Bolletjes op hout -> korstmos- Kleine Stuifmeelkorst

Gestart door M.Vullings, februari 05, 2023, 13:46:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Op hout zagen we allemaal groene bolletjes, die onder de binoculair bleker lijken, met een zwart puntje en in alg ingebed liggen.
Onder de mic zie ik cystide achtige structuren, maar geen ascus met 8 sporen. Wel veel sporen die aan de uiteinden donker gekleurd zijn.
Dacht dat het misschien bosoogje zou kunnen zijn, maar mis dan de asci.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, een zwammetje of toch een korstmos (Micarea)?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Matthijs Molenaar

#1
Wat leuk! Een stuifmeelkorst, inderdaad een korstmos dus. Ik zoek ff voor je uit welke soort het is  ;D
Die 'cystide achtige structuren' zijn hier de asci, in de toppen liggen dan heel veel sporen opgeslagen
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Misschien betreft het hier Kleine stuifmeelkorst Thelocarpon intermediellum! Kenmerken: paraphysen afwezig, algal sleath afwezig; sporen oblong.
Maar die is wel zo zeldzaam dat het materiaal toch bekeken moet worden met Lugol (chemie) door een expert. Als je de titel aanpast komt er vast wel een langs  :P  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

M.Vullings

#3
Bedankt Matthijs, dat lijkt er veel op, inderdaad heel veel sporen in de asci, daarom kwam ik er niet uit.
Vanmorgen nog nieuwe foto's gemaakt, maar ik krijg geen mooie ascus in beeld.
Kan een preparaat in Melzers ook, daar zit ook lugol in (in een andere verhouding)?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Sander v Zon

Citaat van: M.Vullings op februari 06, 2023, 12:20:07 PMBedankt Matthijs, dat lijkt er veel op, inderdaad heel veel sporen in de asci, daarom kwam ik er niet uit.
Vanmorgen nog nieuwe foto's gemaakt, maar ik krijg geen mooie ascus in beeld.
Kan een preparaat in Melzers ook, daar zit ook lugol in (in een andere verhouding)?
Voor zover ik weet is Melzers ook prima. Verbeter mij als het niet zo is!
Groeten,
Sander

M.Vullings

Citaat van: Sander v Zon op februari 07, 2023, 19:43:09 PMVoor zover ik weet is Melzers ook prima. Verbeter mij als het niet zo is!
Zal het proberen.
Iemand die me verder kan helpen met de soort?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Zie deze PDF:
https://museum.wales/media/13849/Orange-A-2013-British-and-other-pyrenocarpous-lichens.pdf
In die sleutel zou ik kiezen voor 1-2-5-6, dus intermediellum of saxicola. saxicola zit op steen, dus is intermediellum de logische keuze. Bij die soort is de hymenial gel I+ roodachtig, dat sluit veel soorten uit, dus dat is een handige om te checken.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

#7
Citaat van: lukasverboom op februari 07, 2023, 20:27:51 PMZie deze PDF:
https://museum.wales/media/13849/Orange-A-2013-British-and-other-pyrenocarpous-lichens.pdf
In die sleutel zou ik kiezen voor 1-2-5-6, dus intermediellum of saxicola. saxicola zit op steen, dus is intermediellum de logische keuze. Bij die soort is de hymenial gel I+ roodachtig, dat sluit veel soorten uit, dus dat is een handige om te checken.
Dit is wat ik zie, ik weet niet of dit rood is en de asci zouden blauw moeten kleuren?
Preparaat in Melzers.
Vond foto's op deze site:http://www.czechmycology.org/_cm/CM50404.pdf

Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

henkjanvdkolk

Voor de I-reactie wordt over het algemeen Lugol aangeraden.
Belangrijk is om de reactie te bekijken van laag naar hoog oplopende concentraties en kleurveranderingen te observeren.
Het is ook aan te raden om daarnaast ook nog de reactie te bekijken in een preparaat voorbehandeld met KOH.
Uit alle observaties tezamen kan je een goed beeld krijgen van of en hoe de asci en hymenial gel reageren.

Bij de meeste soorten zijn de reacties niet goed beschreven en/of varieert de hoeveelheid hymenial gel die aanwezig is (en daarmee dus hoe sterk de kleurreactie is). Het is daarom niet altijd even goed bruikbaar als kenmerk.


Als extra kenmerk zou je in dit geval ook nog het formaat van de ascosporen kunnen bepalen, bij intermediellum zijn ze kleiner dan bij saxicola.


Al met al denk ik dat je dit gerust kan benoemen als Thelocarpon interemdiellum, zoals Matthijs en Lukas al voorstelden. Alle kenmerken wijzen daarop, en Thelocarpon saxicola komt meestal voor op steen en is in NL nog nooit gevonden.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

M.Vullings

Bedankt voor de toelichting Henk-Jan, leuk dat het als Thelocarpon interemdiellum bevestigd is.
De chemische reacties ben ik helemaal niet in thuis, is allemaal nieuw voor me.
Op dit moment kan ik nog geen metingen doen, we willen binnenkort een microscoopcamera aanschaffen.
Zal de waarneming zo invoeren (wel leuk voor Limburg :blink: ) als geen controle nodig is.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

henkjanvdkolk

Lijkt me prima!
Het zou wel goed zijn om het materiaal te laten drogen en te bewaren. Als jullie zelf een herbarium hebben kunnen jullie het daar bewaren, en anders bij gelegenheid een keer meegeven aan één van de korstmossenvalidatoren.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

M.Vullings

Citaat van: henkjanvdkolk op februari 08, 2023, 15:05:50 PMLijkt me prima!
Het zou wel goed zijn om het materiaal te laten drogen en te bewaren. Als jullie zelf een herbarium hebben kunnen jullie het daar bewaren, en anders bij gelegenheid een keer meegeven aan één van de korstmossenvalidatoren.
We zullen het drogen en bewaren.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.