Obsmapp 9.1.N vragen/bugs en opmerkingen/questions & bugs

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2023, 15:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo Alex, werkt perfect, probleem opgelost, bedankt vrgr Rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

ed_veling

Beste Alex,

Net heb ik 9.1.9 geïnstalleerd. En nu zie ik dat er 1526 waarnemingen zijn te "uploaden".
Bij de "Oude waarnemingen" is de meest recente 2023-04-06 en dat loopt door tot 2014-02-27 (mijn allereerste invoer): dat zijn al mijn waarnemingen ingevoerd via ObsMapp.
Bij "Overzicht" staan nu 1527 waarnemingen met de meest recente van 2022-08-23 en dat gaat terug tot 2014-02-27.
MAAR die zijn allemaal al verwerkt!
Onder "Uploaden" staan 1526 waarnemingen.
Ik ga dus nu niet op Uploaden klikken.
Maar zo kan ik geen nieuwe waarnemingen invoeren.
Wat moet ik doen? Terug naar mijn vorige versie 9.1.5? En hoe?

Met vriendelijke groeten,

Ed Veling

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

ed_veling

Beste Alex,

Bedankt. Het is opgelost!
Goede Paasdagen,

Ed

Luuk Punt

Citaat van: Luuk Punt op maart 26, 2023, 15:22:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 25, 2023, 14:34:57 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 23, 2023, 23:32:02 PMNa de laatste update het volgende probleem; als ik de locatie van een waarneming wijzig via de kaart en opsla gaat de GPS automatisch weer terug naar de actuele positie bij een nieuwe waarneming. Terwijl voor de update de positie 'vast' bleef staan op de locatie die je had aangepast. Kan dit worden teruggezet.

Ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem, Maarten.

Obsmapp 9.1.7, Samsung Galaxy S10., Android One UI 4.1, Android-versie 12

Is er een oplossing voor dit probleem?

Heel fijn dat het is opgelost! Dank!

Luuk
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Jelle

#126
Bugs vandaag na update naar Obsmapp 9.1.9, Samsung Galaxy A71, Android-versie 13
1. In het invoerscherm wordt bij op/in na invoer niet de ingevoerde soort getoond, maar de naam gekopieerd uit het eerste/bovenste invoerveld. Bij de details van de waarneming staat de naam wel goed. De naam die dus eerst wordt getoond overschrijft gelukkig niet de ingevoerde naam.
Gewoon even iets invullen bij op/in en bij elke stap kijken welke naam wordt getoond in het veld en het is direct duidelijk wat er mis is.

2. Waarnemingen waarmee alles in orde is, worden maar niet geüpload naar observation.org. Het gaat steeds om waarnemingen die werden aangemaakt via de knop kopiëer waarneming. Waarnemingen op dezelfde locatie en op dezelfde manier ingevoerd 2 dagen geleden met de vorige versie konden wel naar de site. Hiervoor moet ik maar eens een bugreport maken.

alainchappuis

Citaat van: Lowieke op april 04, 2023, 00:04:35 AM
Citaat van: alainchappuis op maart 30, 2023, 17:48:14 PMIs there a plan to speed up unloading?
Alain, the developer mentions in a previous post that he is aware of the problem. From that I take it he will address it in the near future  :duim:

Thank you for your answer!
Alain Chappuis
Photographe animalier et ornithologue
http://naturissima.biz/ ou http://naturissima.biz/photos/
Natel: ++41 79.855.1946

Jelle

 Obsmapp 9.1.9, Samsung Galaxy A71, Android-versie 13

Het invoeren van dezelfde soort meerdere keren na elkaar met de juiste instellingen gaat nog steeds niet goed. De gekozen standaardwaarden bij soortgroepinstellingen verdwijnen nog steeds nadat de eerste waarneming wordt ingevoerd.
Het gaat dus om levensstadium, methode en telmethode die altijd op onbekend komen te staan. Na het opnieuw selecteren van de soort gaat het ook niet helemaal goed, dan blijft telmethode op onbekend staan. De andere standaardwaarden verschijnen dan wel in het invoerscherm.

Alex Kwak

Citaat van: Jelle op april 10, 2023, 16:09:20 PMObsmapp 9.1.9, Samsung Galaxy A71, Android-versie 13

Het invoeren van dezelfde soort meerdere keren na elkaar met de juiste instellingen gaat nog steeds niet goed. De gekozen standaardwaarden bij soortgroepinstellingen verdwijnen nog steeds nadat de eerste waarneming wordt ingevoerd.
Het gaat dus om levensstadium, methode en telmethode die altijd op onbekend komen te staan. Na het opnieuw selecteren van de soort gaat het ook niet helemaal goed, dan blijft telmethode op onbekend staan. De andere standaardwaarden verschijnen dan wel in het invoerscherm.

