Rhynchostegium riparioides?

Gestart door JaapOosterom, januari 26, 2024, 23:26:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

JaapOosterom

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/295765499/.
1 Watervalmos - Rhynchostegium riparioides
datum: 2024-01-06
locatie: Krimpen aan de Lek - Zaag (ZH)

foto's:



Met vriendelijke groeten, Jaap Oosterom

Pluijm

#1
Geen Watervalmos, die heeft stompere, meer aansluitende bladen. Dit lijkt me (redactie) Geveerd Gewoon diknerfmos, Cratoneuron filicinum. Met een vrij breed stengelblad dat iets afloopt op de stengel en als je goed kijkt 'parafyliën' op de hoofdstengel, kleine lancetvormige schubjes.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Citaat van: Pluijm op januari 27, 2024, 08:38:20 AMEen lastige, lijkt me geen Watervalmos, die heeft stompere, meer aansluitende bladen. Eerder Geveerd diknerfmos, Cratoneuron filicinum. Met een vrij breed stengelblad dat iets afloopt op de stengel en als je goed kijkt 'parafyliën' op de hoofdstengel, kleine lancetvormige schubjes.

Cratoneuron filicinum is gewoon diknerfmos, geveerd diknerfmos is Palustriella commutata :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Pluijm

Citaat van: lukasverboom op januari 27, 2024, 08:42:05 AM
Citaat van: Pluijm op januari 27, 2024, 08:38:20 AMEen lastige, lijkt me geen Watervalmos, die heeft stompere, meer aansluitende bladen. Eerder Geveerd diknerfmos, Cratoneuron filicinum. Met een vrij breed stengelblad dat iets afloopt op de stengel en als je goed kijkt 'parafyliën' op de hoofdstengel, kleine lancetvormige schubjes.

Cratoneuron filicinum is gewoon diknerfmos, geveerd diknerfmos is Palustriella commutata :)
Vous avez raison! ;D
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

JaapOosterom

Bedankt! Had ook nog aan die soort gedacht, maar tijdens vergelijken met foto's op wrn leken de blaadjes van die soort min of meer naar 1 kant gekromd. In de beknopte mosflora staat: 'Bladeren aan de stengel recht of naar 1 kant gekromd'.:duim:
Met vriendelijke groeten, Jaap Oosterom