militaire oefen tereinen postifief of negatief ?

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, maart 04, 2006, 10:35:03 AM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

weg gehaald

huysse


marcel123

Een zeer zeldzame sprinkhaan komt in Nederland alleen voor op een militair terrein door het specifieke beheer: preventief affikken.

Northwinds

#3
Heb een aantal jaar geleden eens een documentaire gezien op de BBC over de natuur op een heel uitgestrekt oefenterrein van het Engelse Leger.
Dit oefenterrein werd eigenlijk al jaren niet meer gebruikt maar was wel nog verboden terrein voor bezoekers.
Het was niet te geloven wat daar allemaal aan dagvlinders en vogels voorkwam!
Echt prachtig.

Ben er persoonlijk ook voorstander van dat veel meer natuurterreinen in Nederland voor ALLE bezoek worden afgesloten, dus ook voor onderzoekers en natuurliefhebbers, maar dat is weer een heel andere discussie ! :)

Peter

han.endt

#4
CiteerEn als men een kwetsbaar gebied goed wil beheren zul je af en toe onderzoek moeten toelaten. Aan de hand van flora en fauna gegevens kan men het beheer beter uitvoeren.
Dit spreekt elkaar dus tegen. De gebieden van defensie zijn afgesloten voor het publiek en er is ook geen onderzoek en er worden niet of nauwelijks beheersmaatregelen toegepast. Toch zorgen juist deze terreinen voor aangename verrassingen.

Northwinds

#5
CiteerAls je alle terreinen gaat afsluiten voor publiek komt er vanuit de samenleving bijna geen steun meer voor natuurbescherming omdat ze er toch niets van mogen zien.
Je moet dus alleen gebieden afsluiten indien het om kwetsbare gebieden gaat waar ook kwetsbare soorten zitten. En als men een kwetsbaar gebied goed wil beheren zul je af en toe onderzoek moeten toelaten. Aan de hand van flora en fauna gegevens kan men het beheer beter uitvoeren.
Je moet altijd kijken dan of de verstoring factor opweegt tegen de informatie die voor een goedbeheer van belang is.


Ik had het niet over alle terreinen, maar over meer terreinen.

Het beste voor de natuur is nog steeds dat je het met rust laat, dus geen beheer en geen bezoekers/recreatie.
Ook de (goedwillende) natuurliefhebbers zorgen op veel plekken voor veel verstoring.
Van mij mogen we dan ook best een paar terreinen hermetisch voor alle bezoek afsluiten en "aan de beesten laten".
Geef de vogels een paar gebieden zonder achter elke heuvel een man met een kijker, zonder mensen die ze een ring om de poot willen doen, zonder de dagjesmensen op de fiets, zonder insektenonderzoekers met een netje, paddenstoelenzoekers etc etc etc.
Ik begrijp best dat in een klein land als Nederland dit lastig is en dat het op veel weerstand zal stuiten, is ook slechts mijn mening, in hoeverre het realiseerbaar is, is weer iets anders.

Peter

grunsven

CiteerHet beste voor de natuur is nog steeds dat je het met rust laat, dus geen beheer en geen bezoekers/recreatie.
Ook de (goedwillende) natuurliefhebbers zorgen op veel plekken voor veel verstoring.

Dit is een veelgehoorde misvatting. Klopt misschien hoog in de alpen, regenwouden en dat soort dingen maar absoluut niet in Nederland. Als je in Nederland stopt met beheer zal dit het einde voor veel planten en diersoorten betekennen. Heide, graslanden, stuifzanden open duinen, het zal allemaal verdwijnen en daarmee de soorten die er bij horen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marcel123

#7
Ik dacht dat de soorten van half-cultuurgebieden het hardst achteruitgingen. Deze soorten hebben dus een beetje beheer nodig voor de instandhouding van hun leefgebied.

Northwinds

Citeer
CiteerHet beste voor de natuur is nog steeds dat je het met rust laat, dus geen beheer en geen bezoekers/recreatie.
Ook de (goedwillende) natuurliefhebbers zorgen op veel plekken voor veel verstoring.

Dit is een veelgehoorde misvatting. Klopt misschien hoog in de alpen, regenwouden en dat soort dingen maar absoluut niet in Nederland. Als je in Nederland stopt met beheer zal dit het einde voor veel planten en diersoorten betekennen. Heide, graslanden, stuifzanden open duinen, het zal allemaal verdwijnen en daarmee de soorten die er bij horen.
Heb je gelijk in. Maar er zal dan wel vaak een nieuw soort ecosysteem ontstaan met soorten die zich daar in thuis voelen.
Beste voorbeeld is het ontstaan van de Oostvaardersplassen.

De natuur waar jij het over hebt is toch ook voornamelijk half-natuur. Ooit geschapen door mensenhand en alleen te handhaven door menselijk beheer.
Ik realiseer me ook wel dat er in Nederland niet veel andere natuur meer is helaas...

Wie kent er niet bepaalde voormalige industrieterreinen die in slechts enkele jaren uitgroeien tot oases van groen met verbazingwekkend veel natuur.
Als het maar met rust wordt gelaten!

Mijn grootste punt is dus dat er rust moet zijn in natuurgebieden, dus in ieder geval meer gebieden afsluiten voor recreanten/dagjesmensen.
Als bepaalde gebieden enig licht beheer nodig hebben, ala.

Peter


Jeroen Nagtegaal

Ze zijnin mate denk ik positief, ze hebben er "rust" en de natuur kan zijn vrije gang gaan. Ik denk dat er wel eens goed geinvertariseerd moet worden water allemaal zit.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com