Opgelost in de komende update 9.2
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan Barth

Bij het invoeren van een waarneming: als ik een locatie kies vanaf het scherm, of de (vooraf ingestelde) vaste locatie vastzet, wordt dit meteen na het invoeren weer losgezet. Hij gaat dan weer op zoek naar een gps-fix. Voorheen bleef de gekozen locatie vaststaan tot je hem linksboven weer los tikte. Is dit een bewuste keuze of een bug? Ik vind het zelf erg onhandig dat je een locatie nog maar voor de duur van één waarneming kunt vastzetten. Ik gebruik het vaak om de soorten in te voeren in het gebied waar ze zitten, i.p.v. invoeren op de plek waar je als waarnemer staat. Nu moet ik dat per waarneming weer opnieuw doen. Wat is dan nog het nut van een vastgezette locatie?

ObsMapp 9.1.7
op 2 wat oudere Samsung telefoons, Android 7.1.1

Met vriendelijke groet,

Johan Barth

Jan Mudde

Citaat van: Johan Barth op april 10, 2023, 19:13:26 PMBij het invoeren van een waarneming: als ik een locatie kies vanaf het scherm, of de (vooraf ingestelde) vaste locatie vastzet, wordt dit meteen na het invoeren weer losgezet. Hij gaat dan weer op zoek naar een gps-fix. Voorheen bleef de gekozen locatie vaststaan tot je hem linksboven weer los tikte. Is dit een bewuste keuze of een bug? Ik vind het zelf erg onhandig dat je een locatie nog maar voor de duur van één waarneming kunt vastzetten. Ik gebruik het vaak om de soorten in te voeren in het gebied waar ze zitten, i.p.v. invoeren op de plek waar je als waarnemer staat. Nu moet ik dat per waarneming weer opnieuw doen. Wat is dan nog het nut van een vastgezette locatie?

ObsMapp 9.1.7
op 2 wat oudere Samsung telefoons, Android 7.1.1

Met vriendelijke groet,

Johan Barth

Hallo Johan,

Even updaten naar de laatste versie 9.1.9 waarin dat probleem opgelost is!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

wouterbosgra

De soortselectie verloopt nogal brak. Als je een soortnaam typt gaat ie de lijst fiteren, en tijdens dat filteren wordt het filter niet geupdate als je verder typt. Bij snel/veel invoeren werkt dit super irritant.

Als ik bijvoorbeeld een geelgors wil invoeren type ik snel 'geelgo'. de resultaten die eronder staan zijn echter gebaseerd op 'geelg', zodat je eerst de geelgerande waterkever en nog een heleelboel andere resultaten krijgt. Je moet dan of eindeloos zoeken in de lijst, of verder typen, zodat ie opnieuw gaat filteren.

hiskodevries

ik kan dat niet reproduceren met 9.2 en als zoek instelling 'lokale of wetenschappelijke naam' en met de soortenlijsten 'alle soorten'
de selectie reageert keurig op de getypte letters
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Barth

Citaat van: Jan Mudde op april 10, 2023, 19:21:37 PM
Citaat van: Johan Barth op april 10, 2023, 19:13:26 PMBij het invoeren van een waarneming: als ik een locatie kies vanaf het scherm, of de (vooraf ingestelde) vaste locatie vastzet, wordt dit meteen na het invoeren weer losgezet. Hij gaat dan weer op zoek naar een gps-fix. Voorheen bleef de gekozen locatie vaststaan tot je hem linksboven weer los tikte. Is dit een bewuste keuze of een bug? Ik vind het zelf erg onhandig dat je een locatie nog maar voor de duur van één waarneming kunt vastzetten. Ik gebruik het vaak om de soorten in te voeren in het gebied waar ze zitten, i.p.v. invoeren op de plek waar je als waarnemer staat. Nu moet ik dat per waarneming weer opnieuw doen. Wat is dan nog het nut van een vastgezette locatie?

ObsMapp 9.1.7
op 2 wat oudere Samsung telefoons, Android 7.1.1

Met vriendelijke groet,

Johan Barth

Hallo Johan,

Even updaten naar de laatste versie 9.1.9 waarin dat probleem opgelost is!!

Grtz, Jan

Hij is inmiddels al automatisch geupdate, en het eerste wat me opviel was dat het probleem weg was. Fijn. Bedankt!

