Is dit een Matkop?

Gestart door willy ramaekers, februari 17, 2023, 10:24:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

willy ramaekers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/263306530/.
1 Matkop - Poecile montanus
datum: 2023-02-08
locatie: Ospel - Groote Peel (LI)

foto's:





Een vliegende vogel vangt altijd wat.

Jan Mudde

Volgens mij is dit een Glanskop; wit/lichtvlekje aan de snavelbasis, tweekleurige wang, kopkap recht en niet omhooggebogen achter het oog, algheel bruiniger indruk, kinvlek vrij klein en scherp begrensd.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

willy ramaekers

Hartelijk dank
 vr groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.

marijn

Lijkt mij een Matkop. Het eventuele snavelvlekje is niet goed te beoordelen op de overbelichte foto's, evenals de precieze kleuring van de oorstreek en hals, helaas.
Glanskop lijkt me erg zeldzaam op die plek, dus het bewijsmateriaal zal geen ruimte voor twijfel mogen laten. Roep blijft natuurlijk verreweg het makkelijkste kenmerk.

Misschien kan iemand dit topic even naar de juiste plek verplaatsen, zodat Prof. Neijts het ook ziet  O0
Marijn Prins

frankneijts

Eens met Marijn mbt de kenmerken: Matkop.
Glanskop ontbreekt in geheel N-Brabant (met uitzondering van n piepklein populatietje in het uiterste NO) en in N-Limburg ten westen van de Maas. Omdat dit n strikte standvogel is die zich hooguit slechts enkele kilometers verplaatst (blijkt uit ringgegevens) zijn ook zwervers/trekkers niet of nauwelijks te verwachten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willy ramaekers

Hartelijk dank
 vr groeten Willy
Een vliegende vogel vangt altijd wat.