan te koppelen.

Ik heb nu elke waarnemingen uit nl in obsmapp staan. Dan is het erg vervelend om dit steeds te zien en er op moet wachten.  Gr Joost

Maarten Hotting

Enkele opmerkingen/bugs in Versie 9.2.2

1.
Openen van de telfunctie geeft een melding:
"Er zijn x waarnemingen zonder land. Wilt u die nu van landcode voorzien?"
Waarom krijg ik deze melding en gebeurd dit niet automatisch?

2.
Bepaalde soorten worden niet onthouden in de soortenlijst als 'laatstgekozen' in het invoerscherm.
O.a. Zilvermeeuw en Pontische Meeuw worden bij mij nooit onthouden. Er zijn meer soorten, maar weet zo even niet welke.

Het lijkt te wisselen per soortenlijst zie ik nu:
Alle soorten -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Verzamelgroep -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet
Vogels Nederlands -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Vogels Engels -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMOpenen van de telfunctie geeft een melding:
"Er zijn x waarnemingen zonder land. Wilt u die nu van landcode voorzien?"
Waarom krijg ik deze melding en gebeurd dit niet automatisch?

Zoals ik gisteren al zei: "Klopt, anders weet het telscherm niet uit welk land een waarneming komt".
En het bepalen kan alleen via het internet, vandaar de vraag,
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op april 24, 2023, 18:01:43 PMBepaalde soorten worden niet onthouden in de soortenlijst als 'laatstgekozen' in het invoerscherm.
O.a. Zilvermeeuw en Pontische Meeuw worden bij mij nooit onthouden. Er zijn meer soorten, maar weet zo even niet welke.

Het lijkt te wisselen per soortenlijst zie ik nu:
Alle soorten -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Verzamelgroep -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet
Vogels Nederlands -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt wel
Vogels Engels -> laatst gekozen van bovenstaande voorbeelden werkt niet

Is dat reproduceerbaar? En met de meest recente update?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op april 24, 2023, 17:59:41 PMIs het niet logisch om bij elke waarneming dit direct te bepalen.

Hoe dan, zonder het internet op te gaan?

Citaat van: j.simons op april 24, 2023, 17:59:41 PMAls een locatie bekend is is het dan nodig om een landcode eraan te koppelen.

Hoe kan je anders bepalen in welk land een waarneming is gedaan?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!