Alex Kwak

Citaat van: wouterbosgra op april 13, 2023, 12:59:15 PMDe soortselectie verloopt nogal brak. Als je een soortnaam typt gaat ie de lijst fiteren, en tijdens dat filteren wordt het filter niet geupdate als je verder typt. Bij snel/veel invoeren werkt dit super irritant.

Als ik bijvoorbeeld een geelgors wil invoeren type ik snel 'geelgo'. de resultaten die eronder staan zijn echter gebaseerd op 'geelg', zodat je eerst de geelgerande waterkever en nog een heleelboel andere resultaten krijgt. Je moet dan of eindeloos zoeken in de lijst, of verder typen, zodat ie opnieuw gaat filteren.

Is dat reproduceerbaar? Het werkt namelijk precies andersom: tussentijdse karakters worden overgeslagen, er wordt alleen gezocht naar het laatst ingevoerde zoekpatroon. Kan je een screenshot leveren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Daandrukker

Bij mij gaat het invoeren ook niet meer zo makkelijk als voorheen in 9.1.9. Zie screenshot als voorbeeld. Vroeger kwam bij deze lettercombinatie gewoon "kleine mantelmeeuw" naar boven, hoewel je wel even moest wachten als je verzamelgroep groot was. Nu moet je eerst de volgende letter intypen. Het gebeurt in veel gevallen op deze manier.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

Citaat van: Daandrukker op april 14, 2023, 17:57:11 PMBij mij gaat het invoeren ook niet meer zo makkelijk als voorheen in 9.1.9. Zie screenshot als voorbeeld. Vroeger kwam bij deze lettercombinatie gewoon "kleine mantelmeeuw" naar boven, hoewel je wel even moest wachten als je verzamelgroep groot was. Nu moet je eerst de volgende letter intypen. Het gebeurt in veel gevallen op deze manier.
m'n screenshot is te groot voor de bijlage. Hoe kun je die ook alweer toevoegen vanaf je mobiel?
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

wouterbosgra

screenshot gemaild naar info@ (kan de uploadknop op het forum niet meer vinden). om het probleem te reproduceren moet je wel een beetje vlot typen...

wat misschien uitmaakt is dat ik em op 'alle soortgroepen' heb staan.

Alex Kwak

Citaat van: wouterbosgra op april 14, 2023, 19:17:20 PMscreenshot gemaild naar info@ (kan de uploadknop op het forum niet meer vinden). om het probleem te reproduceren moet je wel een beetje vlot typen...

wat misschien uitmaakt is dat ik em op 'alle soortgroepen' heb staan.

Ontvangen, ik ga er naar kijken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rrsmits

Hoi,

Bij het uploaden van waarnemingen mislukt een deel sinds de vorige update. Inmiddels heb ik 7 waarnemingen die blijven hangen. Zover ik weet allemaal waarnemingen die zijn gekopieerd van een andere waarneming. Ik werk in versie 9.1.9.

Ik zie dat op 8 april iets vergelijkbaars is gemeld. Is inmiddels bekend wat het probleem is?

Groeten, Ralph

Jan Mudde

Gisterenmiddag, zondag 16 april 2023 crashte de app aan het begin van de middag bij het automatisch laten herkennen van soorten. Ik kreeg dan de melding "app is gestopt" en het scherm werd zwart. Door gewoon niets te doen verscheen enige tijd (30 seconden - 90 seconden) de app weer gewoon, was er een soort herkend en kon ik de waarneming gewoon invoeren. Later op de middag geen enkel probleem meer gehad.

Ik vermoed dat dit samenhangt met overbelasting van de NIA en niet met ObsMapp zelf?

Heb het ook na die paar waarnemingen niet kunnen reproduceren.

Tot nu toe loopt de versie 9.2 verder vlekkeloos bij mij. Geen verdere problemen gevonden.

Soortenlijst "Alle soorten" in mijn geval zijn alle soortlijsten voor NL, D en Europa (hoewel ik denk dat in NL alleen de NL soortenlijsten gebruikt worden)

ObsMapp 9.2, op Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13.

Grtz, Jan

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: rrsmits op april 17, 2023, 12:16:24 PMHoi,

Bij het uploaden van waarnemingen mislukt een deel sinds de vorige update. Inmiddels heb ik 7 waarnemingen die blijven hangen. Zover ik weet allemaal waarnemingen die zijn gekopieerd van een andere waarneming. Ik werk in versie 9.1.9.

Ik zie dat op 8 april iets vergelijkbaars is gemeld. Is inmiddels bekend wat het probleem is?

