Invoeren Muurvaren in waarneming.nl

Gestart door Wimkevs, februari 22, 2023, 12:38:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wimkevs

Bij het invoeren van een Muurvaren heb ik de mogelijkheid om bij levensstadium sporenvormend/fertiel in te voeren. ik weet alleen niet hoe ik dat kan zien. Ik zie wel bruine vlekjes (sporen) aan de achterkant van het blad, maar hoe kan ik beoordelen dat ze sporenvormend/fertiel zijn. Volgens de tekst bij Waarneming.nl sporuleert de muurvaren gehele jaar door. Heukels geeft de maanden juni-okt aan(?).

Nathalie De Somer

#1
Beste Wim,
Leuk dat je het forum vond en je hier je vraag stelt. Ik zie dat deze nog niet beantwoord is. Als je bij je forumvraag een link toevoegt naar je waarneming, met een foto die in beeld brengt waar je vraag over gaat, zal je vlotter antwoord krijgen.

Ik heb je waarneming opgezocht: https://waarneming.nl/observation/263977028/
Op deze foto is de onderzijde van de bladeren niet in beeld. Je kan dat in Obsidentify met één foto voor elkaar krijgen door een blad te keren, hiervan een voorbeeld: https://waarneming.nl/observation/254078645/

In waarneming NL zijn er twee aspecten in het levensstadium "sporenvormend/fertiel". "Sporenvormend" geldt meestal voor de periode die Heukels' flora vermeldt, er zijn statistisch altijd uitzonderingen. Na de sporenvorming blijven de sporendoosjes aanwezig en geldt dat de plant "fertiel" is.

Met een loep kan je de sporendoosjes waarnemen. Heukels omschrijft dat de sporangiën het gehele bladsegment bedekken. Ook vind je in Heukels bij de omschrijving van de familie hoe de sporenhoopjes er uit zien, dat staat een bladzijde eerder bij Asplenaceae- Streepvarenfamilie. " Sporangiënhoopjes langwerpig, met langwerpig tot lijnvormig dekvliesje. Vergelijk met goedgekeurde waarnemingen van de soort. Bij je waarneming kan je bovenaan op de soortnaam tikken, en vandaaruit meer soortinfo vinden.

Een fijne werkwijze is om ter plaatse extra detailfoto's te verzamelen van aspecten die je wil uitzoeken, of als het erg klein is: een stukje van de plant meenemen. Extra documentatie kan je aan je waarneming toevoegen door in te loggen in je waarneming.nl account. Kies het menu rechtsboven met 'opties' etc.

Hopelijk kan je hiermee verder. Veel plezier met het waarnemen van deze mooie details.

vriendelijke groet
Nathalie

Wimkevs

Beste Nathalie,

Sorry voor mijn late reactie op je uitgebreide duidelijke verhaal. Ik ben teruggegaan naar de plek waar de muurvarens groeien. Zij wortelden namelijk in de voegen van een gebouw. Helaas heeft een barbaar alle muurvarens weggehaald. Ik keek nog een gebouw verder en daar hingen op een rijtje nog een aantal muurvarens. Gelukkig maar. De muurvarentjes hebben volgens mij veel sporen gemaakt, dus ik kan de optie Sporenvormend/fertiel laten staan.
Ik kon geen vliesjes ontdekken. Het zijn meer ronde doosjes, dus de vliesjes zijn verdwenen, neem ik aan. Ter illustratie stuur ik nog een foto mee.
Bedankt voor je reactie,
Wimke