Hoofdmenu

welke libel?

Gestart door ratje, juni 03, 2008, 14:11:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

kan iemand me misschien om welk soort deze gaat?  

kroonp

Groet

Peter Kroon

Anne Hueber †

Een mannetje. De achterrand van het halsschild heeft een rode streep, het vrouwtje heeft daar aan weerszijden een rode stip. En verder oa aan de tekening op het achterlijf.

ratje

Peter en Anne bedankt, ik probeer het te onthouden, maar er zijn er zoveel die op elkaar lijken. :angel:  

ArjenDrost †

Ah, deze is toch niet zo moeilijk? Er zijn maar 2 knalrode juffer, dus 50% kans dat je het goed hebt :P

(de andere is de koraaljuffer)

ratje

CiteerAh, deze is toch niet zo moeilijk? Er zijn maar 2 knalrode juffer, dus 50% kans dat je het goed hebt :P

(de andere is de koraaljuffer)
Hoi Arjen, ik bedoel niet deze libel alleen. Ik bedoel alle soorten, ik kan ze echt niet uit elkaar houden. Maar zo geef ik anderen ook een beetje werk, :grin:  :grin:  

Taka

CiteerPeter en Anne bedankt, ik probeer het te onthouden, maar er zijn er zoveel die op elkaar lijken. :angel:
Valt eigenlijk mee. Een heleboel soorten kom je niet of zelden 'zomaar' tegen, die moet je echt gaan opzoeken.

Tussen die 20-25 gewone soorten zitten dan wel een paar lastige, en over sommige foto's wordt bij die soorten soms ook op dit forum lang gedelibreerd. Maar de Vuurjuffer hoort niet bij de moeilijke soorten.

Dat zou misschien wel handig zijn: een determinatiepagina op basis van algemeenheid van soorten. Dat je niet gaat twijfelen tussen een Vogelwaterjuffer en een Variabele waterjuffer omdat de plaatjes als even waarschijnlijke oplossingen naast elkaar staan. Misschien bestaat zoiets al ergens?
(Sybe)

Goyatlah

Denk dat dat heel lastig is. Een paar voorbeelden:
Weidebeek is in Drenthe een heel algemeen beest (zelfs vlakbij de grens met Friesland), in Friesland zeer zeldzaam. (Heeft vermoed ik met verschillend provinciaal planologies beleid te maken)
In Brabant zijn het overgrote deel van de Witsnuiten Ven, in het noorden Noordse, en in het westen kon de algemeenste wel eens de Gevlekte zijn.
Oftewel, wat zeldzaam is of niet hangt ook voor een deel af van waar je zit.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

CiteerDat zou misschien wel handig zijn: een determinatiepagina op basis van algemeenheid van soorten. Dat je niet gaat twijfelen tussen een Vogelwaterjuffer en een Variabele waterjuffer omdat de plaatjes als even waarschijnlijke oplossingen naast elkaar staan. Misschien bestaat zoiets al ergens?
Er schijnt iets op komst te zijn...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Taka

Je hebt wel een punt.

Ik ben gewend aan wat er rond de stad Utrecht voorkomt. Witsnuiten vind ik geen dagelijkse soort, ik moet er voor op pad. Weidebeekjuffers zijn hier dan weer op allerlei plekken - ook midden in de stad - voorhanden.

Maar aan de andere kant als je bijvoorbeeld op de tag "libelle"  op Zoom.nl gaat zoeken, krijg je wel een idee welke soorten de gemiddelde would-be natuurfotograaf voor z'n lens krijgt. Daar zit dan wel eens een Witsnuit tussen, maar het is toch vooral Viervlek, Platbuik, Oever, Rode Heidelibellen en Grote Keizer. Bij de juffers zijn het Vuurjuffer, Lantaarn, Azuur, Variabele, Watersnuffel, Weidebeekjuffer en wat pantserjuffers, vooral Houtpantser.

Iets van vijftien soorten.
(Sybe)

Goyatlah

KNNV heeft dacht ik wel zo'n boekje (voor een paar euro)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Een zoekkaart, daar staan denk ik die soorten wel allemaal enigzins op.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com