Groeten, Ralph

Ja, ik liep er zelf ook tegenaan, en kan dan uiteraard wat makkelijker kijken wat er fout gaat.
Klopt het dat het bij jouw ook gaat een een waarneming die gewijzigd wordt naar een andere soortgroep?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op april 17, 2023, 12:30:42 PMGisterenmiddag, zondag 16 april 2023 crashte de app aan het begin van de middag bij het automatisch laten herkennen van soorten. Ik kreeg dan de melding "app is gestopt" en het scherm werd zwart. Door gewoon niets te doen verscheen enige tijd (30 seconden - 90 seconden) de app weer gewoon, was er een soort herkend en kon ik de waarneming gewoon invoeren. Later op de middag geen enkel probleem meer gehad.

Ik vermoed dat dit samenhangt met overbelasting van de NIA en niet met ObsMapp zelf?

Heb het ook na die paar waarnemingen niet kunnen reproduceren.

Tot nu toe loopt de versie 9.2 verder vlekkeloos bij mij. Geen verdere problemen gevonden.

Soortenlijst "Alle soorten" in mijn geval zijn alle soortlijsten voor NL, D en Europa (hoewel ik denk dat in NL alleen de NL soortenlijsten gebruikt worden)

ObsMapp 9.2, op Samsung Galaxy S20 FE 5G met OS Android 13.

Grtz, Jan



Hoi Jan,

Zou je me de logbestanden van zondag kunnen sturen, ben wel benieuwd wat dat is geweest. Als de NIA er niet is, of overbelast is zou je netjes een melding moeten krijgen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rrsmits

Hoi Alex,

Ik weet het niet voor alle waarnemingen zeker, maar voor het gros geldt inderdaad dat ze gekopieerd zijn en dan omgezet zijn naar een andere soortgroep.

Groeten,
Ralph

Daandrukker

Ik heb nog een bug in 9.1.9 bij de volgende situatie: als je een waarneming invoert van soortgroep x, en je wil die wijzigen of kopiëren naar een waarneming met soortgroep y, dan gaat het mis. Je kunt dan bij "activiteiten" alleen kiezen uit de activiteiten van soortgroep x, ondanks dat je de soort van soortgroep y al geselecteerd hebt. Ook als je ze allebei op "ter plaatse" hebt staan, kun je de gekopieerde of gewijzigde waarneming daarna niet meer uploaden. Die geeft dan een foutmelding.

De situatie waarin mij dit gebeurde was dat ik vergeten was een stel lepelaars in te voeren die overvlogen in de schemering, dus dat ik een waarneming van gewone dwergvleermuizen die ik op dezelfde tijd en plek zag wilde kopiëren.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Daandrukker

En dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:17:34 PMIk heb nog een bug in 9.1.9 bij de volgende situatie: als je een waarneming invoert van soortgroep x, en je wil die wijzigen of kopiëren naar een waarneming met soortgroep y, dan gaat het mis. Je kunt dan bij "activiteiten" alleen kiezen uit de activiteiten van soortgroep x, ondanks dat je de soort van soortgroep y al geselecteerd hebt. Ook als je ze allebei op "ter plaatse" hebt staan, kun je de gekopieerde of gewijzigde waarneming daarna niet meer uploaden. Die geeft dan een foutmelding.

De situatie waarin mij dit gebeurde was dat ik vergeten was een stel lepelaars in te voeren die overvlogen in de schemering, dus dat ik een waarneming van gewone dwergvleermuizen die ik op dezelfde tijd en plek zag wilde kopiëren.

Dat is exact de melding die meteen hierboven staat...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Daandrukker op april 17, 2023, 14:23:30 PMEn dan heb ik nog een ontzettend irritante bug waarvan ik niet weet of het al is aangekaart. Ik vermoed van wel om dat het effect heeft op iedereen die een verzamelgroep gebruikt. Voor de zekerheid hier nog een keer: De verzamelgroep werkt niet meer in 9.1.9 (en in veel versies daarvoor sinds de grote update ook niet). Wanneer je een soort in de verzamelgroep hebt ingevoerd van soortgroep x, en je wil daarna een soort uit een andere soortgroep invoeren, dan blijft Obsmapp automatisch op soortgroep x staan. Hij springt als het ware uit de verzamelgroep.

Ik hoorde het ook van 'Wespenbuizerd', maar verder nog van niemand. Maar staat dus op de lijst
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rrsmits

Hoi Alex,

Ook de laatste melding van Daan heb ik ook ervaren. Alleen niet afgelopen dagen. Zal t in de gaten houden.

Groeten,
Ralph