Gefopt door de koolmees?

Gestart door Hansvogel, februari 04, 2023, 21:35:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hansvogel

Dag vogelliefhebbers,

Even uit nieuwsgierigheid, ik was vanmiddag in de tuin aan het werk en toen hoorde ik ineens een roepje dat ik niet zo vaak hoor, het lijkt op een soort 'waterige' roep van een koolmees (en die zitten er veel) maar de geluidsherkenning-app deed ook een glanskop als suggestie. Dan zou die moeten rondvliegen in een groepje mezen maar hij's me niet eerder opgevallen Hier mijn waarneming met geluid:

https://waarneming.nl/observation/263131269/

Het gaat om het vlotte herhalende roepje (de schreeuwende meeuw en de duidelijke roep van de koolmees daarna zijn duidelijk) :)

Benieuwd naar jullie luisterend oor!

Dank en groet!

frankneijts

Koolmees lijkt me aannemelijk: die hebben n sowieso zeer uitgebreid repertoire waar individuele beestjes nog diverse geluidjes aan kunnen toevoegen. Ook kunnen ze goed imiteren: ik zag en hoorde bijv n Staartmees perfect nadoen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hansvogel

Dankje Frank, leuk om te weten! Ik zal 'm in de gaten houden, kijken of ik 'm met beeld vast kan leggen!

marijn

Koolmezen kunnen veel, maar een dergelijke lijsterachtige ratel produceren lijkt me toch sterk.
Volgens mij is dit een alarmerende Zanglijster.
Marijn Prins

Hansvogel

Dank voor je bijdrage Marijn, het punt is, ik zie heel weinig lijsters bij mij in de omgeving. Heel af en toe zingend in het voorjaar verderop maar heb ze nog niet in de tuin gehad. Vandaar ook de verwarring.

OlivierO

Dan zit er niks anders op dan de vogel zingend in beeld te krijgen, om zeker te zijn!  :blink:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Hansvogel

Ha! Ja ik had hem te pakken gisteren hoor, weer datzelfde alarm-achtige roepje, en ja hoor, daar zat de koolmees op de schutting! Case closed!

marijn

Leuk, ik hou me aanbevolen voor nog een betere, langere opname.
Marijn Prins