Lichenoconium pyxidatae (lijkt me...) -> ja

Gestart door Bart Hessen, februari 18, 2023, 23:23:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/260143255/.
1 Lichenoconium pyxidatae micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-11-29
locatie: Oentsjerk - Staniastate (FR)

foto's:









Lichenoconium is wel een vrij lastig geslacht (voor mij, in ieder geval). Op deze heb ik goed mijn best gedaan (ook naar de conidiogene cellen gekeken) en Lichonoconium pyxidatae lijkt me een redelijke mogelijkheid. Zou iemand met meer ervaring hier nog een blik op willen slaan? Dat helpt me om in de toekomst meer van die zwarte puntjes aan te vatten...

Vrij grote pycnidia voor Lichenoconiums, gemeten pyc 100-120 um diameter (n=3). Conidia plm eirond 2.5-3 x 2.0-2.5 um, af en toe zichtbaar afgeknot. Met voorl. sleutel Hawksworth et al 2010 op L. pyxidatae (conidia 2.5-3.5 x 2-3 um, pycnidia 80-120 um diameter). Conidiogene cellen bekeken: plm 6-9 x 1.5-2 um. Vergeleken met data in Hawksworth, Persoonia (1977) 159: pycnidia te groot voor L. erodens, conidia te klein voor L. lichenicola. Vorm en groote van conidiogene cellen kloppen met L. pyxidatae (en duidelijk te lang en te smal voor L. erodens). Op corticole Cladonia op Q (NB div = 2.2 um)

Bart Hessen

Hier is er nog eentje: https://waarneming.nl/observation/264890604/
Het zou fijn zijn als iemand met wat ervaring hier iets van kon zeggen.

henkjanvdkolk

Lichenoconium is inderdaad een heel lastig geslacht. Ik ben er ook geen expert in, maar volgens mij kan je beide waarnemingen gerust als Lichenoconium pyxidatae noteren. Belangrijk is dat het formaat van de pycnidia én van de conidia klopt. De conidioforen zijn ook mooi in beeld gebracht.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Bart Hessen

Dank, Henk-Jan! Is er trouwens iemand die die waarnemingen kan valideren? (Geldt ook voor de Lawalreea waar we het eerder over hadden) Of moet ik de link naar het forum bij de wn vermelden? Zoveel beeldmateriaal is er van die soorten niet.

Succes met jullie expeditie! Vriendelijke groet van
Bart

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk