kleine zee-eik misschien?

Gestart door annelies vriens, februari 04, 2023, 12:47:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Ik weet niets van algen...Deze foto gemaakt in een kleine haven in Zeeland. Zou dit kleine zee-eik kunnen zijn of is dit adhv deze foto niet te zeggen?
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/263028838/.
100 Kleine zee-eik - Fucus spiralis veldwaarneming
datum: 2023-01-29
locatie: Kamperland - Jacobahaven (ZL)

foto's:


Maakun

Ik ben ook geen expert, maar volgens mij zie ik op jouw foto's in ieder geval Knotswier (op de voorgrond van de 1e foto en op de 2e foto) en nog een andere soort die denk ik een vorm van Blaaswier is zonder de kenmerkende blazen, vind het lastig te zien zo in de achtergrond van een foto, kan inderdaad mogelijk ook Kleine zee-eik zijn.
Gr, Maarten

Nathalie De Somer

Citaat van: Maakun op februari 04, 2023, 14:48:33 PMIk ben ook geen expert, maar volgens mij zie ik op jouw foto's in ieder geval Knotswier (op de voorgrond van de 1e foto en op de 2e foto) en nog een andere soort die denk ik een vorm van Blaaswier is zonder de kenmerkende blazen, vind het lastig te zien zo in de achtergrond van een foto, kan inderdaad mogelijk ook Kleine zee-eik zijn.
zo zie ik het ook, op de voorgrond Knotswier met de grote drijfblaas in de hoofd-as, er komt een blaas per jaar bij, de zijdelingse blazen zijn de voortplantingsorganen, zgn receptacula.
Elk soort hecht zich in een andere zone, de zone erboven is waarschijnlijk Kleine zee-eik maar zonder zicht op de kenmerken is Fucus spec. een goede keuze.
Vriendelijke groet,
Nathalie

annelies vriens

Beste Maarten en Nathalie,
Excuses voor de zeer late reactie, ik ontvang nl. geen automatisch bericht meer helaas....
Dank voor jullie bijdrage en leerzame informatie.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens