Ingevoerde moesdistel bij kasteel Heeswijk staat niet op de juiste plaats

Gestart door Marc van schaijk, februari 03, 2023, 18:09:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc van schaijk

Beste validators van waarneming.nl

Ik communiceer even via dit medium. Ik kom hier zelden maar nu vond ik het belangrijk het wel te doen.

Het gaat om een verkeerd ingevoerde vindplaats van de moesdistel. Iemand heeft deze plant op de verkeerde plaats ingevoerd en de waarneming is inmiddels goedgekeurd door een van de validators, terecht want de soort is juist, maar niet waar de stip staat! Ik neem aan dat deze goedgekeurde waarneming met deze onjuiste vindplaats nu onterecht zo de boeken ingaat!

Ik heb deze persoon netjes gemaild met de vraag of de stip wel goed staat. Tot op heden nog geen reactie gezien, komt wellicht nog. Soms gebeurt het door een technische fout, dat kan, dan verbeter je het en klopt het weer. Ik ga ervan uit dat het bij deze waarneming ook zo gegaan is.

Ik weet dat Rien Ondersteyn (die hem hier als eerste ontdekte) vaak op het forum zit dus hij zal de vindplaats van de moesdistel bij kasteel heeswijk zeker meteen herkennen.

Het gaat om deze twee waarnemingen en ze staan vlak bij elkaar alleen dus niet op de plaats waar die nu is ingevoerd:
https://waarneming.nl/observation/262789657/
en ook nog deze plant https://waarneming.nl/observation/262789626/.

De moesdistel is een zeldzame plant die hier van nature groeit, zover ik goed ben geïnformeerd is dit de enige vindplaat rondom kasteel Heeswijk.

Ik zag overigens aan de ondergrond vd foto's al dat de vindplaats niet klopte. Ik ken het gebied zeer goed, kom hier nog maar sinds 1974. Ik ben samen met een andere florist voor de zekerheid nog eens gaan kijken op de ingevoerde plaats maar geen moesdistel gevonden.

Hopelijk lukt het een vd validatoren de twee waarnemingen op de juiste plaats neer te zetten, waarvoor dank.

nielseimers

Ik doe navraag bij de waarnemer.

Via de oude website waarneming.nl/waarneming/view/262789657 zie je rechtsbovenin de functie "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie". Zodra je daar op klikt, krijgen zowel de waarnemer als de validator een melding van jouw opmerking. Dit kan je eventueel in het vervolg gebruiken.